Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL)

Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Do Bruselu míří Zdechovský. Básník, manažer i bojovník za Ježíška

  • 3
Podle šíře svých zájmů vypadá nový europoslanec Tomáš Zdechovský takřka jako superman. Je básníkem, spisovatelem, heraldikem, krizovým manažerem, ředitelem firmy a bojuje za klasické české Vánoce s iniciativou "Zachraňte Ježíška".

Kromě toho založil marketingovou akci "Kdo miluje, daruje krev" a do toho jen tak mimochodem dostal do českého kalendáře na 20 netradičních křestních jmen.

Čtyřiatřicetiletého šéfa společnosti Commservis v dresu KDU-ČSL vyslalo do Evropy přes pět tisíc hlasů. Naopak dosavadní hradecký europoslanec Oldřich Vlasák z ODS skončil.

Tomáš Zdechovský

Nový europoslanec je ředitelem firmy Commservis, která se zabývá marketingem, reklamou či krizovou komunikací. Politika už dřív pohltila jeho společníka Ivana Pilného, jenž se stal poslancem hnutí ANO, nyní řeší svou budoucnost v podnikání i Zdechovský.

Na svou kampaň si Zdechovský vzal dvouměsíční dovolenou. "Najezdil jsem přes 131 tisíc kilometrů. Ale teď mám obrovskou radost, že se to podařilo," říká nový europoslanec.

Nyní zjišťuje, že se mu začíná měnit život. S manželkou už probírá, že se celá rodina přestěhuje. Co nejdřív si však musí vyřešit své podnikání.

"Mám vychované své nástupce a jestli budou chtít v byznysu pokračovat, určitě se domluvíme na nějakém odkupu. Nedokážu si však představit, že bych současně řídil chod firmy a vykonával funkci europoslance. To prostě nejde," říká.

Kromě jiného vystupujete i jako mentální trenér. Pomohla vám tato schopnost při kampani?
Určitě. Když jsem měl před rokem projev na sjezdu KDU-ČSL, řekl jsem, že budeme mít tři mandáty. Od té doby jsem se k té myšlence upnul a dělal jsem pro to maximum. Když se podíváte na oblasti, kde KDU-ČSL vyhrála, zjistíte, že to jsou malá místa, kde nikdy nikdo jiný nedělal kontaktní kampaň. Proto mám obrovskou radost, že se to podařilo. Já jsem v to pevně věřil, vždyť mým životním krédem je, že člověk musí věřit ve vítězství, aby vítězství uvěřilo v něj.

A co odpovíte matadorům, kteří se na vás v Bruselu budou dívat jako na politického zelenáče?
Řeknu jim, že ve vrcholné politice jsem už 14 let. Udělal jsem přes 150 kampaní a byl jsem poradcem okolo 50 vrcholných politiků od Zuzany Roithové až po řadu ministrů, premiérů, poslanců a senátorů. Možná mi to někdo neuvěří, ale na kandidaturu jsem se poctivě připravoval deset let. Tak třeba poslední rok jsem jezdil na stáže do Rakouska či Německa, abych nebyl úplným nováčkem. Dnes můžu říct, že mezi více než 200 europoslanci Evropské lidové strany (EPP) mám minimálně třicet velmi dobrých známých.

V kampani jste nešetřil štiplavými poznámkami směrem k politikům v Evropském parlamentu. Nebudete se nyní přece jen trochu mírnit?
Asi ano. Zdůrazňuji, že do Evropského parlamentu nejdu jen sedět a pobírat za to peníze. Už teď mám vymyšleno, jaká část peněz půjde na charitu. Současně chci, aby se Evropa hýbala a v momentu, kdybych zjistil, že se neposouváme dál, dělat to nebudu. Chci přicházet s novými věcmi.

Můžete uvést konkrétní případ?
Když si koupíte iPhone ve Velké Británii, zjistíte, že v České republice je blokovaný. Takových případů je u nás deset tisíc. To bude můj první návrh, se kterým chci vyjít ven: podám stížnost na tento postup operátora. Možná nemám zkušenosti jako jiní, zato mám tah na branku a strašně rychle se učím.

Cituji vás: Do Bruselu se posílají politici, kteří buď přesluhují, případně zkazili, co mohli, anebo je potřeba je někam uklidit, aby doma nedělali dusno. Nehodláte na tom nyní nic měnit?
Jenže tak to opravdu bylo. Teď mám ale pocit, že přichází nová generace: z "topky" se do Europarlamentu dostal Stanislav Polčák a Jiří Pospíšil, za jiné strany Kateřina Konečná nebo Miroslav Poche. Třeba Pospíšila znám jako workoholika, který maká, ohromně šikovný je i Poche. I v jiných zemích vzrostl podíl mladých europoslanců a většina jich je úplně nových. To je strašně důležité.