Dobíjecí stanice pro elektromobily mají budoucnost. Nově mají vzniknout v Mladé

Dobíjecí stanice pro elektromobily mají budoucnost. Nově mají vzniknout v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Elektromobil dojede z Prahy do Krkonoš, města plánují dobíjecí stanice

  • 204
Pro auta na elektrický pohon, která zatím mají kratší dojezd, vzniknou ve Vrchlabí a v Mladé Boleslavi rychlodobíjecí stanice. Autoři projektu si od toho slibují, že elektromobilů bude přibývat a v dohledné době tak bude možné dojet na elektrický pohon z Prahy až do Krkonoš.

Stanice bude provozovat společnost ČEZ a mohly by vzniknout v létě. Volba Vrchlabí a Mladé Boleslavi by měla umožnit, aby elektromobily dojely z Prahy do Špindlerova Mlýna a aby jim elektřina v bateriích vystačila i na zpáteční cestu.

Proč je málo elektromobilů?

* Rychlejšímu rozšíření elektromobilů zatím brání nedostatečná síť dobíjecích stanic, ale i vysoké pořizovací ceny. Ty jsou nejméně o třetinu vyšší než u aut s konvenčními motory, ale klesají. Dnes lze elektromobil koupit i za 550 tisíc.

* Česko na rozdíl od jiných evropských zemí koupi elektromobilů nedotuje. Třeba Velká Británie poskytuje dotaci pět tisíc liber každému, kdo si elektromobil koupí. Jen v Londýně je také na 1 300 dobíjecích stanic. Stejný počet dobíjecích stanic je i v Německu.

* Elektromobily mají zatím kratší dojezd než jiná auta. V zimě, když vůz musí topit, se dojezd na jedno nabití baterií ještě snižuje.

* V České republice bylo koncem ledna v provozu 120 elektromobilů. Jejich řidiči měli k dispozici 170 dobíjecích stanic.

Počet elektromobilů v Česku je sice zatím zanedbatelný, ale představitelé Vrchlabí přesto v projektu vidí možnost zviditelnění města, které jde s dobou.

Stanice vznikne asi u Benziny

Vrchlabský místostarosta Alfréd Plašil upozorňuje, že firem, které začínají dovážet elektromobily, je už několik, "ať už jsou to malá auta podobná golfovým vozítkům, nebo sofistikovanější vozy, jaké má naše radnice".

Pro rychlodobíjecí stanici město vytipovalo několik míst, ale s největší pravděpodobností vznikne u čerpací stanice Benziny. "Zatím nevíme, zda to bude pouze rychlodobíjecí stanice, nebo nějaká kombinace stojanu, který bude mít i běžnou dobíjecí stanici, kde nabíjení baterie trvá několik hodin," řekl Plašil.

Vrchlabí bude mít i další běžné dobíjecí stanice. Po městě už totiž jezdí několik elektromobilů, které v rámci projektu takzvaných chytrých sítí městu pronajala společnost ČEZ. Ta také spolu s městem trasu z Prahy do Špindlerova Mlýna zveřejní na internetu.

Elektromobily zatím nevyjíždějí příliš daleko

Rovněž v zahraničí zatím delší trasy s dobíjecími stanice využívá jen malá část majitelů elektromobilů. "Byl jsem na semináři švýcarské firmy, která tyto stanice provozuje. Ta zjistila, že většina majitelů si elektromobily nabíjí doma a používá je pro kratší trasy, které jejich vozy ujedou na jedno domácí dobití, tedy asi do sta až sto padesáti kilometrů. Možnost dojezdu elektromobilem z Prahy do Špindlerova Mlýna proto zatím bude mít význam spíš psychologický," vysvětluje vrchlabský místostarosta.

Podívejte se na elektromobil Škoda Octavia

Elektromobil, který využívá vrchlabská radnice, má za ideálního počasí dojezd asi sto padesát kilometrů. Zima a topení totiž spotřebu elektřiny výrazně zvyšují, stejně tak v parném létě klimatizace. Přestože rychlodobíjecích stanic zpočátku mnoho nebude, Plašil v nich vidí jakýsi impulz pro rozšíření elektromobilů.

"Ty jsou sice zatím drahé - náš stál před několika lety 800 tisíc korun, dnes už je za 550 tisíc. Jestli to takhle půjde dál, za pár let může být cena velmi přijatelná. Je také dobře, že se o Vrchlabí hovoří jako o městě s chytrými sítěmi. Rozvoj elektromobilů je pro nás dobrá reklama," míní místostarosta.

On sám ví o jednom podnikateli ve městě, který si elektromobil už pořídil.


Elektromobil