Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hradec a Pardubice spojí dálnice, druhá kolej, cyklostezka i lodě

  14:55aktualizováno  14:55
Ještě před dvěma lety se zdálo, že silniční, železniční, cyklistické i vodní spojení mezi Hradcem Králové a Pardubicemi zamrzlo v socialistických časech. Nyní obě rivalská města začala spolupracovat a sny o jejich propojení se pomalu zhmotňují.

Čtyřproudová silnice mezi Hradcem a Pardubicemi se otevře na konci května. | foto: Martin HorkýMF DNES

Předpovědi odborníků, že za pár desítek let dojde ke spojení Hradce Králové s Pardubicemi, podporuje stavební ruch na dopravních spojkách. Už brzy se otevře v celé délce čtyřproudová silnice, začne se budovat dvoukolejná železnice i deset let slibovaná cyklostezka.

"Každá z dopravních tras je jiného charakteru. Na stejnou úroveň bych postavil čtyřproudovou silnici s druhou železniční kolejí. Cyklostezka je ale srdeční záležitost, která symbolizuje vztah Hradce s Pardubicemi," přemýšlí náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

Dvoukolejka vznikne do čtyř let

Ukázkovým případem, jak ministerstvo dopravy během krátké doby zcela přehodnotilo záměry, je zastaralé železniční spojení mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

Hradubice? Propojení Hradce a Pardubic se rýsuje

Ještě před dvěma lety se zdálo, že silniční, železniční, cyklistické i vodní spojení mezi Hradcem Králové a Pardubicemi zamrzlo v socialistických časech. Čtyřproudová silnice byla na papíře už 30 let, ale stavbu vytrvale blokoval bývalý starosta Opatovic coby vlastník pozemku o titěrné velikosti 41 metrů čtverečních. Železniční dvoukolejka byla pro tehdejšího ministra dopravy Gustava Slamečku na druhé koleji a jeho nástupce Vít Bárta ji rovnou zatrhl jako nepotřebnou a příliš drahou. O cyklostezce mechu a perníku se vedly jen plamenné projevy a obě města se obviňovala, kdo ji brzdí. A lodní doprava po Labi? Prý naprostý nesmysl.

A teď? Vše je jinak!

Staví se jak o závod, vykupují se pozemky, kohout se stovkami milionů korun najednou povolil, neurčité sliby střídá ujišťování, že už brzo bude podstatně líp.

Zatímco Vít Bárta takzvanou dvoukolejku vyškrtl, ředitel Českých drah Petr Žaluda nedávno informoval, že už letos přiteče prvních 250 milionů korun a celá trasa má být hotová do čtyř let.

První přijde letos na řadu úsek mezi Stéblovou a Opatovicemi.

"Stavba by neměla být příliš náročná, protože koleje zde vedou pouze lesem," říká Roman Moravčík, ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah. Dokončení dvoukolejky zvýší maximální rychlost vlaků ze 110 až na 160 kilometrů za hodinu.

Jeho tvrzení podpořil i Žaluda, jenž příští rok na "hradubickou" železnici pošle pět úplně nových souprav z plzeňské škodovky. "Podmínkou je pochopitelně zdvoukolejnění. Nemíníme tyto soupravy nasazovat tam, kde je rychlost omezená," podotýká ředitel Českých drah.

Kompletní dvoukolejka má stát 1,4 miliardy. "Jsem přesvědčen, že když vlaky to zvládnou za krátkou dobu, lidé přestanou jezdit auty a autobusy," poznamenal Žaluda.

Čtyřproudová silnice bude už za dva měsíce

S tvrzením, že cestující dají přednost železnici, kontrastuje čilý ruch na staveništi čtyřproudové silnice, která má Hradec s Pardubicemi spojit už za dva měsíce. Budování sice sedm let blokoval bývalý starosta Opatovic Jan Tikal, ale vloni jeho miniparcelu nejprve získalo Ředitelství silnic a dálnic a v listopadu se otevřel další úsek z Ohrazenic do Hrobic.

Nyní je na řadě část dlouhá zhruba 650 metrů u Ohrazenic a především dostavba u Březhradu. Tu ještě vloni blokovali další dva vlastníci pozemku, ale případné soudní spory a proces vyvlastňování jsou zažehnány. "Pozemek jsme prodali na přelomu roku," potvrzuje spoluvlastník parcely Václav Vaněk.

Vlakem, autem, na kole, nebo lodí? Hradec a Pardubice by mohly mít k sobě blíž
Vlakem, autem, na kole, nebo lodí? Hradec a Pardubice by mohly mít k sobě blíž
Vlakem, autem, na kole, nebo lodí? Hradec a Pardubice by mohly mít k sobě blíž

Vlakem, autem, na kole podél řeky, nebo lodí po Labi? Hradec a Pardubice budou mít k sobě blíž.

"Předpokládané otevření stavby je 30. květen 2012," uvádí Bohumil Slaba z krajského odboru dopravy. Hradubická silnice by však neměla být "jen" pohodlnější, ale i rychlejší: místo dosavadních 90 kilometrů v hodině by se tam mohlo jezdit až stodesítkou. "Pracujeme na tom, aby se tyto změny ještě projevily v legislativě," říká náměstek ministra dopravy Ivo Toman.

Cyklostezka: do boje společně

Desetiletou snahu o cyklistické spojení Hradce s Pardubicemi předloni málem zahubila řevnivost a vzájemné obviňování z toho, kdo budování 23 kilometrů dlouhého úseku více zdržuje.

Teď je situace zcela jiná. Hradec společně s Pardubicemi založil svazek Hradubická labská, který sdruží všechny obce na trase a společně požádá fond dopravní infrastruktury o dotaci.

Před dokončením je projektová dokumentace, nejdříve se začne pracovat na kritickém úseku mezi Hradcem a Vysokou nad Labem a potíže s vlastníky pozemků u Bukoviny se vyřeší nouzovým vedením stezky po stávající silnici.

Trasa asi za 130 milionů korun povede přes Dříteč, Němčice a Ráby až do Pardubic. "Budeme se snažit, aby se z Hradce do Vysoké začalo stavět příští rok," říká Vedlich, podle něhož stezce ulehčí, že většinou povede po pozemcích Povodí Labe, které se stavbou souhlasí.

"O nějaké rivalitě či řevnivosti nemůže být řeč. Pomáháme si, voláme si. Možná to je tím, že se změnilo osazenstvo radnic v Hradci i u nás," řekl náměstek pardubické primátorky Martin Bílek.

Lodní dopravu komplikuje jez

Dalším nápadem, který zapadá do mozaiky mnohem větší dopravní provázanosti obou měst, je lodní doprava. Pro začátek by prý stačil jen výletní parník Arnošt z Pardubic. Podmínkou je však vybudování plavební komory na jezu u Opatovic a samozřejmě nová přístaviště v Hradci i Pardubicích.

"Lodní doprava má velký smysl už jen pro ekonomickou výhodnost a nižší ekologickou zátěž. Splavnění je však velmi náročné finančně a musel by nám s tím pomoct stát," podotýká Vedlich.

Podle pardubického náměstka Brendla je nejdříve nutná odborná studie. "Zjistíme tak, kde kotvit a jaký typ plavidel by byl vhodný," vysvětluje Brendl.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.