Parkování na třídě Karla IV. v Hradci Králové

Parkování na třídě Karla IV. v Hradci Králové | foto: Michal Klíma, MAFRA

Oprava třídy Karla IV. se odkládá, boj za parkování byl zbytečný

  • 0
S návrhem vybudovat podzemní garáže pod hradeckou třídou Karla IV. přišli autoři petice, která bojuje proti záměru města revitalizovat lokalitu a ochudit ji o tři čtvrtiny parkovacích míst. Jenže radnice otočila: nemá peníze a z rekonstrukce nebude nic.

Lidé a sdružení, kteří protestují proti různým stavbám či rekonstrukcím, většinou sepíšou petici a čekají, jestli se protest ujme, nebo ne. Petenti, jimž se nelíbil způsob, jakým by radnice v Hradci Králové chtěla zrekonstruovat tamní třídu Karla IV., však nečekají s rukama v klíně. Radnici představili vlastní projekt opravy. Jenže na nejbližších deset let si ho mohou schovat do šuplíku. Město totiž opravu jejich ulice stoplo.

Autorům protestu, mezi nimiž dominovali lidé, kteří v ulici v centru bydlí a mají tam své provozovny, se nelíbilo, že by v lokalitě měl klesnout počet parkovacích míst z více jak 220 na pouhých 60. Začátkem loňském roku proti tomu sepsali petici. A aby městu ukázali, že nechtějí něčí nápady jen bourat, oslovili hradeckého architekta Jana Čížka, který pro ně zpracoval projekt přemístění parkování pod zem (více čtěte zde).

„V celé lokalitě by se díky podzemnímu parkovacímu domu zvýšil počet parkovacích stání, ten by nezasáhl do stávající zástavby třídy Karla IV. a v ulici by tak mohla přibýt zeleň,“ argumentuje architekt, proč by v lokalitě měla jít auta pod zem.

Původní návrh počítal, že by se ulice, v níž je na 300 bytů, proměnila na bulvár pařížského typu, který by sloužil především jako korzo pro všechny, kteří by do lokality dojeli městskou hromadnou dopravou. Zhruba šedesát volných míst mělo sloužit jen pro krátkodobé zaparkování. Rezidenti tak měli před svým domem krátce zastavit, vyložit z auta, co je potřeba, a jet zaparkovat do parkovacího domu Katschnerka, který stojí nedaleko a není tak využívaný, jak si město původně představovalo.

„Neumím si představit, že by rezidenti měli třeba vyložit děti, nákup a pak ještě odvážet auto do parkovacího domu. Bydlí tady hlavně mladé rodiny. Ty to vydrží několik měsíců a pak se raději odstěhují někam do satelitu,“ argumentovala už před rokem autorka petice Šárka Soares, jejíž rodina v ulici Karla IV. podniká a pronajímá tam několik bytů.

Město začalo couvat a v projektu zvýšilo počet parkovacích míst na zhruba 120. Petenti se však rozhodli přijít s vlastním návrhem, jehož náklady architekt spočítal na necelých 150 milionů korun, a to včetně úpravy povrchové zeleně a mobiliáře.

Na opravu nebudou peníze

Při vzniku 265 parkovacích míst pod zemí by podle Čížkova propočtu jedno z nich stálo 424 tisíc korun. Pro srovnání - ve zfušovaném parkovacím domě Kollárova naproti hotelu Černigov, kde zaparkují maximálně majitelé městských minivozů, stálo jedno parkovací místo 978 tisíc korun. A s kombíkem nebo rodinným vozem na něm nemá řidič jak zaparkovat.

Město cenu podle svého projektu zatím nevyčíslilo, ale například rekonstrukce nedalekého náměstí 28. října a okolních ulic vyšla na zhruba 100 milionů korun.

Jenže Hradec nyní ani nemá důvod cenu projektu nějak vyčíslovat. Třída Karla IV. totiž minimálně následujících deset let zůstane v současném stavu. Radnice nemá na opravu peníze.

„Nyní projekt neřešíme, neboť v novém období 2014 až 2020 na něj není možné získat žádný dotační titul. Připravujeme projekty takové, na které je možné evropské peníze získat, jako například na rekonstrukci kasáren či na dopravu. Občané tedy podepisují petici proti něčemu, co se konat nebude,“ říká náměstek primátora Jindřich Vedlich (TOP 09), jemuž protest přistál na stole.