Silnice u Albrechtic nad Orlicí, kterou chce kraj opravit v příštích letech.

Silnice u Albrechtic nad Orlicí, kterou chce kraj opravit v příštích letech. | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Na opravy silnic kraj letos pošle miliardu, dvakrát víc než předloni

  • 0
Rekordní miliardu korun chce v letošním roce investovat Královéhradecký kraj do svých silnic druhé a třetí třídy. Dohromady jich opraví 80 kilometrů ve všech okresech regionu. První práce začnou již v příštím týdnu, například rekonstrukce silnic mezi Albrechticemi nad Orlicí a Borohrádkem či z Jetřichova do Broumova.

„Opravy silnic budeme financovat ze tří zdrojů: 200 milionů korun dostaneme ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), 100 milionů z loňského přebytku krajského rozpočtu a zhruba 700 milionů z dotačního programu IROP,“ popsal hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc (ČSSD). V příštím roce přibudou i peníze na tři projekty z fondu Česko-polské přeshraniční spolupráce.

Nejvíc oprav - celkem 15 - naplánoval kraj na Jičínsku. Po devíti jich bude na Rychnovsku, sedm na Náchodsku a šest v okrese Hradec Králové. Letos o prázdninách tam začne také dlouho očekávaná rekonstrukce silnice ze Slatiny až na hranice okresu Rychnov nad Kněžnou, která bude rozdělena do dvou etap a má stát 135 milionů korun.

Krajské investice do oprav silnic

Rok 2016 1 050 mil. Kč
Rok 2015 700 mil. Kč
Rok 2014 519 mil. Kč
Rok 2013 302 mil. Kč
Rok 2012 158 mil. Kč

V minulých letech kraj do svých silnic investoval o stovky milionů méně, loni 700 milionů a v roce 2012 pouhých 158 milionů korun. I proto se v minulých letech na krajských silnicích kumuloval takzvaný dluh, který znázorňoval, kolik by bylo potřeba do silnic nalít, aby se daly do pořádku. Díky letošní velké investici se propad zastaví na devíti miliardách a do budoucna se má stav dokonce zlepšovat.

„Ke konci loňského roku jsme se dostali do fáze, kdy se zastavila degradace vozovek, což je obrazem toho, kolik do nich kraj investuje,“ uvedl předseda představenstva Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje (SÚS) Pavel Hečko.

V budoucnu ale kraj bude muset investovat stále dál. „Aby se stav silnic nezhoršoval, ročně by se do nich mělo investovat odhadem 700 milionů korun,“ uvedl Franc. Podle něj se asociace krajů snaží do budoucna vymyslet systém, díky němuž by si regiony zajistily pravidelný přísun dostatku peněz na opravy silnic. Evropské fondy totiž nejsou bezedné a nekonečné.

„Kraje by měly mít nějaký podíl na spotřební dani, která se vybírá na pohonných hmotách. Zároveň bychom si do budoucna rádi zajistili pravidelné financování ze SFDI,“ naznačil Franc výsledky jednání asociace.

Náklady mohou klesnout díky vyšší konkurenci

46 projektů naplánovaných na letošní rok kraj ocenil na 1,05 miliardy korun. O konečné částce rozhodnou soutěže o dodavatele, které mohou s cenou ještě pohnout dolů.

„Nám teď přeje situace ve stavebnictví, kdy firmy nemají tolik zakázek. Proto mají o naše zakázky zájem a my soutěžíme s úsporou kolem 30 procent oproti projektové dokumentaci. V loňském roce činil rozdíl pouhých pět až deset procent,“ podotkl hejtman Franc.

Výhodou také je, že peníze z evropských fondů, které kvůli zlevnění zakázek kraj letos neproinvestuje, nepropadnou, ale bude je moci použít i v příštích letech po dobu existence dotačního programu, tedy do roku 2022. I v příštím roce by se tak investice do silnic měly přiblížit miliardě.

„Pokud bude objem financí ze Státního fondu dopravní infrastruktury stejný jako letos, budeme investovat podobnou částku,“ slíbil ředitel SÚS Jiří Brandejs.

Podle něj se výběrových řízení, která kraj vypisuje, účastní v průměru osm až deset firem, a tak zvýšená konkurence dokáže snižovat ceny.

„Náš kraj v budoucnu protnou dvě dálnice, proto se zde začínají usazovat i firmy, které tu dřív nepůsobily. Výrazná konkurence ceny stlačuje,“ uvedl.

Letošní nejdražší stavební akcí, která začne už v srpnu, bude první etapa rekonstrukce téměř šestikilometrového úseku silnice II/286 mezi Jičínem a Železnicí s předpokládanou cenou 98,5 milionu korun. Za 86,3 milionu začnou ke konci května stavaři opravovat komunikaci II/305 mezi Albrechticemi nad Orlicí a Borohrádkem.

Množství peněz do krajských silnic do budoucna přiteče i od státu do průmyslových zón ve Vrchlabí a v Kvasinách na Rychnovsku. „Tam očekáváme v letech 2017 až 2019 velké investice, díky nim budeme moci vlastní nebo evropské finance orientovat jinam po kraji,“ vysvětlil Franc.

Kraj má ve svém vlastnictví 3 303 kilometrů silnic 2. a 3. třídy.