V hradeckém centru sednete na kolo, pohodlná a bezpečná stezka podél Labe vás zavede ke Kunětické hoře, tady bicykl bez obav zaparkujete v proskleném tubusu a po prohlídce hradu se do Hradce vrátíte lodí.
Bláznivá představa? Nikoliv: do šesti let by tento cyklo-lodní výlet mohl být docela reálný.
Projekty na oživení hradubického Labe
|
„Území podél Labe mezi Hradcem a Pardubicemi má velikánský turistický potenciál. Rádi bychom toho využili,“ říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich, podle něhož se vyjasní již v září, kdy má z Bruselu zaznít, které aglomerační projekty budou mít evropskou podporu.
Zatímco nápad se sítí parkovacích domů na kola je nejčerstvější, druhé dva plány na oživení Labe existují už několik let a například příprava cyklostezky pokračuje nezávisle na slibu evropských dotací, podle původních odhadů se po ní již mělo jezdit.
I když zhruba 23kilometrová trasa musela doznat několika změn a donedávna se zdálo, že přes Bukovinu neprojde, nejnovější zprávy vypadají povzbudivě.
„Úseky z Hradce do Vysoké a z Dříteče do Němčic se začnou stavět už v příštím roce. Kvůli dotacím musí být kompletně hotovo do roku 2020,“ sděluje pardubický krajský radní pro cestovní ruch René Živný.
Potíže s výkupem půdy u Bukoviny se sice vyřešit nepodařilo, avšak projektant už našel alternativní vedení. Stezka až do Vysoké povede po levém břehu, ale pak přes most na pravou stranu, kde bude pokračovat až k mostu u opatovické elektrárny.
„Trasa je vyřešená z 90 procent. Obecní pozemky pro stezku samozřejmě poskytneme a ani dál by podle mých informací neměla narážet na žádný odpor,“ navazuje starosta Opatovic Pavel Kohout.
„Je to tak, proto v přípravě pokračujeme i v dalších úsecích. V ideálním případě by se mohlo začít stavět na konci příštího roku, předpokládám však, že rok 2016 je naprosto reálný,“ pokračuje Vedlich.
Evropské představy o vložení šesti miliard korun do rozvoje společné hradecko-pardubické aglomerace oživily i plány pro splavnění Labe pro turistické loďky, ke kterému se Hradec tvářil značně rezervovaně kvůli finanční náročnosti.
„Je to především iniciativa Pardubic, ale i my jsme tomu projektu nakloněni. Šlo by o systém loděk, které by na sebe navazovaly, turisté by třeba i se svými koly přesedali a mohli by jezdit až do Smiřic,“ popisuje Vedlich.
„Já bych byl spíš opatrný už jen z toho důvodu, že Labe má poměrně ostré břehové hrany a turisté by určitě měli snahu častěji vystupovat. Byl by nutný nějaký zásah do koryta Labe,“ upozorňuje starosta Kohout.