Nehoda v Českoskalické ulici v Náchodě, při níž se místostarostka Náchoda

Nehoda v Českoskalické ulici v Náchodě, při níž se místostarostka Náchoda Drahomíra Benešová střetla s nákladním autem (29.1.2013). | foto: LZS, Anatolij Truhlář

Nejnebezpečnějším městem je Náchod, vede v počtu mrtvých na silnicích

  • 3
Mezinárodní silnice vedoucí středem města dělá z Náchoda dopravně nejnebezpečnější město České republiky. Obchvat je stále v nedohlednu, a tak se letos aspoň opraví kruhové přejezdy a jeden nový přibude. V indexu dopravní bezpečnosti propadl celý Královéhradecký kraj.

Náchod bojuje za obchvat města už dlouhých 17 let a jen ti největší optimisté věří, že se začne budovat do roku 2020. Stavba šestikilometrové "výhybky" však nyní dostala nový mocný argument.

Náchod si sice v takzvaném indexu dopravní bezpečnosti vedl otřesně dlouhodobě, ale loni spadl na samotné dno. Okres a hlavně město jsou nejhorší ze všech 59 zkoumaných oblastí v celé České republice.

Výsledky indexu bezpečnosti 2012

1. Karlovy Vary (11.)

2. Olomouc (4.)

3. Liberec (5.)

4. Praha (7.)

5. Hradec Králové (8.)

6. Zlín (12.)

7. Pardubice (2.)

8. Ústí nad Labem (13.)

9. Brno (6.)

10. Jihlava (3.)

11. Ostrava (10.)

12. Plzeň (1.)

13. České Budějovice (9.)

Pozn.: v závorce je uvedeno umístění v roce 2011.

I když při dopravních nehodách více lidí než v okolí Náchoda loni zemřelo i v někdejších okresech Rychnov nad Kněžnou a Trutnov, expertiza České pojišťovny klade zvláštní důraz na tragické nehody přímo ve městech.

Řešit se bude průtah městem

Obchvat anebo odvážná myšlenka o tunelu do Polska stále leží u ledu, ale Náchod by se přesto ze dna tabulky v příštích letech mohl vyškrábat.

"Jsem vděčný, že Ředitelství silnic a dálnic dodrželo slovo a minimálně v příštích dvou letech se bude intenzivně řešit průtah městem. Letos začneme s kruhovými přejezdy," řekl starosta Jan Birke.

Pohled na index bezpečnosti však není krušný jen pro Náchod. Hradec Králové si ve srovnání krajských měst polepšil z předloňského osmého místa na páté, ale okresní města se krčí vzadu. Nejvýš je Jičín (35. příčka), následují Rychnov nad Kněžnou (47.), Trutnov (48.) a úplně poslední Náchod.

V Náchodě umírají chodci i cyklisté

V celém kraji vloni při dopravních nehodách zahynulo 57 lidí. V Rychnově a blízkém okolí zemřelo o osm lidí více než v roce 2011 (celkem 14), na Trutnovsku nepřežilo 13 lidí. Náchodsko sice eviduje "jen" osm mrtvých, jenže ke dnu je přikovalo zjištění, že většina ztratila život ve městě.

"Ve čtyřech případech šlo o chodce a zemřeli rovněž dva cyklisté," potvrdila mluvčí náchodské policie Eva Prachařová.

"Také u nás umírali chodci a bohužel i na přechodech," připomněl mluvčí trutnovské policie Udo Ertner a uvedl, že se většina tragických havárií stává na rovných a přehledných úsecích: "Příčiny jsou stále stejné: vysoká rychlost a špatné předjíždění."

Rapidně se propadl Trutnov

Největšího meziročního zlepšení mezi okresními městy loni dosáhly Domažlice (z 58. na 8. místo) a Chrudim (ze 47. na druhé), naopak k největšímu zhoršení došlo v Havlíčkově Brodě (z 5. na 53. místo) a propadl se také Trutnov (z 18. na 48.).

"Třeba několik let se nemusí stát na území města žádná vážná nehoda, ale ve zlomku sekundy se to může strašným způsobem změnit," řekl dopravní expert Petr Dobeš, jehož slova však neplatí pro Náchod, kde se bohužel umírá pravidelně.

"Dlouhodobě nedobrá pozice Náchoda je způsobena tím, že přes město vede mezinárodní silnice směřující do Polska. Jsou tu však i další významné silnice, na kterých jsou velmi nebezpečné úseky," uvedla Prachařová.

"Nerad bych to na ně sváděl, ale už dlouho máme problémy hlavně s polskými řidiči," připomněl jednu z příčin i krajský koordinátor Besipu Petr Hošek.

Loňský rok byl sice pro okresní města Královéhradecka obzvlášť kritický, ale o moc lépe si nevedou ani v tříletém žebříčku od roku 2010. V první polovině všech 59 zkoumaných oblastí se nachází pouze Rychnov nad Kněžnou (27.), na 35. pozici je Trutnov, na 39. místě najdeme Jičín, Náchod je třetí od konce. Horší jsou jen Břeclav a Kutná Hora.