Souhlasy město získávalo několik let, komplikace přinášely zejména změny vlastníků u některých domů. V takovém případě se jednání muselo rozjet vždy nanovo.
„Po náročných vyjednáváních se podařilo získat zbývající souhlasy. V současné době proto již běží územní řízení, na jehož konci očekáváme vydání územního souhlasu,“ říká náměstek hradeckého primátora pro rozvoj města Jindřich Vedlich (TOP 09).
Dalšími kroky podle něj bude stavební řízení a následné získání stavebního povolení.
„Územní rozhodnutí bychom rádi měli ještě v tomto roce. Poté bychom soutěžili vypracování dokumentace a stavební povolení. To zatím časově nelze odhadnout, protože proti územnímu rozhodnutí může být podáno odvolání,“ vysvětluje Vedlich.
Případní odpůrci rekonstrukce ji pak mohou brzdit i v následné fázi vydávání stavebního povolení.
Dotaci musela radnice odmítnout
Samotná rekonstrukce náměstí by měla trvat jeden až jeden a půl roku a její cena je prozatím odhadována na 150 až 200 milionů, které bude muset město zaplatit z vlastní kasy, protože se mu nepodařilo sehnat vhodnou dotaci, tu původní musela radnice odřeknout právě kvůli průtahům se souhlasy (více zde).
Dotace totiž byla pevně navázána na pevné datum dokončení, a tím měl být červen letošního roku. Hladký průběh v loňském roce nejvíce brzdili majitelé v ulici Rokitanského, kterým dokonce musel primátor pohrozit, že jejich ulici z rekonstrukce vyškrtne (více čtěte zde).
Opravy Velkého náměstí
|
Jediným nevyřešeným bodem opravy Velkého náměstí však zůstane podloubí, které také není v nejlepší kondici.
Vyřešení majetkových vztahů je však v tomto případě složitější, než tomu bylo u samotného náměstí. Radnice se proto rozhodla opravu podloubí provést v budoucnu jako samostatnou investiční akci.
„V tomto případě je nutné získat násobně více souhlasů vlastníků, proto jsme přistoupili k etapizaci,“ říká náměstek.
Největší třecí plochou mezi městem a odpůrci rekonstrukce jsou parkovací místa, kterých by mělo v historickém centru rapidně ubýt. Nynějších 290 chce projekt zredukovat na 120.
„Dnes je Velké náměstí více parkovištěm než důstojným centrem města. Máme zpracovanou studii, která vychází ze sčítání aut na náměstí, a podle ní je navrhovaný počet míst dostatečný na zajištění veškerých potřeb území,“ zdůvodňuje snížení parkovacích míst autor projektu architekt Jiří Krejčík.
Více aut by se pak mělo vejít v přilehlých ulicích, kde chce magistrát změnit režim parkování a vyšetřit tak více prostoru pro auta.
Proti projektu vznikla petice
I přesto letos v červnu vznikla petice, pod níž se na internetu podepsaly necelé tři stovky lidí, které žádají, aby město projekt rekonstrukce Velkého náměstí nechalo přepracovat tak, aby na něm i nadále mohla parkovat auta v dosavadním rozsahu. Petenti argumentují tím, že vyhnáním aut z historického centra města vznikne mrtvá zóna. Auta také označují za osobní šperky jejich majitelů či atrakci pro kolemjdoucí (více zde).
Primátorovi také přistál na stole otevřený dopis Rudolfa Huška, podle nějž může zákaz parkování na Velkém náměstí ohrozit i návštěvnost bohoslužeb ve dvou svatostáncích.
„Řada starších věřících je v takovém zdravotním stavu, že není schopna dojít ze zastávky hromadné dopravy a musí je někdo z rodiny či přátel dovézt automobilem,“ vzkázal primátorovi Hušek.
Radnice chce některým podnětům od obyvatel Hradce vyhovět, například oproti původnímu plánu rozšíří prostor pro předzahrádky, pro které však zavede nová pravidla.
„Rádi bychom dosáhli architektonického sjednocení vzhledu tak, aby předzahrádky odpovídaly charakteru náměstí i jednotlivých domů,“ popisuje hlavní městský architekt Petr Brůna.