Dálnice D11 u Chýště

Dálnice D11 u Chýště | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Svobodné Dvory se obávají hluku, který přinese dálnice D 11

  • 11
Další část dálnice D 11 u hradeckých Svobodných Dvorů by mohla začít růst už za dva roky. Obyvatelé však mají mnoho výtek, rozčílila je hlavně změna, která prý zhorší kvalitu bydlení.

Lidem vadí zrušení některých přejezdů pro zemědělce, změny ve způsobu stavby, zaslepení důležité spojnice a mají strach, že se v prozatím klidné části města zvýší hluk a klesnou ceny nemovitostí.

Ve středu večer se proto obyvatelé Svobodných Dvorů sešli na veřejné schůzi se zastupiteli města a zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které téměř dvě hodiny „grilovali“. Lidé z okrajové části Hradce Králové jsou rozzlobeni, že došlo ke změně projektu, která bude mít vliv především na zvýšený hluk.

„Dálnice kolem Svobodných Dvorů měla být původně zahloubená, to se však nestane a půjde po povrchu,“ upozornil na největší problémy předseda tamní komise místní samosprávy Jan Klubíčko, který akci moderoval.

Postaví protihlukovou stěnu, prý na špatném místě

Podle ředitele závodu Praha Tomáše Grosse, který má přípravu prodloužení D 11 na starosti, má mezi 92. a 93. kilometrem vzniknout 140 metrů dlouhá a 3 až 4 metry vysoká protihluková stěna.

„K tomu máme studii z roku 2012, která počítá s výhledem na stav do roku 2040. Po postavení komunikace následují zátěžová měření, která jsou plně v režii krajské hygienické správy a podléhají přísné metodice. Pak lze další protihlukové stěny doplnit,“ popsal Gross.

Podle jednoho obyvatele Dvorů udělal projektant chybu už tím, jak protihlukovou stěnu namaloval.

„Stěna je postavena na východ, odkud vítr vane jen asi pět dnů v roce. Vítr na Svobodné Dvory vane většinou od západu, kde žádná stěna naplánována není, takže až se postaví dálnice, vítr všechen hluk ponese do zástavby, čímž klesne komfort bydlení a s tím samozřejmě i hodnota nemovitostí,“ upozornil muž, který se přihlásil o slovo, aniž se představil.

Obavy ze stavby dálnice mají i zemědělci, kteří obhospodařují okolní pozemky. Nelíbí se jim změny v přístupu k parcelám.

„Jestli bude zemědělská doprava nahnána mezi baráky, všichni za námi budou chodit a bít nás do hlavy, že jim tam děláme hluk a taháme bláto,“ postěžoval si Martin Mukařovský.

Ředitel závodu Praha přiznal, že k úpravám došlo kvůli snižování nákladů, projektant zrušil i nadjezd Bydžovka, o který zemědělcům jde nejvíce.

Zemědělci nedělali problémy, odměnou jsou úspory

„Postavit mostní objekt je celkem jednoduché, ten však vyžaduje péči a pro udržení dobrého stavu jsou potřeba plnohodnotné investice. U tohoto nadjezdu nebyl nikdo, kdo by ho převzal a staral se o něj,“ vysvětlil Gross.

Za zemědělce se postavil i primátor Zdeněk Fink (HDK). Připomněl, že na rozdíl od majitelů polí v jiných lokalitách Hradce dvorští prodali potřebné parcely bez řečí.

„Slušnost zemědělců ve Svobodných Dvorech byla enormní, byť mohli na svých pozemcích vydělat nehorázné peníze jako jiní. Chápali, že dálnice je potřeba. Měli bychom se snažit dohodnout tak, abychom alespoň částečně vyhověli jejich požadavkům,“ vyzval Fink zástupce ŘDS.

Ti přislíbili, že osloví zpracovatele studie a nechají prověřit argumenty, se kterými obyvatelé Dvorů přišli.

„Problém jsme pochopili a zamyslíme se nad tím. Do poloviny ledna příštího roku budeme o výsledku informovat komisi místní samosprávy,“ přislíbil Gross.