Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hradec chce jezdit na elektřinu, do nových vozů MHD dá čtvrt miliardy

  9:55aktualizováno  9:55
Skoro čtvrt miliardy korun získá Hradec Králové na nákup 20 elektrobusů a bateriových trolejbusů. Kvůli růstu sídliště vznikne rovněž nová linka MHD s konečnou u Petrofu a rychlé dobíjecí stanice.

Den otevřených dveří v Dopravním podniku v Hradci Králové | foto: Martin Veselý, MAFRA

Hradecký dopravní podnik začal elektrobusy ve flotile MHD testovat už před čtyřmi lety. O rok později přibyl další elektrobus a zatím poslední do hradeckých ulic vyjel v únoru 2015.

Dosud jen nesmělé testování se už letos změní v opravdovou elektrickou revoluci. Město pořídí hned 20 ekologických autobusů a navrch i tři trolejbusy s bateriovým pohonem.

Zatímco třeba Brno se rozhodlo jít cestou nákupu autobusů na stlačený zemní plyn, na které dostalo z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) 411 milionů korun, Hradec Králové vsadil na elektrobusy a již najisto může počítat s dotací 236 milionů korun.

Takzvané bezemisní vozy budou cestující vozit i v dalších městech, ale Hradec dokázal z programu vydolovat podstatně víc než Olomouc (164 milionů), České Budějovice (119 milionů) i Frýdek-Místek (80 milionů).

Elektrobusy dorazí na etapy

„O získání dotace na nákup ekologických vozidel byl podle ministerstva pro místní rozvoj enormní zájem. Z 37 žádostí o podporu jich vyhovělo 35, ale podporu získá pouze 13 projektů včetně toho našeho,“ říká Karel Vít, vedoucí odboru rozvoje města na hradeckém magistrátu.

Nové elektrobusy budou do Hradce přijíždět po etapách. Prvních pět dorazí v listopadu, po dalších pěti pak v únoru, květnu a srpnu 2018. To ale není vše, ve hře je dalších více než 80 milionů korun na další (elektro)investice dopravního podniku.

„Usilujeme o získání dotace 61,2 milionu korun na pořízení šesti trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem. V nejbližších dnech vypíše dopravní podnik veřejnou soutěž,“ upozorňuje ředitel společnosti Miloslav Kulich.

Ještě letos se začne stavět nová trolejbusová trať do lokality Pod Strání s rozpočtem kolem 20 milionů korun. Oba projekty by tentokrát hradily Integrované územní investice (ITI) na rozvoj hradeckopardubické aglomerace.

Dražší pořizovací cena, zato mnohem levnější provoz

Jasné je i nasazení bateriových trolejbusů. Tři z nich mají zajíždět k Petrofu, kde rostou nové bytové domy (psali jsme zde). Linka bude nejspíš od února 2018 kolovat na trase terminál - magistrát města - Hotel Garni - Na Brně - Nová Plachta s konečnou v ulici U Parku mezi kruhovými objezdy.

Rovněž příští rok nahradí dosluhující kloubové autobusy na lince 27 nové trolejbusy, budování tratě na točnu Pod Strání by mělo trvat nejméně půl roku.

Fotogalerie

Elektrobusy by kromě již tradičních linek mohly najít uplatnění například na Velkém náměstí, respektive až po chystané rekonstrukci historického centra, kde by mohly stavět na jedné či dvou zastávkách (více čtěte zde).

Test tří téměř bezhlučných autobusů v posledních třech letech ukázal zajímavou věc: ani jeden nesplnil očekávání.

„Žádný z těchto vozů nesplňuje zcela požadavky dopravního podniku. Znamená to, že budeme poptávat vozy s jinými technickými parametry. Sběr provozních poznatků však umožnil lepší nastavení kritérií výběru dodavatele nových elektrobusů a také jsme si udělali názor na způsob jejich rychlého dobíjení,“ konstatuje vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna.

Právě rychlé dobíjení je požadavkem nejen při nákupu smartfonů, ale i nových elektrobusů. „Taková rychlonabíjecí místa by měla být vybudována na terminálu hromadné dopravy a na konečné Cihelna. Ve vozovnách dopravního podniku je a bude pomalé nabíjení,“ uzavírá Meduna.

Kromě menšího dojezdu je nevýhodou elektrobusů i vyšší cena. Autobus s akumulátorem je oproti tomu naftovému více než dvojnásobně drahý - stojí asi devět milionů korun. Na druhou stranu je ale úsporný, a to nejen k životnímu prostředí. Zatímco kilometr jízdy v dieselovém autobusu vyjde asi na 12 korun, u elektrobusu jsou to jen tři koruny.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škodovácký model Karoq už sjíždí z linky v Kvasinách, vystřídal Yetiho

Automobilka Škoda Auto spustila v závodě v Kvasinách na Rychnovsku sériovou výrobu své novinky SUV Karoq. K zákazníkům se dostane v říjnu. Za poslední dva roky...  celý článek

U Trotiny se opravuje 400 metrů vozovky, řidiči stojí často v kolonách před...
Obce se zlobí, na objížďkách chybí hlídky. Policie: Nevšimli si nás

Policie v Královéhradeckém kraji tvrdí, že se v létě zaměřuje na místa s dopravními omezeními a na objížďky hlavních tahů. Buďte víc vidět, vzkazují...  celý článek

Každý, kdo branou projde či projede na kole, přispěje pěti korunami na nákup...
Nezastavitelní míří do Adršpašsko-teplických skal, pomoci může každý

Nepřízeň osudu, ale zároveň obrovská vůle a touha pokračovat v aktivním životě, sportovat, být i nadále přínosem svému okolí. To spojuje lidi zapojené do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.