Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jičínu uteče čtvrt miliardy, vědecký park ve městě pohádky nevznikne

  16:06aktualizováno  16:06
Jeden z největších investičních plánů v dějinách šestnáctitisícového Jičína, přestavba bývalé jezuitské koleje na vědecko-technický park, se neuskuteční. Město tak bude muset vrátit čtvrtmiliardovou dotaci, kterou na rekonstrukci koleje získalo z fondů Evropské unie.

Vše se odkládalo kvůli neshodám ve vedení radnice, až se město s přípravami dostalo do velkého časového skluzu. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Na čtvrtečním jednání o tom rozhodli zastupitelé města. "Zastupitelé pokračování příprav na rekonstrukci neschválili kvůli narůstajícím obavám z nedodržení termínů dotace, které určují, dokdy má být stavba dokončena," uvedla mluvčí jičínské radnice Magdaléna Doležalová.

Vše se totiž odkládalo kvůli neshodám ve vedení radnice, takže město se s přípravami dostalo do velkého časového skluzu. "Zastupitelé se proto obávají problémů, do kterých by se kvůli tomu mohlo město dostat," upřesnila Doležalová.

Jezuitská kolej

  • Na počátku 17. století povolal vévoda Albrecht z Valdštejna do Jičína jezuity, aby v hlavním městě jeho panství založili školu.
  • V roce 1624 v budově jezuitské koleje nedaleko náměstí vzniklo gymnázium, které je dnes nejstarší střední školou ve východních Čechách.
  • V roce 1883 se studenti přestěhovali do nové budovy v Jiráskově ulici a jezuitská kolej se přeměnila na vojenské kasárny, které po okupaci v roce 1968 obsadila sovětská armáda.
  • Od jejího odchodu v roce 1990 je zchátralý barokní areál prázdný a město dosud marně shánělo peníze na jeho vhodné využití.

Jičín stál před rozhodnutím, jak se vypořádá s autorskými právy k projektové dokumentaci z roku 2007 od firmy HŠH Architekti. Na tento projekt se totiž mělo navázat v dalších stupních projektové dokumentace k přestavbě jezuitské koleje na vědecko-technický park.

Rada města zvolila vypsání výběrového řízení způsobem jednacího řízení bez uveřejnění. Jičín by tak musel náklady na autorská práva ve výši 4 milionů korun uhradit z vlastních prostředků.

Tuto variantu ale zastupitelstvo nepodpořilo, tím se celý projekt zastavil.

"Jezuitská kolej ale nezůstane spát. V průběhu let budeme muset uvolňovat peníze z rozpočtu města na potřebné opravy a kolej udržovat alespoň ve stávajícím stavu. Stejně tak budeme hledat další možné dotační tituly. Pokud se nám nějaký podaří najít, rozhodně se o něj pokusíme," říká místostarosta města Petr Hamáček.

Opravená jezuitská kolej měla nabízet tři oblasti využití. Základem se měl stát vědecko-technický park se specializovanými pracovišti a laboratořemi. Další prostory měly sloužit tamním firmám i jako inkubátory pro začínající podnikatele.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.