Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Financování kampaně v mlze, strany v Hradci tají, kolik vloží do voleb

  8:40aktualizováno  8:40
Organizace Transparency International se zaměřila na financování volební kampaně v Hradci Králové před podzimními komunálními volbami. Setkala se i s přezíravostí a strany kritizuje, že uvádějí nepravdivé údaje. Má podezření, že kampaň stojí mnohem více.
„Cílem je vyslat politikům signál, že občané sledují, kolik peněz na předvolební reklamu utratí a odkud na to vezmou peníze,“ vysvětluje ředitel TI David Ondráčka. (Ilustrační snímek)

„Cílem je vyslat politikům signál, že občané sledují, kolik peněz na předvolební reklamu utratí a odkud na to vezmou peníze,“ vysvětluje ředitel TI David Ondráčka. (Ilustrační snímek) | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Primátorův Hradecký demokratický klub (HDK) se sám pasoval na favorita hradeckých komunálních voleb, když vyhlásil, že si troufá až na zisk 16 zastupitelských mandátů. Jenže vysvědčení, které možnému vítězi vystavila organizace Transparency International (TI), se Zdeňku Finkovi v době vrcholící kampaně vůbec nehodí.

Pět nedostatečných a pouze jedna jednička za zveřejněné předvolební akce znamená velmi špatný průměr 4,3. HDK je zároveň jednou ze šesti stran, které neziskové organizaci bojující proti korupci neodpověděly na seznam otázek o nákladech, příjmech či výdajích ani o transparentním účtu.

Mizerné hodnocení HDK na internetové stránce, kterou naleznete zde, se nezměnilo ani poté, co sdružení na svém webu údaje doplnilo.

„Celková částka je plánována na 800 tisíc korun. Kampaň je financována z darů kandidátů a ze stranických příjmů a HDK má zřízen transparentní účet ve Fio bance,“ stojí v prohlášení, které evidentně reaguje na nelichotivé hodnocení.

Přiznané náklady na volební kampaň

  • Doma v Hradci: 100 tisíc
  • Úsvit: 100 tisíc
  • Změna pro Hradec: 100 - 130 tisíc
  • ANO: 200 tisíc
  • ČSSD: 200 - 230 tisíc
  • Koalice pro Hradec: 250 tisíc
  • TOP 09: 325 tisíc
  • STAN: 337 tisíc
  • ODS: 500 - 600 tisíc
  • HDK: 800 tisíc
  • VPM: 825 tisíc

Organizace nepochválila ani ODS, KSČM či Úsvit

Vysvědčení od Transparency International však přidělává starosti i dalším. Odpovědět na soubor jednoduchých otázek se prý neobtěžovaly anebo podaly nedohledatelné informace také ODS, KSČM, Úsvit, Patrioti a Doma v Hradci.

„Kdyby nám otázky Transparency International přišly, neměli bychom sebemenší problém na ně odpovědět, nemáme co skrývat,“ zlobí se lídr Úsvitu Vítězslav Janků.

Naopak za premianty lze považovat Změnu pro Hradec, TOP 09, Koalici pro Hradec či ANO, jimž organizace vystavila vysvědčení s průměrem od 1,4 až po ucházejících 2,6.

Přestože tyto strany, uskupení či hnutí své plánované volební náklady zveřejnily, TI má ke spokojenosti daleko. „Financování volební kampaně ve velkých městech trpí řadou nedostatků, nejasností kolem příjmů i výdajů a amatérismem. Náklady kampaně se zdají výrazně vyšší, než strany reálně vykazují,“ upozorňuje ředitel David Ondráčka.

Nejhorší situace prý panuje ve velkých stranách

Výsledky monitoringu financování kampaní

Změna pro Hradec, SZ, Piráti 1,4
TOP 09 1,6
Koalice pro Hradec 2,1
ANO 2,6
Volba pro město 2,9
ČSSD 3,1
STAN 3,1
Svobodní 3,9
HDK 4,3
Patrioti 4,3
KSČM 4,3
ODS 4,3
Doma v Hradci 4,4
Úsvit + Otevřená radnice 4,4

Pozn.: průměrná známka z hodnocených kritérií: náklady, podpora centrály, transparentní výdaje, účet a příjmy, volební tým a předvolební akce.

A právě dramatické rozdíly v plánovaných nákladech za volby jsou nejpozoruhodnější. Doma v Hradci a Úsvit přiznávají pouze stotisícové náklady, Změna pro Hradec 130 tisíc a ANO 200 tisíc.

Naproti tomu kromě HDK má ve volební kase nejvíc Volba pro město (VPM), která na svém webu uveřejnila náklady až 825 tisíc korun.

Z podrobně rozepsaných údajů VPM vyplývá, že strana jen na billboardy, reklamu v MHD a plakáty obětuje 310 tisíc korun, tedy více, než jsou bohaté hnutí ANO nebo ČSSD ochotné vydat za celou kampaň.

A protože TI má velké podezření, že billboardy či plakáty ve skutečnosti stojí mnohem více, než strany přiznávají, vytvořila mapu volebních kampaní a vyzývá, aby do ní lidé umisťovali fotografie stranické agitky.

„Cílem je vyslat politikům signál, že občané sledují, kolik peněz na předvolební reklamu utratí a odkud na to vezmou peníze,“ vysvětluje Ondráčka.

Nejhorší situace prý panuje ve velkých stranách. „Centrály stran příliš nevědí, co se jim děje v regionech a z čeho místní buňky vlastně financují svou kampaň. Financování stran na nejnižší úrovni je zahaleno hustou mlhou,“ říká ekonom Petr Vymětal.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pracovníci Správy Krkonošského národního parku měřili, kolik sněhu zbývá nad...
Krkonošská Mapa republiky odolá asi do července, loni tála rychleji

Nad Modrým dolem v Krkonoších se stále drží masa sněhu ve tvaru prvorepublikového Československa. Pomalu mizí před očima, ale pracovníci Správy Krkonošského...  celý článek

Továrna Škoda Auto v Kvasinách
Vláda znásobila miliardy pro Rychnovsko zatížené rozvojem průmyslu

Vláda schválila aktualizaci usnesení o podpoře strategické průmyslové zóny Solnice-Kvasiny. Dokument deklaruje, že stát pošle na rozvoj regionu celkem šest...  celý článek

Jednotka intenzivní péče hradecké fakultní nemocnice, kde lékaři zachraňují...
Na nové zdravotníky kraj investuje miliony, sestry dostanou přidáno

Personální krizi ve zdravotnictví zatím Královéhradecký kraj řešil z vlastních peněz. V úterý zastupitelé odsouhlasili čerpání státního grantu na dvoutisícový...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.