Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový jízdní (ne)řád: dráhy ruší spoje a zpomalí od Hradce do Pardubic

  12:07aktualizováno  12:07
Nový návrh jízdního řádu na železnici sklízí kritiku od cestujících. Začne platit až v polovině prosince, ale už teď se lidem nelíbí zpomalení mezi Hradcem Králové a Pardubicemi a likvidace spěšných přímých spojů mezi Trutnovem a Pardubicemi.

Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, vlak projíždějící Opatovicemi nad Labem (24.7.2013). | foto: Michal Klíma, MAFRA

Nové jízdní řády na železnici už nyní straší mnoho lidí. Jestliže nedojde k podstatným úpravám, místo zrychlení dojde k pravému opaku.

Třeba doba jízdy na frekventované trati mezi Hradcem a Pardubicemi se prodlouží až o několik minut.

Návrh nového jízdního řádu zde

Nejvíc mrzutí jsou však cestující z Trutnovska a Náchodska. Ti totiž od 15. prosince přijdou o drtivou většinu přímých spěšných spojů na trati Trutnov - Jaroměř - Hradec Králové - Pardubice.

Čeká je otravné nejméně třináctiminutové čekání v Hradci, přestup a velké rozčarování v Pardubicích, kde jen o dvě minuty nestihnou rychlíky do Brna či Prahy.

Změny jsou k horšímu, míní lidé

"Cože, v Hradci se bude přestupovat? To si snad děláte legraci," reagoval Dominik Pour z Jaroměře, když se dozvěděl, že jeho oblíbený spoj od prosince nepojede až do Pardubic.

Podle návrhu by se do Pardubic dostával kvůli přestupu o 18 minut déle, než je zvyklý.

"Přijde mi, že veškeré změny jízdních řádů jsou jen k horšímu. Doufám, že to ještě není úplně konečná verze," říká Monika Haltufová, která využívá stejný spoj.

Je to návrh, jenže s velkými úpravami nepočítá

Pardubický krajský úřad zveřejnil nové řády na svých internetových stránkách.

"Je to jen návrh, ještě se může stát, že dojde k některým změnám," reaguje mluvčí pardubického krajského úřadu Kateřina Procházková Skůpová.

"Úpravy budou spíš už pouze dílčí," upozorňuje však tamní náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek.

Podle dopravního experta a předsedy Sdružení železničních společností Jiřího Mužíka jsou za změnami na trati Trutnov - Pardubice jasně čitelné snahy o maximální úsporu financí.

"Jde o dieselový vlak jedoucí pod elektrickými dráty. Tím, že nepojede až do Pardubic, dojde k velmi výrazným úsporám," chápe tah Českých drah Mužík.

"S přestupem to není tak drastické, protože podle našich průzkumů se v Hradci vlak z Trutnova většinou stejně vylidní," míní Mužík.

Cesta mezi Hradcem a Pardubicemi bude pomalejší

V době, kdy se velcí dopravci trumfují luxusem či zrychlováním, zpomalení osobních vlaků mezi Hradcem a Pardubicemi naopak udiví.

"Některé jsou pomalejší i o osm minut, což už mi přijde hodně. Každá minuta strávená ve vlaku navíc je zbytečná," říká Petra Krulišová z Hradce, jež se s návrhem nových jízdních řádů seznámila teprve nyní.

"Vždy mi trvá, než si zvyknu na nové časy, ale v tomhle případě je mnohem horší to zpomalení," tvrdí Petra Krulišová.

Dušek připouští, že cestování mezi krajskými městy se sice prodlouží, ale někteří cestující na tom mohou vydělat: "Došlo k takovým úpravám, aby neujížděly spoje na Prahu nebo Českou Třebovou."

Výrazné zrychlení by mezi Hradcem a Pardubicemi měla přinést teprve dvoukolejka, ta je však zatím jen na papíře.

"Úsek mezi Opatovicemi a Stéblovou se začne stavět snad příští rok, ale ten ještě zrychlení znamenat nebude. Stavba kompletní dvoukolejky bude trvat nejméně tři čtyři roky," přiznává Dušek.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.