Dnes je na náměstí 261 parkovacích míst, z nichž 75 využívají majitelé parkovacích karet. Zbylých 186 míst je pro hosty a tělesně postižené občany, ale podle průzkumů jsou využita jen z poloviny.
Do budoucna se počítá s mnohem menším množstvím parkovacích míst, dopravní průzkum stanovil počet potřebných míst téměř o stovku nižší.
"Podle našich propočtů bude na Velkém náměstí po rekonstrukci chybět přesně 101 stálých parkovacích míst. Ve hře jsou nejen nové parkovací domy, ale i úpravy okolních ulic nebo přestavba bývalých kasáren," uvádí Jaromír Chmelík, architekt a spoluautor studie řešící revitalizaci Velkého náměstí.
Přímo na náměstí vznikne po rekonstrukci 80 parkovacích míst, z toho 12 bude sloužit svatebčanům, ale pouze o víkendech.
Původní plán postavit parkovací domy přímo pod Velkým náměstím a tím nahradit zrušená stání pro automobily se rozplynul v průběhu průzkumů geologů.
Ti ve spolupráci s archeology zjišťovali, zda by důlní stavba nezničila historické a archeologické památky, dále analyzovali přírodní podmínky a museli zohlednit i peněžní stránku.
Podzemí se nedoporučuje
"Dělali jsme rizikovou analýzu na šesti vybraných lokalitách v historickém centru města a porovnávali jsme kladné a záporné faktory u každé z nich. U podzemních staveb jsme shledali příliš negativních faktorů, a to z hlediska zajištění stability okolních domů, přeložek stávajících sítí či zničení archeologických situací," vysvětluje geolog Jiří Petera.
Ten zpracoval s archeologem Radkem Bláhou podrobnou dokumentaci a stavbu podzemních parkovacích domů městu nedoporučil.
"Zohlednit jsme museli také technickou náročnost díla, omezení provozu během stavby, hluk nebo prašnost. Náměstí by bylo nadměrně zatíženo dopravou, protože z takové stavby se vytěží až 25 tisíc kubíků skalní hmoty, která se musí z centra odvézt," udává Petera.
Jediná vhodná lokalita pro podzemní stavbu je podle něj v Komenského ulici, ale tam je nutné vyřešit problém se soukromými pozemky. Podobná situace nastala v Tomkově ulici.
Velké náměstí v historickém centru Hradce Králové s přilehlými ulicemi. |
"Jsme teprve na začátku, vytipovali jsme možné lokality, ale předtím, než budeme jednat s majiteli pozemků,musíme projednat výstavbu s památkáři. Vstupujeme do památkové zóny, což je velmi citlivá záležitost," řekl ředitel hradeckého úřadu pro rozvoj města Jiří Svátek.
Nejdřív se upraví okolní ulice
Než začne v roce 2013 samotná rekonstrukce, počítají projektanti s úpravami ulic v okolí historického centra Hradce.
"Parkovat by se mělo například v Šimkově nebo Hradební ulici, více míst vytvoříme díky šikmému stání namísto podélného. Podle odhadů tak v ulicích vznikne až 285 parkovacích míst," uvedl Chmelík.
Podle architektů je nejpravděpodobnější stavba parkovacího domu v Klicperově ulici, kde vlastní pozemky z větší části město a kde jsou jednání s majiteli zbylé třetiny pozemků nejdále. Přímo v historickém centru naproti divadlu by tak mohlo už během rekonstrukce náměstí vzniknout 70 parkovacích míst pro rezidenty a abonenty.