Hradec Králové (Ilustrační snímek)

Hradec Králové (Ilustrační snímek) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Hradec se může dočkat tramvajových tratí i propojení s letištěm

  • 10
Hradečtí zastupitelé v úterý odsouhlasili ideový návrh územního plánu krajského města, který loni vyhrál v soutěži. Zpracování zadání z dílny architektů Tomáše Vymetálka a Patrika Kotase zaujalo nejen porotce, posvětili ho i městští radní. Plán počítá například s dalšími tramvajovými linkami i dálnicí D11.

"Nový územní plán je jedním z klíčových kroků zastupitelstva," zdůrazňuje náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich. Jestli projde třeba i jen polovina nápadů z dílny Vymetálek-Kotas, Hradec se má na co těšit.

Nový územní plán

Návrh nepočítá se stavbou nových průmyslových zón, ale doporučuje rozvoj města čtyřmi základními směry:

  • k dálnici D11,
  • k letišti,
  • podél vnitřní strany třetího silničního okruhu, jehož základem by byly Severní tangenta a Jižní spojka,
  • směrem na Pardubice.

Sedmačtyřicetiletý excentrický designér a architekt Patrik Kotas je sice považován za monumentalistu, avšak podle uznávaných odborníků snad žádný architekt od pádu komunistického režimu neovlivnil veřejný prostor Prahy tak jako on.

"S Tomášem Vymetálkem jsme názorově spřízněni," říká muž, jenž je autorem velkolepé stanice metra Střížkov a navrhl i nové soupravy pražského metra, pro Hradec stvořil autobusový terminál, projektoval vlaková nádraží v Mariánských Lázních a Praze, pěší zónu v centru Liberce či železniční rychlodráhu včetně autobusového terminálu Dlouhá míle v Praze.

Kotasovou specialitou je železnice a "vyřádil se" i na návrhu územního plánu. Hradec by tak mohl mít nejen široké bulváry a pěší zóny, letiště coby součást města, urbanistické dominanty většiny svých předměstí, severní i jižní obchvat, ale třeba i poměrně hustou síť tramvajových linek.

V návrhu jsou i úplně nové tramvajové trati

"Chybí nám odvaha udělat něco mírně monumentálního," uvádí Kotas, který spolu s hradeckým architektem Tomášem Vymetálkem ve vítězném návrhu územního plánu vymyslel hybridní tramvajovou dopravu nejen na stávajících kolejových trasách, ale navrhli i úplně nové směry.

Hradec by podle nich mohly protínat třeba tramvajové linky Jaroměř - Chrudim, Chlumec nad Cidlinou - Třebechovice, Všestary - Pardubice, přibýt mohou i linky do Kuklen a hlavně na letiště. "Neznamená to ale, že by tramvaje jezdily přímo do centra," zdůrazňuje Kotas.

Na dopravní mapce z kuchařky Kotas-Vymetálek jsou patrné trasy všech šesti tramvajových linek s hlavním uzlem v oblasti stávajícího nádraží, zakresleny však jsou i dokončená dálnice D11 a její pokračování, Jižní tangenta nebo hustá pavučina stezek pro cyklisty.

V budoucnu by měly velmi důležitou roli hrát Opatovice, které se - a to nejen podle obou architektů - stanou symbolem spojení Hradce s Pardubicemi. "V horizontu několika desítek let se z obou měst stane souměstí. Už teď je ale třeba uvažovat o tom, jak budou obě města k sobě přistupovat," míní Vedlich.

K pořízení nového územního plánu město donutil stavební zákon z roku 2006, podle kterého musí mít každé město v Česku do konce roku 2015 vypracován nový územní plán nebo musí provést revizi současného.