Komplikace v dopravě v centru Náchoda kvůli rekonstrukcím.

Komplikace v dopravě v centru Náchoda kvůli rekonstrukcím. | foto: Michal Fanta

Doudleby i Nová Paka věří v obchvat, ale kvůli pozemkům nemají vyhráno

  • 1
Většina měst v Královéhradeckém kraji si o obchvatu může nechat jen zdát. Nejdál jsou přípravy v Doudlebách a Nové Pace, jenže ani tam nemají kvůli výkupu půdy zdaleka vyhráno.

Přestože se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) před pár dny pochlubilo, že v příštích několika letech zahájí stavbu více než 30 obchvatů, na mapě Královéhradeckého kraje se krčí jen dvě vyvolená města, která jsou na čekací listině už dlouhou řadu let. Ani ta však v obchvat po zkušenostech neuvěří, dokud neuvidí mobilizaci stavebních strojů.

ŘSD začátek budování obchvatu Doudleb odvážně naplánovalo už na poslední kvartál příštího roku, v případě Nově Paky chce začít v roce 2017. Jenže je tu poměrně zásadní problém: i když stát tvrdí, že příprava staveb na silnicích první třídy je jednodušší než při budování nových dálnic, u Nové Paky i Doudleb se ještě musí vypořádat s poměrně velkým počtem vlastníků půdy.

ŘSD sice věří, že vidina až šestnáctinásobku standardní ceny vyvolá lavinový efekt a výkupy se konečně pohnou jako v případě úseku dálnice D11 ze Smiřic do Jaroměře, avšak tak jednoduché to být nemusí.

Raději půdu než peníze

„Někteří vlastníci nechtějí peníze, ale náhradní půdu v okolí, na které by mohli dál hospodařit. Podle mě by stát měl najít nějakou půdní rezervu, potom by totiž jednání určitě bylo vstřícnější. Když už se řeklo, že se obchvat začne stavět, udělejme pro to maximum, ale včetně státu. Třeba by mohla zabrat novela zákona o vyšší výkupní ceně, ale pro některé majitele to třeba bude stále málo,“ míní starosta Doudleb Jiří Kaplan.

Další obchvaty v kraji

  • I přes velmi nejistou budoucnost a hlavně termín začátku stavby, však i Zdeněk Kos souhlasí s tím, že právě obchvaty Doudleb a Nové Paky jsou minimálně o dva roky napřed před dalšími silničními okruhy v Královéhradeckém kraji.
  • Třetí na řadě je s největší pravděpodobností Náchod, kde se obchvat připravuje už 17 let a zastupitelé nedávno podpořili jeho severní variantu.
  • I když se v kraji čím dál hlasitěji mluví i o dalších obchvatech, podle ŘSD není reálné, aby jejich výstavba začala v nejbližších třech letech. O slovo se hlásí třeba Broumov, Opočno, Rychnov nad Kněžnou, Domašín, Solnice, Častolovice, Nové Město nad Metují, Úlibice nebo Jaroměř.
  • Do kurzu se díky strategické průmyslové zóně Kvasiny pomalu dostávají obchvaty Týniště, Častolovic a Kostelce.

Za pravdu mu dává i Zdeněk Kos z krajské pobočky Ředitelství silnic a dálnic. „Vypadá to, že v Doudlebách to sklouzne až ke krajní možnosti, tedy k vyvlastňování. Máme tu asi šest posledních vlastníků, se kterými se jedná, navíc jsou nové cenové možnosti, i s tím se seznámili, ale uvidíme. Vyvlastňování by stavbu samozřejmě oddálilo a pokud k tomu dojde, nikdo nemůže ani odhadnout, jak a kdy to skončí,“ uvádí Kos.

Ještě půl roku mají na přemýšlení dosud nerozhodní vlastníci půdy v trase obchvatu Nové Paky. „Oslovíme je v první čtvrtině příštího roku a předpokládáme, že ochota vlastníků pozemky prodat bude výrazně vyšší než doposud. Podle mých informací někteří z nich čekali, až jim pozemky vyvlastní a budou se tak moct domáhat vyšší ceny u soudu, ale to už není potřeba,“ netají se optimismem starosta Nové Paky Josef Cogan.

Poslední slovo bude mít až majitel

Šéf ŘSD Jan Kroupa apeluje na představitele měst, aby s výkupy pomohli. „Na jejich zájmu hodně záleží. Pokud nám pomáhají a jednají s vlastníky, může se vše urychlit,“ zdůrazňuje Kroupa.

„Jednání s vlastníky jsem se samozřejmě účastnil, ale poslední slovo bude mít vždy až majitel. Nemám jinou možnost než jen čekat, jak to dopadne,“ upozorňuje Kaplan.

Ostatně obyvatelé Doudleb jsou na čekání zvyklí. Vždyť o obchvatu se mluví už 25 let. Nedočkali se ani v roce 2010, kdy se otevřela silnice kolem sousedního Vamberka, vše vypadalo velmi nadějně, ale ministerstvo dopravy vzápětí kvůli šetření přípravu zastavilo.

„Uvěřím, až když uvidím stavební povolení. Všichni tady pamatujeme smrtelné nehody, které by obchvat vyřešil,“ poukazuje starosta Doudleb na přetíženou ulici Rudé armády, po které denně projede přes 10 tisíc aut.