Operační středisko Městské policie v Hradci Králové.

Operační středisko Městské policie v Hradci Králové. | foto: Kateřina H. Vítková, iDNES.cz

Hradec zkouší chytrou bezdrátovou kameru, součást plánů za čtvrt miliardy

  • 5
Hradec Králové testuje unikátní bezdrátovou kameru, která sbírá dopravní data. Je tak malá a nenápadná, že si jí většina řidičů ani nevšimne. Do konce srpna bude viset u semaforů na výpadovce na Pardubice. Pokud se osvědčí, bude základem inteligentního dopravního systému za 250 milionů korun.

Podobná zařízení jako testovaná kamera by v nedaleké budoucnosti měla prošpikovat téměř celý Hradec, který se netají touhou zřídit inteligentní dopravní systém (více čtěte zde).

„Kamera, která byla nainstalována na Rašínově třídě, by mohla být jen kamínkem v celé mozaice, z níž by se inteligentní dopravní systém skládal,“ vysvětluje náměstek primátora Jindřich Vedlich.

„Chytré oko“, které není s počítačem spojené kabelem, ale všechna data posílá vzduchem, má Hradec zatím zdarma na zkoušku. Náklady na kompletní inteligentní systém se odhadují na čtvrt miliardy korun a radnice věří, že peníze bude moci čerpat z dotačního programu ITI, jehož prostřednictvím má na projekty hradecko-pardubické aglomerace přitéct až 11 miliard korun.

V ulicích by mohly být i „antipřestupkové“ kamery

Kamerová síť má podle představ magistrátu nejen monitorovat intenzitu dopravy, ale i číst „espézetky“, štítky STK, měřit rychlost, průjezdy na červenou, fotografovat přestupky a ve finále viníky pozvat na přestupkové oddělení.

První bezdrátová kamera, kterou má Hradec údajně jako první město ve střední a východní Evropě, bude na Rašínově třídě zatím jen sbírat statistická data.

„Jsme připraveni v budově magistrátu nainstalovat i monitor pro zobrazování záznamů z kamer pro účely návštěv z ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury i pro zástupce jiných měst, kteří se na pilotní testování těší,“ říká Vladimír Sitta za společnosti, která kameru s příslušenstvím ve městě testuje.

V případě Hradce však nejde o elektroniku, jež bude schopná hlídat pouze dopravu. V ulicích by mohly být i čidla a „antipřestupkové“ kamery, které dokážou bez obsluhy rozeznat mnoho přestupků, například rvačku, přepadení, krádež auta, a dokonce i sprejery.