Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012) | foto: Martin Veselý, MF DNES

S elektromobilem přijela do Hradce jako první estonská moderátorka

  • 8
Odolné elektromobily dorazily z Estonska do Hradce Králové a míří do Monte Carla. Jsou nízké, mají supermoderní design, dosahují rychlosti až 200 km/h, a přesto dodržují povolenou rychlost. Na Masarykovo náměstí dorazily i elektřinou poháněné skútry, kola, autobus nebo skateboard.

Šest aut, 10 zemí, 29 států. Vyrážejí z Tallinu, minou Varšavu, přes Hradec Králové a Brno pojedou do Bratislavy a poté zastaví například v italském Udine, ve Veroně nebo Turíně a dojedou do cíle v luxusním Monte Carlu.  

Elektromobily v úterý do Hradce Králové přijely dobít energii v rámci závodu Electric Marathon Tallinn – Monte Carlo, ve kterém musí piloti vozů ukázat i jiné schopnosti, než je rychlost, aby protnuli cílovou pásku jako první.

"Závod elektromobilů má různá jiná úskalí, na samotné rychlosti až tak nezáleží. Na začátku závodu bylo šest aut, která se rozhodla ujet celou trasu až do Monte Carla, v tuhle chvíli jsme na trati už jen tři. Ty, které tu vidíte, jsou nejodolnější vozy, zbytek zůstal na trati kvůli technickým problémům," řekla pohledná Estonka Kertu Jukkum, která přijela do Hradce jako první v modrém supersportu značky Tesla.

Elektromobily v Hradci Králové (5. června 2012)

"Trasu si musíte dobře naplánovat, u elektromobilů je hodně znát, jestli jedu sama či jak jedu rychle. Na mokré vozovce zase obrovsky stoupá spotřeba energie," vysvětlila estonská televizní moderátorka Kertu.

"Dnešní etapa má 150 km, zatím jsme urazili asi 70, tady musíme dobít baterky a jede se dál. My skutečně závodíme, ale při tomto závodu jsou určitá omezení. Musíme například zůstat za předjezdcem, který jede před námi po celou cestu, my navzájem se však předjíždět můžeme. Závod má 28 etap a některé z nich už jsem vyhrála. Musíme ale samozřejmě dodržovat silniční pravidla," smála se řidička elektromobilu.

Na elektřinu jezdí už i skútry, kola, autobus nebo skateboard

Akce na Masarykově náměstí, kde se kromě tří závodních vozů představily i elektroskútry, elektrokola a elektrobus, přilákala hlavně děti. Mladí školáci mohli na nízkých supersportech oči nechat.

"Jednou budu taky mít takové auto," tvrdil sebevědomě desetiletý Jan Švec, který možná nevědomky bystře upozornil, kam se bude ubírat automobilový průmysl v následujících desetiletích.

Kromě vozidel na sebe strhl pozornost i elektrický skateboard s terénními pneumatikami.

"Po Česku jich potkáte v ulicích jen několik desítek. Skateboard je ovládaný rádiovými vlnami přes ovladač ve tvaru pistole, který při jízdě držím v ruce. Ovladačem koriguji rychlost a zatáčím jako u klasického prkna přenášením váhy. Nejnovější modely jsou ovládány dokonce přes bluetooth," popsal dovozce této technologické novinky Radko Klíma, jak se dopravní prostředek budoucnosti řídí. 

S prknem na kolečkách není problém vyrazit ani do kopců nebo těžkého terénu a na jedno nabití dojede až 20 kilometrů.


Elektromobil