Centrem Jičína projedou cyklisté bezpečně.

Centrem Jičína projedou cyklisté bezpečně. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Průjezd Jičínem bude bezpečný, stavba lávky přes Cidlinu začne na jaře

  • 2
Jičín bude patřit k nemnoha městům ve východních Čechách, která mají vyřešený bezpečný průjezd městem pro cyklisty. Práce na propojení dvou hotových úseků průtahu Jičínem začnou již za několik měsíců.

Na jaře začnou stavaři v Jičíně budovat sice krátký, ale o to důležitější úsek cyklostezky, která ve finále vyvede cyklisty z frekventovaných ulic a umožní jim bezpečný průjezd městem. V plánech se s cykloprůtahem Jičína počítá jako s klíčovým úsekem dálkové trasy Odra - Nisa číslo 14, která by měla vést od Liberce přes Jičín, Hradec Králové až k Šumperku (více zde).

„Město Jičín získalo dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury České republiky na výstavbu cyklostezky PFT - Ruská ve výši 1,3 miliony korun, což je 75 procent celkových nákladů. Rozpočet akce je 1,8 milionu korun, z čehož jsou uznatelné náklady 1,6 milionu korun,“ uvedla mluvčí jičínské radnice Magdaléna Doležalová.

Mezinárodní trasa Odra - Nisa

Dálková cyklotrasa č. 14 navazuje na mezinárodní cyklotrasu Odra - Nisa, která vede od pramene Nisy územím Česka, Německa a Polska až k Baltskému moři.

Česká trasa má spojit prameny obou řek. Vede z Liberce přes Hradec Králové do Šumperku.

Neuznatelnými náklady jsou veřejné osvětlení a městská optická síť, které musí město zaplatit ze svého. Státní fond si však poskytnutí dotace podmínil splněním tří úkolů: doplnění místa pro přecházení v prostoru Ruské ulice, návrhu dopravního značení a do 30. října letošního roku musí radnice doložit stavební povolení.

Vyřešení přechodu přes Ruskou ulici je zásadní pro bezpečnou funkci cyklostezky v centru města.

„Hlavním cílem projektu Cyklostezka PF - Ruská je propojení už hotových cyklostezek Letná - Raisova a Ruská - Popovická,“ uvedla Doležalová.

Úsek není příliš dlouhý, ale pomůže bezpečnosti

Ve směru od Popovic už vede hotová část cyklostezky kolem Kauflandu podél Cidliny až na nábřeží Kapitána Jaroše, kde končí. Pak kus chybí a cyklostezka opět pokračuje na druhém břehu Cidliny u garáží.

„Úsek, který bychom chtěli na jaře začít stavět, umožní, aby cyklostezka pokračovala po levém břehu Cidliny a lávkou se přešlo na druhou stranu. Samotný úsek není nijak dlouhý, ale je dražší, protože je tam nutné vybudovat lávku. Propojením cyklostezek dojde ke zvýšení bezpečnosti pohybu cyklistů centrem města,“ vysvětlil náměstek jičínského starosty Petr Hamáček.

Celková délka navrhovaného úseku cyklostezky je 117,5 metrů včetně 15 metrů dlouhé a 3 metry široké ocelové lávky přes řeku Cidlinu. Povrch bude z asfaltového betonu.

Navrhovaná cyklostezka je součástí koncepce cyklodopravy ve městě a okolí a koresponduje s koncepcí Královéhradeckého kraje. Na dálkové cyklotrase číslo 14, která by měla vést od Liberce přes Jičín, Hradec Králové až k Šumperku je nejvíce nových úseků potřeba vybudovat právě na Jičínsku.

Vedení města si to uvědomuje a již několik let považuje rozvoj cyklistiky za jednu z hlavních priorit, stalo se tak hlavním garantem její výstavby v okrese.

„Průchod centrem města je klíčový a nám chybí už jen kousek, abychom to měli komplet hotové. Pokud vznikne přemostění Cidliny, malý kousek na nábřeží Kapitána Jaroše a ještě přechod Ruské ulice, tranzit bude vyřešen. Ruská ulice je velmi frekventovaná. Uvažujeme i o podchodu. O tom je však zatím předčasné hovořit, musíme teprve posoudit, jestli je to vůbec proveditelné,“ dodal Hamáček.