Nová lávka přes Orlici u Jiráskových sadů v Hradci Králové.

Nová lávka přes Orlici u Jiráskových sadů v Hradci Králové. | foto: Martin Veselý, MF DNES

Cyklistům zkrátila cestu lávka přes Orlici, první po 32 letech

  • 9
Historicky první lávka se po 32 letech otevřela v Hradci Králové mezi Jiráskovými sady a univerzitním kampusem. Radnice a architekti už uvažují i o dalších mostcích pro cyklisty.

Nová lávka přes Orlici se otevřela ve čtvrtek ve 22 hodin. Pro hradecké cyklisty má strategický význam, protože se vyhnou kličkování mezi auty na Moravském mostě.

"Je to skvělá spojnice mezi Jiráskovými sady a Moravským Předměstím, kterou však zatím kazí přetížená a pro cyklisty velmi nebezpečná křižovatka Mileta," říká Zdeněk Vlačiha, jenž po této trase jezdí téměř denně.

Pětasedmdesát metrů dlouhá a 4,5 metru široká lávka stála 26 milionů korun. "Do stavby samozřejmě patří úprava cyklostezek a chodníků, pilíře nebo zeleň. Samotná ocelová konstrukce přišla asi na 9,5 milionu," vysvětluje vedoucí investičního odboru Valentin Avramov.

Klenutá konstrukce pochází z dílny uznávaného architekta a univerzitního profesora v Cáchách Mirko Bauma a sklízela obdiv ještě před otevřením.

 "Je to naprosto fantastická a unikátní stavba," nešetří superlativy architektka Vladimíra Šilhánková.

"Konstrukce se mi opravdu hodně moc líbí. Také jsem se byl na lávku podívat ještě před otevřením," přidává se Pavel Zadrobílek, jenž se podílel na nerealizovaném projektu lávky u Aldisu.

Možná přibudou lávky u Aldisu a na slepých ramenech

Autor dokončené lávky Mirko Baum teď nejspíš dostane od radnice nabídku, aby se ujal i projektu u Aldisu. Tam stavba narážela od roku 2007 na vzácný dub červený. Odložený projekt by mohl dostat novou šanci, aniž by strom padl.

"Ta lávka je klíčová. Vždyť Aldis zvažuje další rozvoj a navíc budeme rekonstruovat sousední Šimkovy sady. Pokud by se profesoru Baumovi podařilo obejít vzácný dub, celý materiál předložím vedení města ke schválení," říká náměstek primátora Jindřich Vedlich.

Kromě lávky u Aldisu se uvažovalo rovněž o přechodu přes Orlici mezi fotbalovým stadionem a areálem Slavie v Malšovicích, ale kvůli nedostatku peněz se zatím neprojektoval.

Další nejméně dvě nové lávky mají vyrůst přes slepá ramena Labe jako součást uvažované "cyklostezky mechu a perníku" do Pardubic. Ta se snad začne stavět už příští rok. Naposledy otvírali stavaři Orlický most na Gočárově okruhu v roce 1980.