Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dostavbu D11 komplikuje čtvrthektarový pozemek i hroby z pravěku

  19:10aktualizováno  19:10
Problémy s dokončením dálnice D11 k Hradci Králové neberou konce. Jen co stát vyplatil 91 milionů Ludmile Havránkové, objevil se čtvrthektarový pozemek, který ani po jednom roce nezměnil majitele. Na jaře by se přitom podle plánů mělo začít stavět.

Dálnice D11 zatím končí v polích u Vlčkovic na Královéhradecku. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Minulý týden to byl jeden rok, kdy se ministr dopravy Pavel Dobeš na rodinném statku rodiny Havránkových až po bradu zachumlal do kabátu a slavnostně oznámil tehdy skoro neuvěřitelnou větu: "Kauzu považuji za uzavřenou. V roce 2014 bude Hradec spojen dálnicí s hlavním městem."

Po roce je vše jinak: Dobeš rezignoval, kauza se vleče dál a s největší pravděpodobností padá i termín dokončení dálnice D11 k Hradci Králové v říjnu 2014.

Jak šel čas s malým pozemkem

  • 9. dubna 2010: problém s malým pozemkem prosákl na veřejnost
  • 24. května 2010: vláda odhlasovala vyvlastnění
  • červen 2010: stop vyvlastnění, Štrosová souhlasí se směnou
  • 9. ledna 2012: dohoda
  • květen 2012: krach, darovací smlouva je neplatná
  • prosinec 2012: blíží se vyvlastnění?

Dálnici, která končí v polích u Plačic asi 2,5 kilometru před Hradcem, zpomalují dvě na sobě nezávislé brzdy:
1. malý pozemek, který stále ještě nepatří státu,
2. nedokončený archeologický průzkum.

Veškeré práce se zastavily na hraně pozemku, jejž patří Jaroslavě Štrosové. Sestra Ludmily Havránkové sice už v lednu souhlasila s jeho bezúplatným převodem na stát, avšak proces se v květnu vrátil na začátek a místo rychlé dohody se vše jen komplikuje.

"Já k tomu raději nic neřeknu. Musel bych být hrubý," pronesl David Štros, syn a zároveň advokát spoluvlastnice čtvrthektarového pole. Mimo diktafon byl však mnohem sdílnější a netajil své rozhořčení.

Do kauzy D11 zasáhlo i ministerstvo

Vtip je v tom, že Štrosovi by se svého pozemku rádi zbavili, ale nejde to. Platnost darovací smlouvy zpochybnilo ministerstvo financí, protože Štros prý neměl od matky plnou moc k darování pozemku, ale jen k jeho prodeji.

"Bez správně sepsané plné moci nemůžeme smlouvu schválit. Když chcete darovat majetek, nemůžete dát plnou moc, že ho prodáváte," vysvětlil mluvčí ministerstva financí Jakub Haas.

"Společně se zástupcem vlastnice nyní ještě jednáme o jedné variantě, o které zatím nemohu hovořit," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Možnosti jsou nejspíš tři: směna za jiný pozemek, vzkříšení původní dohody anebo vyvlastnění.

Ostatně i Štros se domnívá, že věc spěje právě k vyvlastnění podle novely zákona, na konci listopadu podepsanou i prezidentem, ta ale začne platit až na jaře.

"Vyvlastnění je řešení krajní nouze, ke kterému zatím nechceme přistupovat, protože důležitější je pro nás dohoda. Pokud by se začalo vyvlastňovat, proces by se zbrzdil," pokračoval Novák.

Dostavbě brání také archeologický průzkum

Přestože dohody ministerstva se Štrosovými zamrzly a obě strany mají zcela rozdílné představy o intenzitě vyjednávání, ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jsou pevně přesvědčeny, že stavět se příští rok v březnu či dubnu začne.

"Práce zahájíme na jaře. Peníze jsou připravené ze státního rozpočtu," ujišťovala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. "Je pravda, že dostavba stále vázne, ale termín není ohrožen. Vždyť už běží i terénní průzkum," souhlasil Novák.

Jenže právě nezbytný archeologický průzkum není ani v polovině a navíc není jasné, kdy bude pokračovat. "V prvním úseku už jsme skončili, ale v tom dalším ještě ani nezačali," řekl archeolog královéhradeckého Muzea východních Čech Radek Bláha.

A protože široké okolí Plačic je na nejrůznější nálezy velmi bohaté, nelze vyloučit další podstatné zdržení.

"Ještě se musíme zaměřit na okolí křižovatky Bláhovka. Jsme připraveni, ale záleží na počasí i na financích od investora, tedy ŘSD," uvedl archeolog.

Archeologové našli na místě plánované silnice hroby z pravěku

I když archeologové zatím prozkoumali menší díl polí pod budoucí silnicí, potvrdily se jejich předpoklady, že odtud neodejdou s prázdnou.

"Byli jsme úspěšní, objevili jsme nálezy z pravěku i středověku. Odborně nejcennější pro nás byly hlavně hroby z pravěku," vyprávěl Bláha. Dodal, že pohřebiště neznamená pro dálnici žádné zdržení.

Riziko přibrzdění prací však existuje, což dokládají příklady z postupného lepení dálnice D11. Když se stavba konečně hnula ve směru od Poděbrad, archeologové nejdříve narazili na bohatý knížecí hrob u Chýště, poté na několik studní u Libišan a nakonec i na neopevněnou osadu s větším počtem pecí a hlubokými jámami na návrší v Osicích.

Jen samotný průzkum by měl stát kolem 25 milionů korun, dokončení dálnice vyjde téměř na 1,5 miliardy.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.