Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnostních stojanů je v Hradci málo, město chce místo nich design

  10:10aktualizováno  10:10
Hradecká radnice oslovila designéry, aby jí navrhli nové stojany na kola. Město chce postupně vyměnit často nefunkční konstrukce, ale rozšiřování vychvalovaných bezpečnostních stojanů neplánuje. Podle lidí jich je v Hradci Králové málo.

Bezpečnostní stojany jsou v Hradci Králové přes 10 let. Na náměstí Svobody si k nim ale studenti zamykají kola běžným zámkem. | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Po celé září mohli Hradečané v městské knihovně ve Wonkově ulici hlasovat pro návrhy designových stojanů na kola v rámci výstavy Zamkni! Devět podob nových stojanů si od studentů pražské UMPRUM nechala vypracovat hradecká radnice, která plánuje postupnou obměnu stojanů kol v ulicích města. Až do konce října pokračuje hlasování také nainternetových stránkách magistrátu. Radnice oslovila studenty proto, aby do ulic kromě praktického mobiliáře vnesla i designový prvek.

Fotogalerie

„Designové návrhy mají přinést další nabídku tohoto mobiliáře pro Hradec. O konečném typu nebo typech stojanů pro kola budeme dál diskutovat a rozhodnutí o výběru a dalším postupu by mělo být na orgánech města,“ řekla mluvčí radnice Magdaléna Vlčková

Záměr na postupnou výměnu starých, nevzhledných a často nepraktických stojanů vychází z koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Hradci Králové. Nové stojany mají splňovat nároky nejen na bezpečnost, ale také na vizuální kvalitu. Hradec Králové je přitom v současnosti výrazně roztříštěný. Nejenže se liší typy stojanů mezi soukromníky, ale i mezi veřejnými institucemi.

Samo město v minulosti instalovalo v různých lokalitách zcela odlišné typy stojanů. Například u hlavního nádraží vznikly stojany spolu s architektonickým návrhem Riegerova náměstí, podobné je to u terminálu hromadné dopravy. Třeba před sportovním areálem Bavlna stojany zcela chybí nebo je návštěvníci musí hledat na místech, kam z ulice není vidět.

Stojany chceme, cenu nevíme

Město však nepředpokládá, že by případným nákupem designových stojanů došlo ke sjednocení jejich vzhledu. Výměna by měla být postupná.

„Kalkulace nákladů na jednotlivé designerské návrhy zatím není k dispozici, ale je prověřována i varianta běžně dostupných typů tohoto mobiliáře. Výše nákladů bude vycházet z celkového počtu stojanů, který bychom chtěli instalovat. Ten by se měl co nejvíce blížit reálné potřebě daného území,“ vysvětlila Vlčková.

Zajímavé však je, že radnice zcela opomíjí rozšiřování bezpečnostních stojanů, které Hradec Králové nakoupil v letech 2003 až 2005. Tehdy jich i díky dotaci ministerstva vnitra postupně pořídil 750 asi za 600 tisíc korun, přibližně třetinu této částky platila radnice z městských peněz. Jenže v praxi jde o vyhozené peníze. Zásadním problémem je jejich četnost.

Bezpečnostní stojany přijdou zhruba na dvojnásobnou sumu oproti těm klasickým, cyklisté v Hradci Králové je navíc používají nesprávně. Kolo se do stojanu nezamyká pomocí běžného cyklozámku, ale vkládá se do něj jednostranná cylindrická vložka. Kola má ochránit právě masivní konstrukce stojanu v kombinaci s kvalitním zámkem. Speciální zámek však s sebou téměř nikdo nevozí a lidé ke stojanu poutají kola klasicky.

Město už několikrát uspořádalo informační kampaň, třeba v roce 2014 ji nazvalo Zamkněte to lépe. Jenže situace se od té doby nezlepšila.

„Bezpečnostní stojan tu je, ale kolo si k němu zamykám normálním zámkem, protože ho stejně potřebuji i na jiných místech. Třeba u knihovny nebo na hlavní budově jsou obyčejné stojany,“ řekla studentka Lenka před budovou pedagogické fakulty na náměstí Svobody.

„Přece nebudu vozit běžný zámek na celé město a vložku na ta dvě místa se stojany, kam jezdím,“ přitakal jí Martin.

Stojany jsou jen na jedenácti místech ve městě

Bezpečnostní stojany jsou nyní u krajského soudu, magistrátu, koupaliště Flošny, bazénu, městských lázní či u úřadu práce. Lidé je najdou také u některých budov v areálu fakultní nemocnice, u Gymnázia J. K. Tyla či pedagogické a lékařské fakulty. Jenže tím výčet končí. Ze soukromníků investoval do bezpečnostních stojanů jen Sion, který je má u několika svých budov.

Oproti tomu městské základní školy, ostatní budovy hradecké univerzity, Studijní a vědecká knihovna nebo muzeum tyto stojany nemají. I proto si lidé stěžují, že se jim nevyplatí cylindrickou vložku vozit. Třeba u podnikatelského centra je denně vidět plný obyčejný stojan, ale prázdný ten bezpečnostní.

„Je zřejmé, že u zmíněných cílů cest kvalitní stojany vesměs chybí a právě to by se mělo postupnou realizací našeho záměru změnit. Cílem je, aby tam, kde je potřeba zaparkovat nebo odložit kolo, byl vždy vhodný stojan nebo zařízení s dostatečnou kapacitou,“ uvedla mluvčí, aniž by odpověděla na dotaz, zda radnice hodlá bezpečnostní stojany v budoucnu rozšiřovat.

Hradec Králové je přitom pověstný krádežemi kol. V minulosti se ve městě ztrácelo až 600 bicyklů ročně. Podle policejní statistiky však krádeže ubývají. Letos jich od ledna do srpna lidé nahlásili 220, což je o sto méně než loni. K poklesu však nepřispěly bezpečnostní stojany, ale údajně lepší práce policie.

„Samozřejmě zabezpečení kol se vyvíjí, lidé si na kola dávají větší pozor, ale příčinu poklesu vidíme hlavně v tom, že jsme pachatele krádeží kol chytili a v ulicích je tak zlodějů méně. Jeden zloděj má však stále na svědomí i desítky krádeží,“ řekla hradecká policejní mluvčí Lenka Burýšková.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.