Orlobus si stěžuje, že ho kraj trestá za jeho kritiku. Ilustrační foto

Orlobus si stěžuje, že ho kraj trestá za jeho kritiku. Ilustrační foto | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Hradecký kraj přiložil do ohně sporů, seškrtal některým dopravcům spoje

  • 3
Královéhradecký kraj vyhlásil boj praktikám autobusových dopravců. Začátkem listopadu vyšlo najevo, že si ČSAD Semily inkasuje z dotovaného pronájmu autobusového nádraží v Hořicích 1,25 milionu korun ročně. Teď se hejtmanství pustilo do společností Orlobus a Osnado, kterým seškrtalo některé spoje.

Změna jízdního řádu v neděli 12. prosince byla podle kraje kosmetická. "Respektovali jsme připomínky starostů, škol nebo zdravotnických zařízení a vyškrtli pouze ty spoje, které nikdo nevyužíval," hájí grafikon krajský radní Josef Ješina.

Fakticky ale kraj změnil některé dopravce a potrestal tak firmy, které mu dělaly největší potíže.

Například firma Orlobus tvrdí, že bude muset propustit 20 lidí. Byla to právě ona, kdo při červnovém startu integrovaného dopravního systému zřejmě rebeloval nejvíc. Řidiči dokonce rozdávaly kartičky s telefonními čísly na krajský úřad.

"S Orlobusem byly už delší dobu problémy," tvrdí Ješina, ale konkrétním výhradám se diplomaticky vyhýbá: "Řekl bych to tak, že tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne."

Firma má teď každopádně jezdit jen omezeně ve svých hlavních lokalitách kolem Nového Města nad Metují, Rychnova nad Kněžnou, Dobrušky a Jaroměře. Podle dopravního ředitele Martina Prouzy přišla o devět ze 43 spojů. Propustí důchodce a lidi s krátkodobými smlouvami.

"Z autobusů se úspěšně podařilo vyhnat cestující a nejen naše ztráty jsou obrovské. Dnes už bohužel nemůžeme hovořit o žádné kvalitě. Ale když někdo linky špatně namaluje, i špatně jezdí. Zkrátka kompetence mají lidé, kteří v dopravě nikdy nedělali a nemají žádné zkušenosti," rozčiluje se Prouza.

Na druhou stranu o džungli a manýrách některých dopravců se zatím mluvilo jen velmi opatrně. Vždyť o ziscích pronajímatele hořického nádraží neměl donedávna ponětí ani starosta města.

"My jen chceme, aby dopravci byli loajální a spolupracovali. Dosud to funguje tak, že většina si jen poroučí a kraj je dotuje," popisuje běžnou praxi Ješina.

Prouza z Orlobusu si stěžuje, že rozhodnutí o změnách nebylo korektní a s výběrovým řízením. Ze strachu ale prý firma nic podnikat nebude.

Přitom ve ztrátě linek není sama. V údolí Úpy zase kraj dává přednost železniční dopravě, na což nejvíc doplatí společnost Osnado.

Daleko větší změny jízdního řádu přijdou v březnu a červnu, takže klid mezi krajem a dopravci hned tak nebude.