Vlakem, autem, na kole, nebo lodí? Hradec a Pardubice by mohly mít k sobě blíž

Vlakem, autem, na kole, nebo lodí? Hradec a Pardubice by mohly mít k sobě blíž nejen po silnici a železnici, ale i po cyklostezce. Vyloučený není ani projekt dopravy po Labi výletními loďmi. | foto: Martin Horký, MF DNES

Hradubické Labe vylepší miliony z Unie. Šanci má splavnění i stezka

  • 4
Evropská Unie dá šest miliard korun na rozvoj hradecko-pardubické aglomerace. Peníze by mohly pomoci na svět diskutovaným projektům jako například stavbě cyklostezky Mechu a perníku, parkovacích domů pro kola i splavnění Labe pro turistické loďky.

V hradeckém centru sednete na kolo, pohodlná a bezpečná stezka podél Labe vás zavede ke Kunětické hoře, tady bicykl bez obav zaparkujete v proskleném tubusu a po prohlídce hradu se do Hradce vrátíte lodí.

Bláznivá představa? Nikoliv: do šesti let by tento cyklo-lodní výlet mohl být docela reálný.

Projekty na oživení hradubického Labe

  • cyklostezka (140 milionů)
    Když obě města o cyklostezce v roce 2003 začala mluvit, shodovala se, že bude stát do tří let. Úsek mezi Hradcem a Pardubicemi se stane součástí plánované Labské stezky z Krkonoš podél Labe do Hamburku.
  • splavnění Labe (40 milionů)
    Pardubice si vloni zadaly studii, zda je možné Labe splavnit až do Hradce, ukázalo se, že úpravou bude muset projít jez u Vysoké i koryto řeky. Jedna loďka by měla uvézt deset lidí.
  • parkovací dům (8 milionů)
    První evropský parkovací dům pro kola funguje v Hradci od loňského února, uložení kola na jeden den stojí pět korun.

„Území podél Labe mezi Hradcem a Pardubicemi má velikánský turistický potenciál. Rádi bychom toho využili,“ říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich, podle něhož se vyjasní již v září, kdy má z Bruselu zaznít, které aglomerační projekty budou mít evropskou podporu.

Zatímco nápad se sítí parkovacích domů na kola je nejčerstvější, druhé dva plány na oživení Labe existují už několik let a například příprava cyklostezky pokračuje nezávisle na slibu evropských dotací, podle původních odhadů se po ní již mělo jezdit.

I když zhruba 23kilometrová trasa musela doznat několika změn a donedávna se zdálo, že přes Bukovinu neprojde, nejnovější zprávy vypadají povzbudivě.

„Úseky z Hradce do Vysoké a z Dříteče do Němčic se začnou stavět už v příštím roce. Kvůli dotacím musí být kompletně hotovo do roku 2020,“ sděluje pardubický krajský radní pro cestovní ruch René Živný.

Potíže s výkupem půdy u Bukoviny se sice vyřešit nepodařilo, avšak projektant už našel alternativní vedení. Stezka až do Vysoké povede po levém břehu, ale pak přes most na pravou stranu, kde bude pokračovat až k mostu u opatovické elektrárny.

„Trasa je vyřešená z 90 procent. Obecní pozemky pro stezku samozřejmě poskytneme a ani dál by podle mých informací neměla narážet na žádný odpor,“ navazuje starosta Opatovic Pavel Kohout.

„Je to tak, proto v přípravě pokračujeme i v dalších úsecích. V ideálním případě by se mohlo začít stavět na konci příštího roku, předpokládám však, že rok 2016 je naprosto reálný,“ pokračuje Vedlich.

Evropské představy o vložení šesti miliard korun do rozvoje společné hradecko-pardubické aglomerace oživily i plány pro splavnění Labe pro turistické loďky, ke kterému se Hradec tvářil značně rezervovaně kvůli finanční náročnosti.

„Je to především iniciativa Pardubic, ale i my jsme tomu projektu nakloněni. Šlo by o systém loděk, které by na sebe navazovaly, turisté by třeba i se svými koly přesedali a mohli by jezdit až do Smiřic,“ popisuje Vedlich.

„Já bych byl spíš opatrný už jen z toho důvodu, že Labe má poměrně ostré břehové hrany a turisté by určitě měli snahu častěji vystupovat. Byl by nutný nějaký zásah do koryta Labe,“ upozorňuje starosta Kohout.