Cestovat po Hradci Králové městskou hromadnou dopravou před šestnácti lety bylo pro vozíčkáře, matky s kočárky nebo staré lidi s berlemi doslova za trest. Nastupování do všech autobusů a trolejbusů jim komplikovaly schody, na které jim museli pomáhat ochotní spolucestující nebo řidič.
Podíl nízkopodlažních spojů v MHD v krajích v %
Pramen: výzkum Místo pro život (více informací zde). |
Od roku 1997 však hradecký dopravní podnik začal budovat nízkopodlažní flotilu, která je nyní nejmodernější v republice.
I díky ní v rámci výzkumu Místo pro život zvítězil Královéhradecký kraj v jednom z kritérií, které hodnotilo podíl bezbariérových spojů v městské hromadné dopravě.
Městské autobusy jezdí v devíti městech Královéhradeckého kraje a podle výzkumu je téměř 95 procent spojů bezbariérových. V tom nemá hradecký region v Česku konkurenci.
"První nízkopodlažní autobusy jsme koupili v roce 1997 z Francie a další nové autobusy, které jsme pořizovali, byly už jenom nízkopodlažní. Poslední dva kloubové trolejbusy jsme koupili letos," říká ředitel hradeckého dopravního podniku Miloslav Kulich.
Po Hradci nyní jezdí 100 autobusů a 35 trolejbusů. Hendikepovaní mohou pohodlně nastupovat do všech, u některých jim ještě pomůže speciální plošina.
Nízkopodlažní vozy s výsuvnou plošinou pro vozíčkáře jezdí i v Jičíně a Hořicích
Podobně nápomocni jsou vozíčkářům nebo matkám s kočárky také v Trutnově nebo Dvoře Králové nad Labem. Bezbariérových autobusů tam mají sice jen zhruba dvě třetiny, ale na internetových stránkách dopravce Osnado, který organizuje městskou dopravu v obou městech, pravidelně aktualizují linky a časy, kdy na nich pojede nízkopodlažní autobus s plošinou.
Spokojenost obyvatel Hradce s MHD (v %)
Pramen: studie Spokojenost občanů s místním společenstvím, Agur, 2013 |
A to nejen u autobusů městských, ale i meziměstských. Nízkopodlažní vozy s výsuvnou plošinou pro vozíčkáře jezdí i v Jičíně a Hořicích, kde linky obsluhuje speciální menší "midibus".
Královéhradecký kraj má nad ostatními regiony velikou převahu. Liberecký kraj, který je na druhém místě, má nízkopodlažních vozů jen 70 procent, třetí Jihočeský přibližně 65 procent.
Nejkomplikovaněji se po městech cestuje hendikepovaným v Jihomoravském kraji. Tam je nízkopodlažní jen každý třetí spoj.
"Přímo Hradec Králové má se samými nízkopodlažními vozy nejmodernější vozový park v republice. To, co tady máme, nemá nikdo," upozorňuje náměstek hradeckého primátora Martin Soukup.
Spokojeni jsou i sami hendikepovaní. "Po Hradci se nám jezdí dobře. Kromě autobusů s výsuvnými plošinami ve městě jezdí i společnost Dosio, která přepravuje tělesně postižené," oceňuje ředitel hradeckého centra pro zdravotně postižené Jiří Morávek.
Dodává ale, že při cestování mezi městy to už tak dobré není. Meziměstské autobusy totiž všechny bezbariérové nejsou a ideální není ani cestování vlakem. "V Hradci do vlaku ještě nastoupíte, ale jak vystoupíte v místech, kde nemají přizpůsobená nástupiště ani zvedací plošiny?" podotýká Morávek.
Nejvíc Hradečáky trápí stav silnic
Průzkum týkající se mimo jiné také městské hromadné dopravy si nechal zpracovat i hradecký magistrát. Místní dopravní podnik v něm zabodoval.
Vyplynulo z něj, že s kvalitou přepravy po městě je spokojeno 86 procent lidí. Oproti průzkumu v roce 2009 si tak dopravní podnik polepšil o pět procent.
Méně než před čtyřmi lety jsou ale lidé spokojeni s frekvencí spojů MHD, v roce 2009 vyhovovala 81 procentům lidí, letos bylo spokojeno 78 procent. Průzkum byl navíc prováděn před velkými červencovými změnami a škrty linek, proti nimž se zvedla vlna nevole.
Nejvíc však Hradečáky v dopravě zlobí stav silnic (jen 38,3 % spokojených) a nedostatečné možnosti parkování v blízkosti bydliště (pouze 45,6 % spokojených).
"To je obecně problém ve všech městech, netýká se jen Hradce Králové," zmírňuje výtky Marián Svoboda ze společnosti Augur, která průzkum pro město vytvořila. "Lidé chtějí parkovat hned u domu, ne k autu docházet," vysvětluje.