Odborníci skenovali gotickou fresku Posledního soudu v Broumově.

Odborníci skenovali gotickou fresku Posledního soudu v Broumově. | foto: archiv o.s. Omnium

Laserové skenování odhalí na fresce z Broumova i okem neviditelné detaily

  • 0
Odborníci zachytili ceněnou gotickou fresku Posledního soudu na faře v Broumově na Náchodsku novou metodu 3D laserového skenování. Ta umožní nejen dílo důkladně zdokumentovat, ale i prozkoumat do větších detailů, než je možné tradičními metodami.

Restaurátor Petr Gláser a odborník na prostorovou digitalizaci Zdeněk Marek provedli v přízemí broumovské fary ojedinělý restaurátorský průzkum.

Na středověké fresce s námětem Posledního soudu uplatnili metodu, kterou v současné době vyvíjejí.

Obnáší to celkovou dokumentaci metodou 3D laserového skenování a multisnímkové fotografie, tedy ve viditelném, ultrafialovém a infračerveném světle.

Průzkum pomůže poznat malbu do detailů

"Unikátnost této vyvíjené metody spočívá především ve faktu, že je možné všechny provedené výstupy digitálně vrstvit na sebe a zároveň prohlížet každou z vrstev zvlášť," přiblížil Jakub Děd z občanského sdružení Omnium, které pomáhá broumovské farnosti s projekty na záchranu církevních památek.

Metoda se teprve ověřuje v praxi. Mohla by napomoci k rozluštění řady detailů a technik neviditelných pro lidské oko.

Poslední soud v Broumově

Podle kunsthistorika Jana Royta freska mohla vzniknout v letech 1320-30. Nachází se v podzemních prostorách dnešní římskokatolické fary u kostela sv. Petra a Pavla.

Dělí se do tří pásů. Horní pruh zachycuje Krista v mandorle, což je svatozář obepínající celou postavu. Provázejí ho přímluvci Panna Marie, sv. Jan Křtitel a symboly evangelistů.

V druhém pásu je výjev s pannami moudrými, které nesou rozsvícené lampy k postavě anděla, a pannami pošetilými s obrácenými lampami. Jim sedí na ramenou ďáblové, pošetilé panny obepíná řetěz a další ďáblové je strhávají patrně do tlamy leviatana.

Ve spodním pásu se nacházejí scény Setkání tří živých a tří mrtvých, dále se tam předpokládá podle analogií Svár o duši a třetím je mravoličný námět Ďábel strhává za vlasy do pekla pijáka nalévajícího si víno ze džbánu.

Malbu provedla dílna, nikoli jeden malíř. Odborník hodnotí fresku jako vynikající ukázku kresebného stylu, potřebuje však další zkoumání.

Zdroj: posudek profesora Jana Royta z Ústavu pro dějiny umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy

Může také usnadnit práci restaurátorů a historiků umění, protože vyhotovené snímky lze mnohonásobně přibližovat do posledních detailů.

"Tato metoda by mohla napomoci detailnímu popsání a vyhodnocení této památky významné nejenom pro Broumovsko," řekl Petr Mach z územního odborného pracoviště Národního památkového ústavu v Josefově, který průzkum koordinoval.

Památkáři bezprostředně využijí průzkum pro restaurátorské práce a také k dalšímu důkladnému vyhodnocení památky. Restaurátoři zkoumali malbu i klasickým způsobem.

Vzácná malba by mohla lákat turisty

O fresce s motivem Posledního soudu odborníci věděli už několik let, ale historik umění Jan Royt teprve nedávno poukázal na její jedinečné zpracování. Tím daleko přesahuje region a i v republice nemá srovnání.

Římskokatolická farnost chce především zachránit zchátralé barokní kostely na Broumovsku od architektů Dientzenhoferů a vypsala na ně veřejnou sbírku. Farář Martin Lanži však usiluje o to, aby se restaurovala i gotická malba (více o jejím znovuobjevení čtěte zde). Mohla by to být další zajímavost pro turisty, kteří míří do benediktinského kláštera.

Farnost získala kolem půl milionu korun na průzkum a počáteční fázi restaurování malby. Restaurátoři už na faře pracují. Na dokončení obnovy bude potřeba ještě podobná částka.