Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hradec touží po elektrobusech, plánuje i nové trolejbusové tratě

  11:14aktualizováno  11:14
Hradec vymýšlí „zelené“ dopravní projekty, na které chce spolu s Pardubicemi čerpat miliony z Evropské unie. Obě města zvažují nejen koupi elektrobusů či stavbu nových trolejbusových tratí, ale rovněž systém parkovacích domů pro kola a dobíjecí elektrostanice.

Hradec dnes křižuje pět trolejbusových linek a jestliže Unie plány podpoří, mohly by přibýt nejméně dvě nové. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Pětašedesát let poté, co do hradeckých ulic vyrazil první trolejbus, má s elektrickou dopravou město další velké plány. V horizontu dvou až tří let by měly přibýt nejen desítky elektrobusů, ale také nejméně dvě nové trolejbusové tratě či nabíjecí stanice pro hybridní automobily a elektrokola.

Radnice za to může vděčit Evropské unii, která na rozvoj hradecko-pardubické aglomerace hodlá přispět nejméně šesti miliardami korun, právě „zelené“ dopravní projekty údajně mají na zisk dotace zdaleka nejvyšší šanci.

První plány nových trolejových tratí jakož i testování elektrobusu se v Hradci objevily už před rokem, avšak tehdy se mělo za to, že jde spíš o projekt vzdálené budoucnosti. Tuto představu teď ředitel Dopravního podniku Miloslav Kulich poopravil: „Nabralo to spád, plány nyní začínají dostávat docela reálné obrysy.“

V Hradci možná vzniknou hned dvě nové trolejbusové linky

Hradec dnes křižuje pět trolejbusových linek a jestliže Unie plány podpoří, mohly by přibýt nejméně dvě nové.

Jedna by vedla od Koruny Habrmanovou ulicí až do Jungmannovy ulice ve Farářství, druhá by byla kratší po nové trase na Moravském Předměstí v úseku Brněnská ulice - Palachova - Milady Horákové. Dopravní podnik původně počítal i s třetí trasou od hotelu Alessandria k restauraci Stoletá, avšak od nápadu upustil kvůli chybějící točně.

„Ještě přesně nevíme, kolik by to mohlo stát, náklady budou kolem 70 milionů korun. Vybrali jsme tratě, kde není tak náročné napájení, určitě kvůli nim nechceme rozkopávat celé ulice,“ pokračoval Kulich a upřesnil, že na konečné Pod Strání by končila buď linka číslo jedna, nebo dva, které nyní zajíždějí až na Nový Hradec.

„Myslíme si, že provoz na Nový Hradec je předimenzovaný, a proto jedničku a dvojku rozdělíme.“ Nové tratě ale nejsou jediným překvapením podniku. Když Hradec přesně před rokem začal testovat první elektrobus, netajil se velkým očekáváním. Zkouška dopadla dokonce tak dobře, že radnice uvažuje o pořízení celé flotily nových „ekobusů“.

„Teprve uvidíme, jaké podmínky Evropská unie vypíše, ale rádi bychom usilovali o pořízení 25 až 30 elektrobusů. Dobu, za kterou bychom je reálně mohli mít, odhaduji asi tak na dva roky. Za tu dobu se jejich výroba ještě posune, ale již dnes jsme moc spokojení. Na nabíjení vozu používáme noční proud, denně s ním najedeme kolem 150 kilometrů s mnohem nižšími náklady,“ uvedl Kulich.

Dlouhodobým cílem je výstavba nabíjecích stanic pro hybridní automobily

Šest miliard korun na hradecko-pardubickou aglomeraci však může udělat velkou radost také majitelům elektrokol a hybridních vozů.

Přestože jednání o rozdělení příspěvku jsou teprve na začátku, po několik dnů staré schůzce vedení obou měst je zřejmé, že právě ekologická doprava má přednost.

„Kromě cyklostezky z Hradce do Pardubic a záměru splavnění Labe by se mi líbil také systém parkovacích domů pro kola,“ řekl náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

„Dlouhodobým cílem je výstavba nabíjecích stanic pro hybridní automobily a elektromobily. Budování této infrastruktury má být pobídkou pro motoristy, aby při výměně automobilů uvažovali o koupi ekologičtějších dopravních prostředků,“ pronesla po schůzce s hradeckým primátorem Zdeňkem Finkem jeho pardubická kolegyně Štěpánka Fraňková.

Hradec by rád do balíčku favorizovaných dopravních projektů prosadil i Jižní spojku a obě města společně by od Evropské unie mohla dostat i „inteligentní silnice.“ Mluví se o pořízení informačních tabulí, které poradí s parkováním či změnou trasy.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.