Jeden z testovaných elektrobusů v Hradci Králové.

Jeden z testovaných elektrobusů v Hradci Králové. | foto: Dopravní podnik města Hradec Králové

Dopravní podnik v Hradci testuje elektrobus Perun, chce jich až dvacet

  • 4
Obyvatele Hradce Králové v budoucnu možná budou vozit moderní elektrobusy. Časem by jich po městě mělo jezdit dvacet. Dopravní podnik nyní testuje nový stroj Perun.

Podle nařízení Evropské komise polovina vozů sloužících v městské hromadné dopravě musí mít do roku 2030 jiné než spalovací motory. Dopravní podnik v Hradci Králové tak má 15 let na to, aby svůj vozový park obnovil.

Hradec musí vyměnit čtvrtinu vozového parku

Krajské město v současnosti brázdí 129 autobusů a trolejbusů. Dieselový motor jich má 96, což činí 75 procent vozového parku. Hradec proto bude muset vyměnit jeho čtvrtinu.

I proto v říjnu začal dlouhodobě testovat nový bateriový elektrobus Perun z plzeňské továrny Škoda. Hradečáci si doposud mohli vyzkoušet jen malý dvoudvéřový elektrobus ze SOR Libchavy, který jezdí na méně vytížených linkách. Nový modrý autobus, nesoucí jméno slovanského boha hromu, už je ale srovnatelný s běžným vozem a má tak šanci stát se stálicí vozového parku.

„Má 82 míst, z toho 27 k sezení, a podle náročnosti provozu na jedno nabití ujede 120 až 150 kilometrů,“ říká šéf marketingu dopravního podniku František Meduna. Oproti autobusu s běžným dieselovým motorem je elektrobus sice dražší, ale podle ředitele podniku Miloslava Kulicha se v budoucnu takzvaně sám zaplatí.

„Provozní náklady elektrobusů jsou pouze třetinové, možná i nižší. Vozy mají delší životnost a jednodušší servis. V provozu vydrží déle bez údržby,“ jmenuje pozitiva Kulich.

Dieslům dochází životnost

Hradecké autobusy jsou staré v průměru přes deset let. Ty nejstarší, patnáctileté, chce dopravní podnik začít vyměňovat už v příštím roce. Pokud se nový elektrobus osvědčí, mohl by v budoucnu nahradit až 20 dieselových autobusů, kterým bude postupně končit životnost.

Aby Hradec do roku 2030 splnil nařízení Evropské komise, bude jich muset při současném počtu 31 trolejbusů, 96 autobusů a 2 elektrobusů vyměnit 32. Pak bude mít polovinu vozů s jiným než spalovacím motorem.

„Budoucnost potvrdí, že elektrobus je z hlediska provozního režimu a vlastností vozidlem předurčeným k provozu v městské hromadné dopravě,“ věří ředitel dopravního podniku. Pokud se autobus v ostrém provozu osvědčí, v příštích letech vozový park hradeckého podniku posílí natrvalo.

„Nasazujeme ho na různé pravidelné linky. Cílem zkušebního provozu je co nejvíce se přiblížit běžnému provozu v dělených směnách, které zajišťují pokrytí dopravní špičky zejména v době od 4 do 10 hodin a pak od 13 do 19 hodin,“ vysvětluje vedoucí střediska MHD Leo Sedláček.

Nové elektrobusy zaplatí dotace

Dvacítku nových elektrobusů by město rádo nakoupilo v příštích 5 letech, a to za peníze z dotačního programu ITI, který by měl napumpovat miliardy do aglomerace Hradec Králové-Pardubice.

„Pro rozhodování o případném využití tohoto typu elektrobusu v podmínkách hradecké MHD nyní získáváme co nejvíce dat a informací o jeho jízdních vlastnostech,“ říká Sedláček. Kolik bude pořízení vozů na elektrický pohon stát, ale dopravní podnik ještě neví.

„Oficiální cena není ještě u elektrobusů stanovena, jsou to první vyrobená vozidla. Konečnou cenu stanoví výrobce teprve po zavedení jejich sériové výroby, cena však zcela jistě přesáhne cenu klasického autobusu,“ říká dopravnětechnický náměstek Vladimír Pejřil.

Směrem k ekologickému provozu se Hradec vydal už před třemi lety, kdy začal s obnovou trolejbusového vozového parku. Za tu dobu získal 31 nejmodernějších vozů, opět z dílny plzeňské Škody Electric.

„Jedenáct kloubových trolejbusů a dvacet vozů v krátkém provedení včetně dvou duobusů s pomocným dieselagregátem jsme nakoupili za 332 milionů korun, získali jsme na to i evropskou podporu ve výši 120 milionů,“ vypočítal investice Meduna.