Jazzová zpěvačka Jana Koubková.

Jazzová zpěvačka Jana Koubková. | foto: PR

V Hradci startuje šestidenní jazzový svátek. Dorazí i americké trio

  • 0
V Hradci Králové začíná dvacátý ročník mezinárodního jazzového festivalu Jazz Goes To Town. Hvězdami proslulé šestidenní akce jsou letos John Scofield, Karel Růžička s Jiřím Stivínem a Jana Koubková. Jubilejní ročník startuje v podělí večer v Divadle Drak.

Jestli je v Hradci Králové teď, těžko říct, ale před dvaceti lety tu „musel být Pánbůh doma“. Vznikly tu totiž dva zásadní festivaly, jež přerostly kraj i stát.

Mezinárodní Divadlo evropských regionů oslavilo dvacítku v červnu, Jazz Goes To Town načne jubilejní ročník v pondělí v 19 hodin v hradeckém Divadle Drak, a to s Triem Martina Brunnera juniora s Epoque Quartetem a pak ve Springfield Clubu v 21 hodin začne Smrt standardizmu! Tu nevyhlásí nikdo jiný než nejlepší česká jazzová zpěvačka Jana Koubková.

Jazz Goes To Town 2014

Hradec Králové

  • pondělí 13. 10.

19:00 Mladé pódium (Satchmo), 19:00 Martin Brunner Trio & Epoque Quartet (50 Kč, Drak-Studio), 21:00 Jana Koubková - Smrt standardizmu!(50 Kč, Springfield Club)

  • úterý 14. 10.

19:00 Mladé pódium (Satchmo), 19:00 Marek Novotný Quintet (50 Kč, Drak-Studio), 21:00Lukáš Martinek & Private Earthquake (50 Kč, Springfield Club)

  • středa 15. 10.

19:00 Mladé pódium (Satchmo), 19:00 Matej Benko Trio (50 Kč, Drak-Studio), 21:00 Vilém Spilka Quartet (50 Kč, Springfield Club)

  • čtvrtek 16. 10.

19:00 Mladé pódium (Satchmo), 19:00 Osian Roberts Four (GB/CZ) (50 Kč, Drak-Studio), 21:00 Nat Osborn Band (USA) (100 Kč, Springfield Club)

  • pátek 17. 10.

19:00 Karel Růžička Organ Trio feat. Jiří Stivín, Euroradio Jazz Orchestra (EU) (200 Kč, KC Aldis-Malý sál)

  • sobota 18. 10.

19:00 Concept Art Orchestra (CZ), Joseph Bowie & XL Target (USA/CH), Markéta Zdeňková, Štěpán Janoušek, Zdeněk Zdeněk Trio (CZ), Bojan Z (HR), John Scofield Trio feat. Steve Swalow and Bill Stewart (USA) (390 Kč, KC Aldis). Více zde.

Dramaturg Martin Brunner se drží osvědčené zásady neopakovat se, a když znovu pozvat nějakou osobnost, tak jinak.

„Jana, Roman Hampacher a Jan Červenka se představí v novém projektu, který se s tradičním pojetím jazzu zcela rozchází. Zpěvačku představuje v mnohem subtilnějších a zároveň syrovějších polohách a hudebně dává maximálně vyniknout jejím autorským textům. Víc se přibližuje blues a šansonu, jednotlivé skladby jsou výrazně písničkovější, hudba více slouží textu, bez zbytečných not,“ říká Brunner, zakladatel jazzového svátku, jenž má jediný cíl: zavděčit se hlavně muzice.

Proto Hradec slyšel spoustu jazzových person spjatých třeba s Milesem Davisem i klasiků a avantgardních průkopníků tu slepých, tu skvostných cest. Výčet by dal na malou encyklopedii od Art Ensemble of Chicago po Joe Zavinula.

„Nikdy jsem neuvažoval, kolika ročníků se může takový jazzový festival dožít. Když jsme začínali, bylo to jedno, vždycky šlo o to navázat a vyprodukovat ročník další. Tak to pořád pokračovalo dál. No, a najednou je tu ročník dvacátý,“ přemítá Brunner.

