Už je to přes dva roky, co představitelé města slavnostně otevřeli zrekonstruovaný střed Benešovy třídy na okraji Hradce Králové. Jenže okrajové části tepny největšího hradeckého sídliště chátrají dál, a to natolik, že některé rampy a schodiště musely technické služby uzavřít, aby na nich chodci nepřišli k úhoně.
Kvůli chybějícím penězům muselo město rekonstrukci zbytku bulváru odsunout na neurčito (psali jsme zde). Nyní však oznámilo, že v rekonstrukci se bude pokračovat. Začali proto s papírováním, které bývá časově nejnáročnější částí stavby.
Od letošního června úředníci sbírají souhlasy všech dotčených subjektů a vlastníků nemovitostí, aby mohli zažádat o územní rozhodnutí. „To bychom chtěli mít do konce příštího roku,“ říká mluvčí hradeckého magistrátu Magdaléna Vlčková.
Stavební povolení, které je dalším krokem, předpokládají v roce 2018 nebo 2019. „Bude záležet na případných komplikacích s vlastníky okolních nemovitostí a na množství jejich námitek,“ dodává Vlčková.
Střední část Benešovy třídy dokončilo město na jaře roku 2014 za zhruba 200 milionů korun, další čtyři etapy by měly být podobně drahé. „Jde o odhadovanou částku až jedné miliardy korun. V případě, že se ke konci současného dotačního období nepodaří získat prostředky na spolufinancování rekonstrukce, budeme muset na revitalizaci postupně vyčlenit prostředky z vlastních zdrojů,“ říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich (TOP 09), který má na starost rozvoj města.
Magistrát plánuje, že se pokusí peníze získat z dotačních zdrojů, které však zatím neumožňují použití na veřejná prostranství. „V minulém programovacím období ke konci došlo k rozvolnění, že peníze šly použít i na jiné projekty, v což doufáme i nyní,“ dodává Vedlich, podle nějž se město jako první pustí do rekonstrukce té etapy, která bude mít nejrychleji vyřízené papírování.
Magistrát slibuje, že s postupující rekonstrukcí přibude několik set parkovacích míst, jejichž nedostatek obyvatele lokality dlouhodobě trápí. „Důležité je, že je nevytvoříme na úkor zelených ploch. Naopak, zeleně v lokalitě také přibude,“ upozorňuje autor studie, architekt Pavel Zadrobílek.
Oprava devíti schodišť a dvou lávek
V křížení Benešovy třídy a ulice Jana Masaryka také vyroste kruhový objezd, který by měl dopravu v místě udělat bezpečnější a přehlednější. Město chce i zrušit nedaleký podchod a nahradit ho povrchovými přechody.
Benešova třída
|
I když jsou přípravy dalších vln revitalizace v plném proudu, město se muselo chtě nechtě pustit i do menších oprav železobetonového monstra, které už by do zahájení velké rekonstrukce nevydrželo. Stavbaři proto v minulých dnech strhli několik prorezivělých schodišť, které už byly mimo provoz, aby je nahradili novými.
Radnice si nechala zpracovat seznam těch nejhorších míst, jejichž oprava už nesnese odklad, a celý projekt vyšel na 22 milionů korun. „Na opravy na Benešově třídě jsme dostali pět milionů, z čehož jsme už půl milionu na některých místech proinvestovali. Museli jsme z něj proto vybrat to nejhorší,“ popisuje Petr Macák z technických služeb, který má opravy na starost.
Stavbaři se před několika dny pustili do strhávání schodišť nad veterinární klinikou a u obchodního střediska Hruška. V první fázi chtějí provizorně opravit devět schodišť a dvě lávky.
„Jisté už je, že v příštím roce přijde na řadu jako samostatná akce i rekonstrukce dlouhodobě uzavřené lávky poblíž restaurace Kozlovka,“ slibuje mluvčí Vlčková. Lávka spojovala podloubí mezi dvěma paneláky a kvůli prohnilé konstrukci je uzavřena už několik let.
Hradecká radnice chce do příprav dalších rekonstrukcí zapojit i tamní obyvatele. „Nabízíme jim opětovné setkávání se zástupci města i projektantem v infocentru. Od veřejnosti očekáváme návrhy i námitky vedoucí ke zlepšení budoucího fungování prostranství,“ říká Vlčková.