Cyklověž v Hradci Králové byla první podobnou stavbou v Česku.

Cyklověž v Hradci Králové byla první podobnou stavbou v Česku. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Hradec chce z EU získat až stamiliony na další cyklodomy a elektrovozy

  • 16
Až několika stovkami milionů korun by Evropská unie mohla do roku 2020 přispět Hradci Králové na takzvané ekologické projekty. I tak by to byl jen malý díl z celkové sumy kolem šesti miliard, kterou Brusel může poslat na rozvoj celé „hradubické“ aglomerace.

Pouze zlomek tohoto astronomického čísla by přitom bylo třeba na rozšíření unikátu, o kterém v roce 2013 psala i přední světová média. První evropský parkovací dům pro kola, který u hradeckého nádraží zanedlouho oslaví druhé narozeniny, byl risk, který vyšel.

A právě díky mimořádnému zájmu cyklistů už příští rok ve městě vznikne další automatický prosklený tubus pro bicykly. Bude stát u fakultní nemocnice a už mu nic nestojí v cestě, dokonce ani případné evropské veto.

Ale nejen to: radnice vytipovala dalších pět lokalit, kde by stejné nebo podobné domy už brzo měly najít uplatnění. Více než 25 tisíc lidí, kteří své kolo za symbolický poplatek zaparkovali na Riegrově náměstí, má zásluhu na tom, že další „biketowery“ mají vyrůst třeba u zimního stadionu, Aldisu, koupaliště Flošna anebo univerzity.

„Máme vytipováno šest lokalit a pozemků na území města, z nichž tři jsou ve vlastnictví města a tři nikoliv,“ řekla mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková.

O parkovací dům pro kola má zájem i Praha či Pardubice

O kopii hradeckého parkovacího domu má velký zájem rovněž pražské Jižní Město, historicky třetí stavba svého druhu v Evropě by měla stát hned u hlavního vjezdu do hradecké nemocnice ze Zborovské ulice. Má stát kolem 8,5 milionu korun, rovné dva miliony coby spoluinvestor pošle také kraj.

Fotogalerie

A protože první hradeckou věž postihly drobné „dětské nemoci“, v montážní hale se již testuje její druhá generace s podstatně rychlejším provozem.

„Podle testů budeme schopni zaparkovat nebo vyparkovat během jedné minuty až tři kola, což je o padesát procent rychlejší než dosud,“ upozorňuje podnikatel Rudolf Bernart, jenž postavil cyklodům na Riegrově náměstí.

I když v případě lokality u Aldisu a univerzity ještě město čeká vyjednávání o pozemcích, které mu nepatří, rovněž stavba a především financování dalších cyklodomů vypadá velmi nadějně. Hradec spoléhá právě na dotace z ekologického programu pro rozvoj hradecko-pardubické aglomerace.

18. února 2013

Kromě parkovacích domů, o které usilují rovněž Pardubice, by Evropa mohla pro cyklisty zaplatit i nabíjecí stání pro elektrokola.

Stejný evropský „ekoprogram“ by pro Hradec mohl zajistit nejen nákup elektrobusů, ale i dvě nové trolejbusové tratě od Koruny Habrmanovou ulicí až do Jungmannovy ulice a v úseku Brněnská ulice - Palachova - Milady Horákové. Dopravní podnik chce usilovat o nákup až 30 nových elektrobusů, náklady na rozšíření trolejových linek pak odhaduje na 70 milionů korun.

Evropa by v hradubické aglomeraci mohla podporovat také ekomotoristy.

„Dlouhodobým cílem je výstavba nabíjecích stanic pro hybridní automobily a elektromobily. Budování této infrastruktury má být pobídkou pro motoristy, aby při výměně automobilů uvažovali o nákupu ekologičtějších dopravních prostředků,“ uvedla nyní již bývalá pardubická primátorka Štěpánka Fraňková.


Elektromobil