Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hradubické Labe vylepší miliony z Unie. Šanci má splavnění i stezka

  8:39aktualizováno  8:39
Evropská Unie dá šest miliard korun na rozvoj hradecko-pardubické aglomerace. Peníze by mohly pomoci na svět diskutovaným projektům jako například stavbě cyklostezky Mechu a perníku, parkovacích domů pro kola i splavnění Labe pro turistické loďky.

Vlakem, autem, na kole, nebo lodí? Hradec a Pardubice by mohly mít k sobě blíž nejen po silnici a železnici, ale i po cyklostezce. Vyloučený není ani projekt dopravy po Labi výletními loďmi. | foto: Martin HorkýMF DNES

V hradeckém centru sednete na kolo, pohodlná a bezpečná stezka podél Labe vás zavede ke Kunětické hoře, tady bicykl bez obav zaparkujete v proskleném tubusu a po prohlídce hradu se do Hradce vrátíte lodí.

Bláznivá představa? Nikoliv: do šesti let by tento cyklo-lodní výlet mohl být docela reálný.

Projekty na oživení hradubického Labe

  • cyklostezka (140 milionů)
    Když obě města o cyklostezce v roce 2003 začala mluvit, shodovala se, že bude stát do tří let. Úsek mezi Hradcem a Pardubicemi se stane součástí plánované Labské stezky z Krkonoš podél Labe do Hamburku.
  • splavnění Labe (40 milionů)
    Pardubice si vloni zadaly studii, zda je možné Labe splavnit až do Hradce, ukázalo se, že úpravou bude muset projít jez u Vysoké i koryto řeky. Jedna loďka by měla uvézt deset lidí.
  • parkovací dům (8 milionů)
    První evropský parkovací dům pro kola funguje v Hradci od loňského února, uložení kola na jeden den stojí pět korun.

„Území podél Labe mezi Hradcem a Pardubicemi má velikánský turistický potenciál. Rádi bychom toho využili,“ říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich, podle něhož se vyjasní již v září, kdy má z Bruselu zaznít, které aglomerační projekty budou mít evropskou podporu.

Zatímco nápad se sítí parkovacích domů na kola je nejčerstvější, druhé dva plány na oživení Labe existují už několik let a například příprava cyklostezky pokračuje nezávisle na slibu evropských dotací, podle původních odhadů se po ní již mělo jezdit.

I když zhruba 23kilometrová trasa musela doznat několika změn a donedávna se zdálo, že přes Bukovinu neprojde, nejnovější zprávy vypadají povzbudivě.

„Úseky z Hradce do Vysoké a z Dříteče do Němčic se začnou stavět už v příštím roce. Kvůli dotacím musí být kompletně hotovo do roku 2020,“ sděluje pardubický krajský radní pro cestovní ruch René Živný.

Potíže s výkupem půdy u Bukoviny se sice vyřešit nepodařilo, avšak projektant už našel alternativní vedení. Stezka až do Vysoké povede po levém břehu, ale pak přes most na pravou stranu, kde bude pokračovat až k mostu u opatovické elektrárny.

„Trasa je vyřešená z 90 procent. Obecní pozemky pro stezku samozřejmě poskytneme a ani dál by podle mých informací neměla narážet na žádný odpor,“ navazuje starosta Opatovic Pavel Kohout.

„Je to tak, proto v přípravě pokračujeme i v dalších úsecích. V ideálním případě by se mohlo začít stavět na konci příštího roku, předpokládám však, že rok 2016 je naprosto reálný,“ pokračuje Vedlich.

Evropské představy o vložení šesti miliard korun do rozvoje společné hradecko-pardubické aglomerace oživily i plány pro splavnění Labe pro turistické loďky, ke kterému se Hradec tvářil značně rezervovaně kvůli finanční náročnosti.

„Je to především iniciativa Pardubic, ale i my jsme tomu projektu nakloněni. Šlo by o systém loděk, které by na sebe navazovaly, turisté by třeba i se svými koly přesedali a mohli by jezdit až do Smiřic,“ popisuje Vedlich.

„Já bych byl spíš opatrný už jen z toho důvodu, že Labe má poměrně ostré břehové hrany a turisté by určitě měli snahu častěji vystupovat. Byl by nutný nějaký zásah do koryta Labe,“ upozorňuje starosta Kohout.





Hlavní zprávy

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.