Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnice D11 se k Hradci ani letos nepřiblíží, stavba opět „zamrzla“

  6:47aktualizováno  6:47
Ani letos na jaře se nezačne stavět dálnice D11 k Hradci Králové. Z plánu, že letos v říjnu bude léta plánovaný úsek hotový, je pouhý cár papíru. Stavba se opět zadrhla a nikdo nedokáže odhadnout, kdy se silnice končící v polích u Praskačky konečně pohne.

Dálnice D11 zatím končí v poli u Vlčkovic na Královéhradecku. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Dálnice se navzdory slibům letos na jaře nepohne určitě ani o metr. Za své vzaly rovněž iluze, že úsek do Hradce bude hotový už letos v říjnu a hned poté se začne pracovat na protažení k Jaroměři.

Špatná zpráva přitom přichází jen týden po oznámení o podstatném rozšíření výroby v kvasinské Škodovce a víře premiéra Sobotky, že rozvoj automobilky může urychlit výstavbu důležitých silnic v Královéhradeckém kraji (více najdete zde).

Místo zrychlení přichází pravý opak

Nejprve však krátká exkurze do listopadu 2011, kdy po 17 letech skončil spor o pozemky se statkářkou Ludmilou Havránkovou (více čtěte zde). 

Proč stavba dálnice stojí?

Redakce MF DNES zjistila, že na vině je souhra minimálně tří okolností:

1. V cestě dálnici stále ještě stojí soukromý pozemek patřící Jaroslavě Štrosové.

2. Kvůli valorizaci cen vázne rovněž podpis smluv se stavitelskou firmou Eurovia.

3. Z ministerstva dopravy odešel klíčový manažer, který měl dostavbu D11 na starost a ten nový se prý zatím rozkoukává.

"Jsme u historického momentu. V roce 2014 bude Hradec spojen dálnicí s hlavním městem," sliboval tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš. Jenže práce stojí a nikdo nedokáže odhadnout, kdy se dílo rozpohybuje.

"Dálnice letos určitě dokončená nebude," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

"Stavební povolení máme vydané na 90 procent stavby a vedeme jednání o problematice výkupu posledního zbývajícího pozemku," navázal Jan Studecký z tiskového odboru Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Jednání se sestrou statkářky Havránkové spějí k vyvlastnění

(Ne)dohoda s Jaroslavou Štrosovou nápadně připomíná sedmnáctileté snahy o uhlazení sporu státu s její sestrou Havránkovou o náhradu za pozemky. Vyjednávání o čtvrt hektaru pokračují už čtyři roky a zdá se, že končí ve slepé uličce.

Historie D11

* 1935: první studie a návrhy české dálniční sítě

* 1939: plán dálnice Praha - Hradec Králové - Náchod

* 1978: stavba prvního úseku Praha - Jirny

* 1990: dálnice dospěla až k Libici

* 2003: začíná stavba k Hradci

* 2006: dálnice končí tři kilometry v polích od Hradce

* 2014: původní termín dokončení dálnice D11

"Stále preferujeme dohodu, ale nemůžeme vyjednávat už příliš dlouho," pokračoval Novák a postěžoval si na přístup vlastníka půdy:

"Pokud má být dohoda, jsou k tomu potřeba obě strany a my se dohodnout chceme. Pan Štros (syn a právní zástupce majitelky - pozn. red.) naši delegaci nepřijal, ale my tomu ještě chceme dát šanci. Připravíme jeden z posledních návrhů na odkup, a kdyby to skončilo neúspěchem, teprve tehdy do hry vstupuje vyvlastnění."

David Štros o tom, že pře směřuje právě k vyvlastnění, nepochybuje. "Místo debat o ničem je to vlastně i lepší, ale patrně bychom se nějakým způsobem bránili," naznačil další postup, ale i zdržení stavby. Přípravu návrhů na vyvlastnění potvrdil rovněž ředitel hradecké pobočky ŘSD Marek Novotný.

"Návrhy na vyvlastnění musí být citlivé, přece jen vlastnictví je nejvyšší ústavní právo. Soudy pak většinou ochraňují vlastníky," upozornil Novotný.

Vázne i zhodnocení původních smluv

Druhou významnou brzdou je neshoda mezi ministerstvem dopravy a stavební společností Eurovia o valorizaci. "Smlouva už je přece jen několik let stará a dodatek podepíšeme, až dojde k úpravě cen. K dohodě zatím nedošlo," uvedl Novák.

Valorizace neboli zhodnocení původních smluv však podle poslance Jiřího Štětiny (Úsvit) může být neúměrně drahá.

"V kuloárech jsem zaslechl, že jsme se opět vrátili ke starým cenám se zhotoviteli. Každopádně je hanebné nechat to takhle vyhnívat a já můžu jen bezmocně přihlížet," řekl poslanec.

V případě, že se dopravní resort dohodne s Eurovií na dodatku ke smlouvě a zároveň nebude vyřešená otázka soukromého pozemku, dálnice se možná začne stavět ven z města: od křižovatky Bláhovka k dva kilometry vzdálenému pozemku Štrosové. "Je to varianta, která zabrání dalšímu zdržování," dodal Novák.

Velmi podobné potíže jako dotažení dálnice k Hradci Králové se týkají i její trasy ke Smiřicím a Jaroměři. I tam některé pozemky jsou ještě v soukromém vlastnictví.

Do hry chtějí zasáhnout i Královéhradecký kraj, radnice a poslanci Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL), Ivan Adamec (ODS) a Jan Birke (ČSSD). Příští úterý mají namířeno k ministrovi dopravy Antonínu Prachařovi (ANO 2011).

"Chceme mu nabídnout, že by se kraj mohl zčásti podílet na výkupech pozemků," uvedl hejtman Lubomír Franc.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.