Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlakem až do ZOO? Město chce přivést železnici do centra Dvora Králové

  13:51aktualizováno  13:51
Dopravu ve Dvoře Králové nad Labem čeká revoluce. Město chce využít 3,5 kilometru dlouhou vlečku a zavést vlaky z pět kilometrů vzdáleného nádraží do centra. Cesta z Pardubic do Dvora bude bez přestupu trvat 51 minut.

Vlaky by mohly zajíždět až do centra Dvora Králové. Nový terminál má vzniknout naproti teplárně v ulici 28. října. | foto: Tomáš Plecháč, 5plus2.cz

Vlečka vede ze stávajícího vlakového nádraží před Denisovo náměstí. Do těsné blízkosti centra by tak mohly jezdit přímé vlaky z Pardubic. V ideálním případě se začne stavět do dvou let. Politici a úředníci se z centra Dvora do Jaroměře svezli už v pondělí, kdy se představení projektu uskutečnilo přímo za jízdy.

Pokud se ambiciózní záměr podaří dotáhnout do konce, bude to znamenat menší revoluci ve dvorské dopravě. Vlakové nádraží je od centra vzdáleno přibližně pět kilometrů, a tak cestující převážejí autobusy. Nový terminál má být naproti teplárně v ulici 28. října, odkud to je na hlavní náměstí i do nákupního centra přibližně kilometr. Stavaři vybudují dvě zastávky: u koupaliště a v okrajové městské části Lipnice.

Fotogalerie

„Z celé České republiky by pak bylo možné dostat se do Dvora Králové s jedním přestupem. V tom je hlavní kouzlo projektu,“ říká městský zastupitel Nasik Kiriakovský, který myšlenku prosazuje.

Kromě Lipnice by se k trati připojila také zoologická zahrada sousedící s Tyršovým koupalištěm. Už z dřívějška existuje plán na vybudování zadního vchodu z areálu koupaliště.

„Zoo je nejvýznamnějším turistickým cílem ve východních Čechách, který každoročně navštíví na půl milionu lidí. Všichni sem ale jezdí autobusy nebo auty. Napojení na železnici umožní zvýšit návštěvnost zoo o další desítky tisíc lidí,“ naznačuje Kiriakovský. Znamenalo by to také úsporu pro dvorskou radnici, která městskou hromadnou dopravu z nádraží do centra ročně dotuje téměř dvěma miliony korun.

Klíčovým úkolem je zprovoznit a elektrifikovat vlečku, kterou vlastní Skupina ČEZ, a udělat z ní regulérní součást železniční sítě. Vlečka po útlumu průmyslu slouží pouze pro dopravu uhlí do teplárny. Aby po ní vlaky mohly jezdit odpovídající rychlostí, je nutná oprava.

Starosta: Ze všech stran k nám míří podpora

Základní rekonstrukce povrchů a zabezpečení tří přejezdů si podle železničářů vyžádá více než 50 milionů korun. Další desítky milionů spolkne stavba terminálu a dvou zastávek. Zdrojem energie pro plánovanou elektrifikaci tratě by byla teplárna. Náklady na elektrifikaci tratě z Jaroměře až do Dvora Králové se blíží k třem stovkám milionů.

Podle dvorského starosty Jana Jarolíma by se v ideálním případě mohlo začít stavět už do dvou let. V listopadu bude hotova územní studie dopravní obslužnosti Podkrkonoší, jehož je Dvůr Králové nad Labem hlavním centrem.

„Studii si objednal kraj a měla by být vodítkem k dalším krokům. Uvidíme, jak se to bude dál vyvíjet. Oslovili jsme všechny zainteresované strany včetně ministerstva dopravy i Českých drah a odevšad k nám míří podpora. Někomu se to možná může zdát jako megalomanské, ale nám to připadá logické. Výrazně by to ulehčilo cestování do města,“ neskrývá optimismus Jarolím.

Projekt musí schválit Královéhradecký kraj, který je objednavatelem železniční dopravy v regionu. „Otázka vedení přímých vlaků do centra Dvora Králové je zajímavá. Klíčová pro realizaci bude jeho ekonomická výhodnost,“ upozorňuje Tomáš Jurček, vedoucí odboru dopravy na krajském úřadě.

Hradecké hejtmanství železniční dopravu každoročně dotuje více než 370 miliony korun. Spolu se státní dotací je to téměř dvojnásobek. Vládou schválený nový způsob financování však podle Jurčeka přinese kraji v příštím roce stomilionový výpadek. Novou koncepci vlakové dopravy bude schvalovat zastupitelstvo, které vzejde z podzimních voleb.

Studie: nová trať se ekonomicky nevyplatí

Ze studie proveditelnosti, která hodnotila ekonomické přínosy investice, však vyplynulo, že zprovoznění vlečky se pro osobní vlakovou dopravu nevyplatí. Tedy za předpokladu, že vlaky ze Staré Paky nebo z Pardubic budou do centra Dvora zajíždět a zase se vracet.

„Ukázalo se, že úspora času cestujících by nebyla taková, ekonomicky to zatím nedává smysl. Úzce to souvisí s tím, jak nastavíte koncept dopravy. Pokud by vlaky od Pardubic končily v centru Dvora, přineslo by to jiné výsledky, než kdyby tudy projížděly dál nebo se vracely,“ vysvětluje Petr Pšenička, vedoucí oddělení koncepce infrastruktury na Správě železniční a dopravní cesty (SŽDC).

Otázkou je, co s vytížeností spojů udělají nové zastávky a možnost využít vlak k návštěvě zoo. SŽDC své projekty z velké části financuje díky dotacím z Evropské unie. Podmínkou jejich přidělení je však ekonomická výhodnost a potřebnost. Nový má zároveň sloužit i pro autobusy, protože stávající autobusové nádraží nepatří městu. Na Denisově náměstí navíc začíná vloni postavená cyklostezka a letos se napojí na tu, jež povede Benešovým nábřežím a Štefánikovou ulicí k zoo.

„V místě, kde by měl terminál vzniknout, se setkávají všechny druhy dopravy. Z tohoto pohledu je to velmi výhodná poloha,“ dodává starosta Jan Jarolím.

Turisté by tak vlakem mohli přijet i s koly, hned u terminálu se napojit na cyklostezku a bezpečně projet město. S vybudováním cyklistické infrastruktury radnice počítá také v opačném směru, v Heydukově ulici ústící do Denisova náměstí.

Snaha přivést vlaky blíže do centra města a eliminovat nevýhodnou polohu dnešního vlakového nádraží není ničím novým. Poslední pokus je za uplynulých sto let třetí.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.