"Miliardu a půl nemám," odhadl ministr dopravy Radek Šmerda sumu, která je pro přivedení dálnice před brány krajského města nezbytná.
"Jedna rovina je otázka finanční, ale dohoda je podstatná, protože vyjednávání trvala 17 let. Smlouva a podpis paní Havránkové pod ní jsou pro město i kraj věci strategického významu," uvedl náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.
Jako účastník jednání potvrdil, že to nebylo snadné najít řešení. Ale překážky stále existují. Statkářka si má totiž za domluvených 90 milionů korun koupit místo svých jedenácti hektarů jiné pozemky, na kterých by hospodařila.
Průzkum může začít až po sklizni
Pozemkový fond jí je pak vymění tak, aby tvořily souvislý celek. Ale dohoda s fondem hotová není a současní vlastníci pozemků či pronajímatelé mohou dělat potíže. To už se jednou stalo, když tehdy měla Havránková získat 130 hektarů u Holohlav.
Dohoda o D11Ludmila Havránková dostane za 11 hektarů pozemků 90 milionů korun. Sumu určil soudní znalec a plačická statkářka si za utržené peníze chce koupit jiné pozemky, na kterých bude dál hospodařit. |
"Směněno ještě není. V tuto chvíli Pozemkový fond posuzuje pozemky, které si paní Havránková chce koupit, a vypadá to velmi dobře. Myslím, že je otázkou dvou měsíců, kdy bude i směněno," míní Šmerda.
Na trase dálnice by už letos mohl začít archeologický a hydrologický průzkum, ale ani k tomu nedojde dřív než na podzim. "Přípravné práce začnou v okamžiku, kdy paní Havránková sklidí řepu," konstatoval ministr Šmerda.
Sjezd z dálnice: vítězství rozumu nad kšefty
Jeden významný posun ale dohoda se statkářkou přinesla. Vrátila do hry úvahy o sjezdu z D11 u křižovatky Bláhovka, jak se dříve plánovalo.
Nouzová varianta uvažovala o posunutí exitu o 700 metrů ke Stěžerům a vypadalo to na bitvu nikoli argumentů, ale developerských firem, které mají v obou lokalitách pozemky. (více o souboji čtěte zde)
"S představiteli ministerstva dopravy i ŘSD jsme se shodli, že sjezd u Bláhovky je výrazně výhodnější," prohlásil náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich. Prý se nyní nejedná o umístění sjezdu, ale spíš o tvaru křižovatky.
Sjezd u Bláhovky znamená další plus pro takzvanou jižní spojku, jež má Hradci ulevit od vzrůstající dopravní zátěže, a proto radnice dokonce zvažuje, zda se na stavbě obchvatu může nějakým způsobem finančně podílet.