Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, vlak projíždějící...

Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, vlak projíždějící Opatovicemi nad Labem (24.7.2013). | foto: Michal Klíma, MAFRA

Nový jízdní (ne)řád: dráhy ruší spoje a zpomalí od Hradce do Pardubic

  • 10
Nový návrh jízdního řádu na železnici sklízí kritiku od cestujících. Začne platit až v polovině prosince, ale už teď se lidem nelíbí zpomalení mezi Hradcem Králové a Pardubicemi a likvidace spěšných přímých spojů mezi Trutnovem a Pardubicemi.

Nové jízdní řády na železnici už nyní straší mnoho lidí. Jestliže nedojde k podstatným úpravám, místo zrychlení dojde k pravému opaku.

Třeba doba jízdy na frekventované trati mezi Hradcem a Pardubicemi se prodlouží až o několik minut.

Návrh nového jízdního řádu zde

Nejvíc mrzutí jsou však cestující z Trutnovska a Náchodska. Ti totiž od 15. prosince přijdou o drtivou většinu přímých spěšných spojů na trati Trutnov - Jaroměř - Hradec Králové - Pardubice.

Čeká je otravné nejméně třináctiminutové čekání v Hradci, přestup a velké rozčarování v Pardubicích, kde jen o dvě minuty nestihnou rychlíky do Brna či Prahy.

Změny jsou k horšímu, míní lidé

"Cože, v Hradci se bude přestupovat? To si snad děláte legraci," reagoval Dominik Pour z Jaroměře, když se dozvěděl, že jeho oblíbený spoj od prosince nepojede až do Pardubic.

Podle návrhu by se do Pardubic dostával kvůli přestupu o 18 minut déle, než je zvyklý.

"Přijde mi, že veškeré změny jízdních řádů jsou jen k horšímu. Doufám, že to ještě není úplně konečná verze," říká Monika Haltufová, která využívá stejný spoj.

Je to návrh, jenže s velkými úpravami nepočítá

Pardubický krajský úřad zveřejnil nové řády na svých internetových stránkách.

"Je to jen návrh, ještě se může stát, že dojde k některým změnám," reaguje mluvčí pardubického krajského úřadu Kateřina Procházková Skůpová.

"Úpravy budou spíš už pouze dílčí," upozorňuje však tamní náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek.

Podle dopravního experta a předsedy Sdružení železničních společností Jiřího Mužíka jsou za změnami na trati Trutnov - Pardubice jasně čitelné snahy o maximální úsporu financí.

"Jde o dieselový vlak jedoucí pod elektrickými dráty. Tím, že nepojede až do Pardubic, dojde k velmi výrazným úsporám," chápe tah Českých drah Mužík.

"S přestupem to není tak drastické, protože podle našich průzkumů se v Hradci vlak z Trutnova většinou stejně vylidní," míní Mužík.

Cesta mezi Hradcem a Pardubicemi bude pomalejší

V době, kdy se velcí dopravci trumfují luxusem či zrychlováním, zpomalení osobních vlaků mezi Hradcem a Pardubicemi naopak udiví.

"Některé jsou pomalejší i o osm minut, což už mi přijde hodně. Každá minuta strávená ve vlaku navíc je zbytečná," říká Petra Krulišová z Hradce, jež se s návrhem nových jízdních řádů seznámila teprve nyní.

"Vždy mi trvá, než si zvyknu na nové časy, ale v tomhle případě je mnohem horší to zpomalení," tvrdí Petra Krulišová.

Dušek připouští, že cestování mezi krajskými městy se sice prodlouží, ale někteří cestující na tom mohou vydělat: "Došlo k takovým úpravám, aby neujížděly spoje na Prahu nebo Českou Třebovou."

Výrazné zrychlení by mezi Hradcem a Pardubicemi měla přinést teprve dvoukolejka, ta je však zatím jen na papíře.

"Úsek mezi Opatovicemi a Stéblovou se začne stavět snad příští rok, ale ten ještě zrychlení znamenat nebude. Stavba kompletní dvoukolejky bude trvat nejméně tři čtyři roky," přiznává Dušek.