Z Velkého náměstí by po rekonstrukci měla zmizet auta, místo parkoviště vznikne promenáda.

Z Velkého náměstí by po rekonstrukci měla zmizet auta, místo parkoviště vznikne promenáda. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Evropská unie mění plány. Náměstí či terasy Hradci nezaplatí

  • 11
Na opravy Velkého náměstí, Benešovy třídy či zanedbaných severních teras nejspíš Evropská unie Hradci nečekaně nepřispěje ani cent. Miliony eur naopak zahrne projekty, které budou souviset s rozvojem hradecko-pardubické aglomerace.

Radnici v Hradci Králové hrozí, že v několika příštích letech bude muset utratit ze svého až o několik stovek milionů korun navíc oproti původním představám. Navíc je stále reálnější, že některé náročné investiční projekty, které chystá již řadu let, vzniknou později.

Projekty v milosti a nemilosti Unie

Akce, které EU nejspíš nepodpoří:

  • druhá až pátá etapa revitalizace Benešovy třídy (600 milionů),
  • oprava severních teras a Žižkových sadů (80 milionů),
  • rekonstrukce Velkého náměstí (150 milionů)

Akce, které mají naději:

  • Jižní spojka (1 miliarda),
  • cyklostezka z Hradce do Pardubic (100 milionů),
  • rekonstrukce Gayerových a Vrbenského kasáren (600 milionů)

Týká se to například rekonstrukce Velkého náměstí, severních teras s přilehlými Žižkovými sady, budování takzvaného Malého labského náhonu v Kuklenách, oprav třídy Karla IV. anebo již rozjeté stamilionové přeměny Benešovy třídy.

Může za to Evropská unie, respektive změna její orientace na financování projektů, které souvisejí s přímým rozvojem hradecko-pardubické aglomerace. Hradec bude mít definitivně jasno až v září, ale už teď se raději dopředu smiřuje s variantou, že evropská kasa na opravy náměstí a spol. nevydá ani cent.

Na druhou stranu poměrně nečekaně velkou šanci získávají projekty, které město nepovažovalo za tak důležité, nebo o kterých zatím spíš snilo. Výstavba strategické dopravní Jižní spojky či vědecko-technického parku najednou nevypadají tak nereálně jako nedávno.

"Dotační tituly se však stále mění, takže nic není definitivní a nyní to vypadá, že se rozhodne v září. Posteskl bych si však, že dotace měly být jasné už v březnu loňského roku," kritizuje evropské otálení náměstek primátora Jindřich Vedlich.

Opravy budou, dotacím navzdory

Velké náměstí se původně mělo začít opravovat již na jaře před třemi lety, ale město akci odhadem za 150 milionů korun stoplo, protože hrozilo, že kvůli průtahům přijde o evropskou dotaci ve výši 120 milionů. Nyní sice hrozí totéž, ale radnice zároveň tvrdí, že peníze v rozpočtu najde.

"Akci bychom zvládli zaplatit i bez dotace. Ta by ale samozřejmě byla příjemná," netají se primátor Zdeněk Fink.

"Vypadá to ale, že rekonstrukci budeme muset zaplatit z vlastních zdrojů. Ale opravit náměstí musíme, protože bohužel patříme mezi města, která svá historická náměstí zrekonstruována nemají," doplňuje jej Vedlich. I on potvrzuje, že stavba může mít kvůli (ne)dotacím zpoždění.

Totéž se týká revitalizace Benešovy třídy, jejíž první etapa za 153 milionů korun bude hotová letos na podzim.

"Jsou před námi další čtyři etapy zhruba stejně finančně náročné jako ta první. Rekonstrukce musí být kompletní bez ohledu na evropské dotace, prostě není možné, aby práce zůstaly stát," smiřuje se náměstek s myšlenkou, že stamiliony bude muset investovat samo město.

Bez téměř jisté dotace z Bruselu se však najednou ocitá i společná rekonstrukce severních teras a sousedních Žižkových sadů za 80 milionů korun, na kterou již existují vydařené vizualizace, či uvažované opravy třídy Karla IV.

Severní terasy, Žižkovy sady i třída Karla IV., kterou chtěla mít radnice hotovou do roku 2020, budou mít nejspíš skluz.

"Je to tak. Všechny tyto akce ale musí být projektově připravené, a proto v jejich přípravě normálně pokračujeme. Až potom se budeme ptát, zda je budeme moct financovat z operačních titulů, anebo z rozpočtu města," přemýšlí náměstek.

Naopak se zdá, že se k Hradci přiblížily projekty, které se ještě před několika týdny zdály naprosto nereálné.

Díky Evropě ožila i Jižní spojka

Magistrát si sice stále ještě není jistý, pro jaké projekty bude moct použít třímiliardovou evropskou injekci na podporu hradecko-pardubické aglomerace, ale už hýří nápady.

Do "balíku" favorizovaných akcí se nejspíš přednostně dostane Jižní spojka, od které si město slibuje, že jej zbaví tranzitní dopravy. To ale zdaleka není vše: hradecká univerzita by si ráda nárokovala dotace na stavbu velkého centra zdraví u soutoku, beznadějné není ani budování vědecko-technického parku, rekonstrukce Gayerových a Vrbenského kasáren, systému parkovacích domů pro kola, hradeckému magistrátu se zalíbila pardubická myšlenka o splavnění Labe pro turisty a nadějně vypadá rovněž cyklostezka mechu a perníku mezi oběma krajskými městy.