Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Benešovu třídu čeká jen flikování, na dokončení opravy nebudou peníze

  11:35aktualizováno  11:35
Hradecká Benešova třída čeká na opravy, město však vyčlenilo jen pětinu peněz potřebných na odstranění nejhorších hrůz. Stavbaři na podzim sice opraví propadlá schodiště, ale další části bulváru v havarijním stavu musí několik let počkat.

Zchátralá Benešova třída (11.4.2016). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Stavbaři začnou rozpadající se části největšího hradeckého sídliště opravovat koncem léta. Jenže pracovníci hradeckých technických služeb museli vybrat jen ta nejkatastrofičtější místa. Opravit vše, co je v havarijním stavu, nepůjde, protože město dalo technickým službám jen omezený rozpočet. V této fázi tak stavbaři provizorně opraví devět schodišť a dvě lávky.

„Na opravy na Benešově třídě jsme dostali pět milionů korun, z čehož jsme už půl milionu na některých místech proinvestovali. Projekt, který si město nechalo zpracovat, však ty nejnutnější opravy vyčíslil na 22 milionů. Museli jsme z něj proto vybrat to nejhorší,“ popisuje Petr Macák z technických služeb, který má opravy na Benešově třídě na starost.

Fotogalerie

Dalších pět lávek, pět schodišť a několik ramp, ochozů a zastřešení tak kvůli penězům bude chátrat dál.

„Další části bude nutné spravovat postupně, protože v tuto chvíli není možné rozpočet zvýšit. Musí nám zbýt peníze i na další opravy ve městě,“ potvrzuje Lucie Hartmanová, která na hradeckém magistrátu vede oddělení správy nebytových prostor a veřejných statků.

Některé zchátralé části Benešovky tak mohou přijít na řadu i za tři až pět let. To se však nelíbí ani některým představitelům města.

„Můj zájem je prosadit v ideálním případě celou částku nebo alespoň její většinu do rozpočtu města na příští rok tak, aby byl rozpočet prací, které vycházejí z projektu, zcela pokryt. Byla bych nerada, kdyby stavební práce postupovaly po částech,“ říká náměstkyně primátora Romana Lišková (HDK), která má na starost městský majetek.

Na přelomu léta a podzimu čeká rekonstrukce zejména schodiště, která musely technické služby kvůli propadajícímu se povrchu uzavřít už v minulém roce. Týká se to například propadlých schodů nad veterinární klinikou na severní části Benešovy třídy či protější lávky se schodištěm na straně u Polikliniky III (o uzavřených částech bulváru čtěte zde).

Opravy vydrží jen pět let

„Smyslem rekonstrukce bude sundat stávající asfalt, zasanovat a pokrýt novým asfaltem. Podle diagnostiky by životnost takové opravy měla být pět let,“ vysvětluje Macák.

Oprava se tak nebude týkat kovových konstrukcí, na kterých Benešova třída stojí. Pokud budou některé zkorodované tak, že to bude nebezpečné, technické služby je uzavřou až do kompletní revitalizace Benešovky. Tu hradecká radnice plánuje, ale momentálně nemá stamiliony, které na to potřebuje (o promeškané dotaci jsme psali tady).

Marxova třída

Bulvár začal růst v 70. letech minulého století ještě pod názvem Marxova třída, dokončen byl v druhé polovině 80. let.

Marxovka vznikla podle sovětského vzoru a měla být hlavní nákupní tepnou v té době se rychle rozvíjejícího Moravského Předměstí. Na jejím severním konci se měla napojit na křižovatku Mileta, která nakonec nevznikla.

Soutěž na návrh rekonstrukce v roce 2006 vyhráli architekti Pavel Zadrobílek a Alexander Pur, ale o budoucí podobě Benešovky tehdy nerozhodovala odborná komise, ale sami její obyvatelé.

Takto uzavřená například zůstane lávka u Kozlovky, na jejíž zprovoznění už by flikování nestačilo, ale je potřeba ji kompletně vyměnit.

„Ty konstrukce byly špatně udělané už od začátku, protože původně jsou dělané do vnitřních hal a ne na ven, kde musí odolávat různému počasí,“ vysvětluje pracovník technických služeb.

Hradecká radnice do Benešovy třídy, která vyrostla v 80. letech minulého století jako tehdy moderní městský bulvár, už investovala 200 milionů do rekonstrukce prostřední části. Kromě úplně nových konstrukcí a odstranění bariér prostředek Benešovky získal také malý kruhový objezd s fontánou, který zkrátil cestu řidičům. První část revitalizace skončila už v roce 2014 (o revitalizaci čtěte zde).

Rekonstrukce jižní a severní části měla přijít hned poté, ale hradecká radnice na ni nezískala dotaci a volných 600 milionů korun radní nemají. Proto alespoň pokračují s přípravou projektu dalších čtyř etap, z nichž by každá měla stát mezi 150 a 200 miliony korun.

„Současné dotační období neumožňuje platit opravy z evropských peněz. Věříme však, že opět dojde k rozvolnění, díky němuž bychom mohli do programu zařadit i projekty, které nyní zahrnout nelze,“ věří náměstek primátora pro rozvoj města Jindřich Vedlich (TOP 09).





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.