Mezi Hradcem a Pardubicemi by do čtyř let měly vlaky jezdit po dvou kolejích.

Mezi Hradcem a Pardubicemi by do čtyř let měly vlaky jezdit po dvou kolejích. | foto: Martin Horký, MF DNES

Dvoukolejka mezi Hradcem a Pardubicemi je předražená, tvrdí poslanec

  • 28
Projekt druhé železniční koleje mezi Hradcem Králové a Pardubicemi za dvě miliardy korun sklízí kritiku za údajnou uspěchanost, předraženost a nekoncepčnost. Poslanec Jiří Štětina (VV) naznačil, že může jít o machinace s evropskými dotacemi.

Když před 15 měsíci stavbu druhé železniční koleje mezi Hradcem Králové a Pardubicemi ve své slavné dopravní superstrategii "zapomněl" zmínit tehdejší ministr dopravy Vít Bárta, kritika se na něj sesypala ze všech stran. Nynější šéf resortu Pavel Dobeš ji sice podporuje a první etapa díla nejspíš příští rok začne, jenže dvoukolejka je na pranýři stále.

Dvoukolejka

První etapa má začít příští rok a celá trasa prý bude hotová do čtyř let. Maximální rychlost vlaků se zvýší ze 110 na 160 kilometrů za hodinu a cesta mezi oběma krajskými městy by měla trvat necelých 20 minut. Na "hradubickou" dráhu příští rok zamíří pět nových souprav z plzeňské škodovky.

Naposledy proti ní nebývale ostře vystoupil poslanec Jiří Štětina (VV), hradecký lékař, jemuž se ani trochu nezamlouvá cena projektu: "Panuje otázka, zda nejde o machinace s dotacemi. Dvě miliardy za 22 kilometrů tratě? To je velká síla."

Údajnou předraženost mohla vyvrátit Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), ale podrobnosti projektu i přes ujišťování o opaku neodtajnila.

Štětina upozornil, že je velkým zastáncem druhé koleje. Jenže slyšet jsou rovněž opačné názory.

"Není to nezbytný projekt. V nynější hospodářské situaci by úplně stačilo, kdyby se zdvoukolejnil úsek mezi Opatovicemi a Stéblovou," uvedl předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík.

Místní jsou často proti stavbě dvoukolejky

"Současná kapacita trati je zcela dostačující. Chybí mi větší výhled do budoucna. Stát se dostane do pozice, že se dvoukolejka postaví, pak se jí ale bude muset přizpůsobovat spousta dalších věcí. Zkrátka není to koncepční," zamyslel se starosta Opatovic Pavel Kohout.

Dvoukolejka zacloumala také Březhradem. Podle plánů se má zrušit současná stanice v Opatovicích a postavit nová, která by však ležela o téměř kilometr a půl dál.

"Ta nová by byla v polích bez přístupové cesty. Pro nás je to nepřijatelné, protože my žádné nádraží nemáme, nyní nám to trvá zhruba čtvrt hodiny, ale později bychom na zastávku mohli chodit i hodinu," poukázal předseda komise březhradské samosprávy Dušan Ferčák.

Další kritice zcela jistě neunikne ani stále odkládaný začátek stavby. Zatímco ještě zjara se mluvilo o letošním podzimu, nyní přišel odklad. "Stavba by měla být zahájena v roce 2013, projekt by pak měl být hotový v prosinci," řekl Michal Feith z pardubického ředitelství SŽDC.