Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Eva Fryšarová, MF DNES

Hradcem by se do patnácti let mohly prohánět tramvaje

  • 17
Tramvaje jako další dopravní prostředek v Hradci Králové? Podle radních by to za deset až patnáct let mohla být realita. Nový plán rozvoje dopravy počítá s hybridními tramvajemi, které by využívaly vlakové i nové tramvajové koleje a spojovaly by hradecké čtvrti včetně centra.

"Tyto soupravy jsou v západní Evropě, například ve Francii, Španělsku či Švýcarsku velmi rozšířené," uvedl náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich. Tramvajové vozy by měly stejný rozchod jako klasické vlaky a zčásti by využívaly současné železniční koleje Českých drah.

"Pro tuto dopravu se využívá takzvaná hybridní tramvaj, která je nízkopodlažní a může ze železnice bez problému sjet na trasu, která povede třeba středem městského bulváru," řekl architekt Patrik Kotas.

Radní tvrdí, že to není žádná utopie, že je třeba řešit městskou dopravu velkoryse. "Projekt by se mohl uskutečnit za deset až patnáct let," řekl Vedlich.

Tramvaje chtěli v Hradci už dříve

Středem města by se ale zatím nejezdilo. Kromě kolejí, které vlastní České dráhy, se ve studii uvažuje o nových trasách. Ty by mohly spojit centrum města s letištěm a nově uvažovanými komunikacemi Nová Zelená a Nová Pražská. Některé zastávky tramvaje by využívaly současné zastávky železniční, ale na nových tratích by vyrostla nástupiště nová.

Tři nové tramvajové trasy ale nemusí být konečné. "V budoucnu můžeme uvažovat i o jiných částech Hradce. Například o trasách vedoucích do Březhradu či Plotišť. Tam by se využívalo hlavně kolejiště Českých drah," uvedl náměstek.

Je tu i možnost, že v budoucnu by se lidé mohli projet tramvají i přímo po krajském městě. "Tyto tratě ale jistě nebudou v novém územním plánu. Nicméně další generace architektů se k této otázce mohou vrátit," míní Kotas.

Původně se o tramvajové dopravě uvažovalo už před více než sto lety, tedy ještě v době, kdy Hradec svíraly hradby.