„Žádná velká oslava se samozřejmě konat nebude, na to už řadu let nejsou peníze. Ale ročník je to, vzhledem k sestavě myslím zase fajn,“ dodává zakladatel a netají se tím, že letošní šestidenní bude pro něj poslední. Žádostí, aby zřídil jazzový jarmark v ulicích, když sám lpěl na exkluzivitě a vrcholných výkonech, už měl dost.

Hradecká specialita

„Pořád slyším od magistrátu stále dokola omílané - hospody, hospody, hospody. Václav Hudeček taky nehraje v hospodě, na soustředění při hraní i pro poslouchání je potřeba ticho a klid. Nechci degradovat náročnou hudební disciplínu. Už nemám chuť investovat svoji energii do masové zábavy, to je škoda času. I peněz, každou scénu je potřeba ozvučit, tím se všechno zbytečně prodražuje. Deset různých míst, deset zvukařů,“ vysvětluje dramaturg.

„Hlavně posluchači mají poslouchat a ne přecházet a rušit. To je ostatně hradecká specialita, která nekulturně ruší jinak skvělou atmosféru hlavních koncertů v Aldisu. Byl jsem v životě na celé řadě festivalů, všude šlo jednoznačně o kvalitu, zajímavou nevšední dramaturgii, prestiž. Proto také do Hradce léta jezdila Česká televize z Brna, jezdí Český rozhlas, na festival přispívá Ministerstvo kultury,“ říká.

Do pátku v Hradci zahrají Marek Novotný Quintet, Lukáš Martinek & Private Earthquake, Trio slovenského pianisty Mateje Benka, Vilém Spilka Quartetu, welšský tenorsaxofonista Osian Roberts (Four) či brooklynský Nat Osborn Band, jenž mixuje funk, rock, soul a jazz.

Pátek bude v malém sále v Aldisu. „Karla Růžičku na hammondky slyšel málokdo, tak je na co se těšit. Jeho trio doplňuje rytmika hrající ve složení Petr Dvorský kontrabas a Otto Hejnic bicí. A aby toho nebylo málo, Karel si mohl vybrat hosta, bude to nakonec Karel Růžička Trio featuring Jiří Stivín. Kdo taky jiný na oslavu Jazz Goes To Town!“ láká Brunner, který se drží další zásady: co ročník, to bigband.

Tentokrát to bude European Jazz Orchestra složený z mladých evropských jazzových hudebníků. Lídrem je český skladatel a trombonista Jan Jirucha.

Z Ameriky dorazí John Scofield Trio Feat

Sobotní večer bude v Aldisu už klasicky ve velkém sále. „Hlavní festivalový večer zahájí Concept Art Orchestra, což je moderní big band sestavený z předních mladých českých jazzových hráčů. Dvakrát tu hrál legendární trumpetista Lester Bowie, letos přijede jeho mladší bratr, slavný funkový trombonista a zpěvák Joseph, který zahraje s bratry Christym a Davem Dorany neboli Joseph Bowie & XL Target.

Na Jazz Goes To Town už evropský jazz zastupoval John Surman, Mischa Alperin nebo Gianluigi Trovesi, jejich mladším evropským kolegou je výjimečný pianista Bojan Z, který v sólovém bloku zahraje skladby ze svého aktuálního skvělého alba Soul Shelter,“ říká dramaturg.

To už bude čas hlavní „star“. „Dokonale šlapající americký jazz reprezentuje John Scofield Trio Feat. Lídr patří mezi nejpopulárnější americké jazzmany u nás. V Hradci však bude hrát ve vzácném triu s fantastickým basistou Steve Swallowem a výborným bubeníkem Billem Stewartem. John Scofield je mistrem jazzové kytary s unikátním zvukem. A také jednou z nemnoha osobností světové scény, která ovlivňuje vývoj a směřování současného jazzu,“ soudí Martin Brunner.