Velké náměstí v Hradci Králové

Velké náměstí v Hradci Králové | foto: Martin Veselý, MAFRA

Hradec vrátí MHD na náměstí. Spolek však nechce méně míst pro auta

  • 21
Po více než 60 letech by se do historického centra Hradce Králové mohly vrátit autobusy. Po rekonstrukci Velkého náměstí město počítá se zavedením linky MHD. Radnice je však stále ve sporu se skupinou, která nechce dopustit snížení parkovacích míst.

Snížení počtu parkovacích míst na Velkém náměstí v Hradci Králové, k němuž chce radnice přikročit po dlouho plánované rekonstrukci, by mohla alespoň částečně kompenzovat městská hromadná doprava, kterou by magistrát do historického centra rád zavedl. Nebyla by to novinka, přes Velké náměstí autobusy jezdily.

„Myšlenku dopravního napojení Velkého náměstí načrtl v regulačním plánu z roku 1928 už Josef Gočár a autobus číslo 0 přes náměstí opravdu jezdil od 30. do 50. let. Tehdy spojovaly historické centrum s hlavním nádražím,“ říká náměstek primátora pro rozvoj města Jindřich Vedlich (TOP 09), který myšlenku znovuobnovení MHD na Velkém náměstí převzal po svém předchůdci v úřadu.

Radnice a dopravní podnik řeší, jak by zavedení hromadné dopravy na náměstí mohlo vypadat. Ve hře je více variant od úplně nové linky až po přetrasování některé ze současných.

Opravy Velkého náměstí

* 2008 Hradec začíná o opravách mluvit jako o hotové věci.
* 2010 Původní termín dokončení rekonstrukce Velkého náměstí.
* 2009 Nestíháme, ale v roce 2011 už začneme doopravdy, dušovala se radnice.
* 2011 Tehdy kvůli rekonstrukci padly na náměstí stromy, ale Hradec opravy vzdává.
* 2015 Město získává potřebné souhlasy a začíná územní řízení.
* 2016 Radnice zvažuje zavedení MHD do historického centra

„V zásadě jde o možné propojení Velkého náměstí formou vnitroměstské linky na uzlové zastávky, kudy vedou současné linky do různých směrů. Jedna z možností je i propojení případného odstavného parkoviště u koupaliště Flošna s centrem,“ naznačuje ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.

Jasnější obrysy už mají vozidla, která by mohla cestující na Velké náměstí dopravovat. „Do úvahy připadá čistá doprava, tedy elektrobusy,“ podotýká Kulich. Ty by mohly stavět na jedné či dvou zastávkách, jejichž umístění ještě není jasné.

Hromadná doprava by mohla na Velké náměstí začít zajíždět až po rekonstrukci, jejíž přípravy se vlečou řadu let. Hradecká radnice nejdříve plány na opravu náměstí vzdala z obav z nedodržení termínů potřebných pro získání evropské dotace. Pak se přípravy zadrhly kvůli některým vlastníkům nemovitostí a pozemků, kteří radnici odmítali dát souhlas nutný pro pokračování projektu.

Jako poslední přišla petice proti rušení většiny parkovacích míst, jejíž autoři ze Spolku pro kvalitu života koncem loňského roku podali námitku systémové podjatosti proti primátorovi Zdeňku Finkovi (HDK), tajemnici magistrátu, vedoucímu odboru a referentům.

Námitku krajský úřad kraje zamítl. „Pokud by nedošlo k podání námitky, které projekt zbrzdilo, už dávno bychom měli územní rozhodnutí, běželo by stavební řízení a mohlo se začít,“ upozorňuje mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková.

Spolek se pře o počet parkovacích míst

Avšak vedení města se se Spolkem pro kvalitu života do sporu dostalo znovu. Tentokrát se nemohou shodnout na údajné nové variantě projektu, na nově dohodnutém počtu parkovacích míst. Spolek tvrdí, že primátor jim přislíbil novou variantu s 221 místy, vedení radnice to však popírá.

Mezi spolkem a náměstkem primátora Vedlichem se dokonce na internetu strhla názorová přestřelka, při níž si obě strany vyměňovaly veřejná prohlášení.

„Návrh vznikl z objektivizace podkladů k rekonstrukci a zpracoval ho přímo kvalifikovaný zaměstnanec investora. Velmi nás potěšilo, že ji 30. března na společné schůzce pan primátor prezentoval jako akceptovatelný kompromis,“ uvedli zástupci spolku na svém Facebooku. Podle radnice je však vše jinak.

„Petenti nepravdivě informují, že návrh na 221 parkovacích míst jim předal primátor. Za město stále platí varianta se 120 místy. Výbor pro územní plánování variantu s 221 místy odmítl a nesouhlasí s ní ani autor vítězného návrhu, architekt Jiří Krejčík,“ uvádí mluvčí magistrátu.

Vedení města si nyní k celé věci vyžádalo stanovisko předsedů všech zastupitelských klubů.

Spolek pro kvalitu života začal proti současnému projektu rekonstrukce náměstí bojovat proto, že dle návrhu by se měl počet parkovacích míst na náměstí zredukovat ze současných 290 na 120. Magistrát by rád auta přesunul do vedlejších ulic a do parkovacích domů, které stojí nebo mají stát v okolí. To se spolku nelíbí, podle něj bude mít vyhnání aut z centra špatný ekonomický vliv na podnikatele a z náměstí udělá mrtvou zónu.

Radnice si však stojí za názorem, že náměstí nemá být velkým parkovištěm, ale místem pro setkávání. „Dnes je Velké náměstí více parkovištěm než důstojným centrem. Máme zpracovanou studii, která vychází ze sčítání aut na náměstí, a podle ní je navrhovaný počet míst dostatečný na zajištění veškerých potřeb území,“ zdůvodňuje snížení parkovacích míst autor projektu architekt Jiří Krejčík. K zajištění dostupnosti by pak mohla pomoci i zamýšlená linka MHD.