Cestujícím ubudou vlaky mezi Hradcem a Pardubicemi.

Cestujícím ubudou vlaky mezi Hradcem a Pardubicemi. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Vlaků z Hradce do Pardubic pojede méně, kraj kývl na jízdní řád

  • 7
Královéhradečtí krajští zastupitelé v pondělí odsouhlasili nový vlakový jízdní řád. Začne platit 15. prosince. Ubude spojů mezi Hradcem a Pardubicemi, vlaky ujedou příští rok celkem o 95 tisíc kilometrů méně než letos.

Studenti či zaměstnanci, kteří pravidelně dojíždějí vlakem z Hradce do Pardubic, si od 15. prosince budou muset zvykat na nové železniční pořádky.

Hned poránu budou rozmrzelí hlavně ti, kteří si zvykli jezdit osobními vlaky, které z Hradce vyrážejí v 6:15 a 6:45, tedy v exponovaných časech. Tyto spoje se totiž ruší.

Ubude pět vlaků denně na Pardubice

Avšak nebudou jediné. Na vytížené trati ubude denně pět vlaků z dosavadních třiačtyřiceti. A nejsou to jediné změny.

Kolik kraj utratí a získá na vlakovou dopravu

Kraj na regionální dopravu ročně přispívá 360 miliony korun, dalších více než 250 milionů dostává od státu. Podle memoranda, které kraje podepsaly, bude Královéhradecký kraj Českým drahám platit ještě 6,7 milionů korun na vyrovnání inflace. Dalších 12-18 milionů, které dráhy po kraji požadovaly jako příspěvek na odpisy vozidel, dopravní cestu a další, kraj zaplatit odmítl. Více než 95 tisíci kilometry, o které se snížil plánovaný rozsah dopravy pro příští rok, by mělo dojít k úspoře 9 milionů korun.

"Dojde ke snížení četnosti vlaků na této trati v dopoledních a večerních hodinách. Konečný návrh jízdního řádu oproti současnému vznikl kompromisem na základě jednání mezi kraji a dalšími subjekty," komentuje změny jízdních řádů na trati Hradec - Pardubice jednatel společnosti Oredo Václav Brůžek.

Život to zkomplikuje zejména cestujícím, kteří jezdí z Pardubic až do Trutnova. Mezi oběma městy totiž zaniknou přímé spoje a lidé tak budou muset přestupovat v Hradci Králové. Potěšeni nebudou zejména cestující dojíždějící za prací: některé nové spoje pojedou dřív, jiné později.

"Přijde mi, že veškeré změny jízdních řádů jsou jen k horšímu," pozastavuje se Monika Haltufová, která byla zvyklá jezdit spojem z Jaroměře do Pardubic. Nově bude muset v Hradci vystoupit a 18 minut čekat na nový přípoj.

Kraj škrtl dvě procenta současného objemu dopravy

Kraj spolu s Českými dráhami v příštím roce sníží počet najetých kilometrů o více než 95 tisíc kilometrů, tedy o necelá dvě procenta současného objemu.

"Změny, které navrhujeme, jsou velmi decentní a zčásti jsou vyvolané Pardubickým krajem," tvrdí náměstek hejtmana pro dopravu Karel Janeček.

Cestování mezi oběma krajskými městy se prodlouží, avšak podle náměstka pro dopravu z Pardubického kraje Jaromíra Duška na tom cestující mohou i vydělat. "Došlo k takovým úpravám, aby neujížděly spoje na Prahu nebo Českou Třebovou," uvedl.

Kromě diskutované tratě mezi oběma krajskými městy se na změny budou muset připravit i cestující v ostatních koutech regionu: třeba na trati mezi Trutnovem a Chlumcem nad Cidlinou a Týništěm nad Orlicí, Náchodem a Broumovem.

"Navrhli jsme zrušení většiny vlaků série 54xx z Nové Paky do Liberce v úseku Nová Paka - Stará Paka. Tyto vlaky jsou až na výjimky vedeny v souběhu s osobními vlaky mezi Městcem Králové a Starou Pakou. Spojení na návazné rychlíky budeme řešit autobusovou dopravou," uvedl Brůžek.

Vlak v Malém Poříčí nezastaví

Kvůli změnám spojů budou mít potíže i lidé bydlící v Malém Poříčí. Kraj totiž musel v úseku mezi Náchodem a Hronovem vybrat jednu zastávku, kterou bude vlak muset pouze projíždět.

"Z pohledu využití jednotlivých zastávek se nabízel buď Náchod–Běloves nebo Malé Poříčí," řekl Brůžek. Černého Petra si nakonec vytáhlo Malé Poříčí.

"Jelikož má silnou frekvenci autobusových spojů, byl zvolen model projíždění touto zastávkou a naopak zastavování v Náchodě-Bělovsi," uvedl jednatel firmy, která dosud hromadnou dopravu organizovala a plánovala v obou krajích.

To se teď změní. Zastupitelé v pondělí odsouhlasili zřízení nového oddělení zodpovědného za jízdní řády přímo uvnitř krajského úřadu namísto Oreda. "Je to svým způsobem vynucené Pardubickým krajem, který k tomu přistoupil jako první," uvedl hejtman Lubomír Franc.