Nové jízdní řády na železnici už nyní straší mnoho lidí. Jestliže nedojde k podstatným úpravám, místo zrychlení dojde k pravému opaku.
Třeba doba jízdy na frekventované trati mezi Hradcem a Pardubicemi se prodlouží až o několik minut.
Návrh nového jízdního řádu zde |
Nejvíc mrzutí jsou však cestující z Trutnovska a Náchodska. Ti totiž od 15. prosince přijdou o drtivou většinu přímých spěšných spojů na trati Trutnov - Jaroměř - Hradec Králové - Pardubice.
Čeká je otravné nejméně třináctiminutové čekání v Hradci, přestup a velké rozčarování v Pardubicích, kde jen o dvě minuty nestihnou rychlíky do Brna či Prahy.
Změny jsou k horšímu, míní lidé
"Cože, v Hradci se bude přestupovat? To si snad děláte legraci," reagoval Dominik Pour z Jaroměře, když se dozvěděl, že jeho oblíbený spoj od prosince nepojede až do Pardubic.
Podle návrhu by se do Pardubic dostával kvůli přestupu o 18 minut déle, než je zvyklý.
"Přijde mi, že veškeré změny jízdních řádů jsou jen k horšímu. Doufám, že to ještě není úplně konečná verze," říká Monika Haltufová, která využívá stejný spoj.
Je to návrh, jenže s velkými úpravami nepočítá
Pardubický krajský úřad zveřejnil nové řády na svých internetových stránkách.
"Je to jen návrh, ještě se může stát, že dojde k některým změnám," reaguje mluvčí pardubického krajského úřadu Kateřina Procházková Skůpová.
"Úpravy budou spíš už pouze dílčí," upozorňuje však tamní náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek.
Podle dopravního experta a předsedy Sdružení železničních společností Jiřího Mužíka jsou za změnami na trati Trutnov - Pardubice jasně čitelné snahy o maximální úsporu financí.
"Jde o dieselový vlak jedoucí pod elektrickými dráty. Tím, že nepojede až do Pardubic, dojde k velmi výrazným úsporám," chápe tah Českých drah Mužík.
"S přestupem to není tak drastické, protože podle našich průzkumů se v Hradci vlak z Trutnova většinou stejně vylidní," míní Mužík.
Cesta mezi Hradcem a Pardubicemi bude pomalejší
V době, kdy se velcí dopravci trumfují luxusem či zrychlováním, zpomalení osobních vlaků mezi Hradcem a Pardubicemi naopak udiví.
"Některé jsou pomalejší i o osm minut, což už mi přijde hodně. Každá minuta strávená ve vlaku navíc je zbytečná," říká Petra Krulišová z Hradce, jež se s návrhem nových jízdních řádů seznámila teprve nyní.
"Vždy mi trvá, než si zvyknu na nové časy, ale v tomhle případě je mnohem horší to zpomalení," tvrdí Petra Krulišová.
Dušek připouští, že cestování mezi krajskými městy se sice prodlouží, ale někteří cestující na tom mohou vydělat: "Došlo k takovým úpravám, aby neujížděly spoje na Prahu nebo Českou Třebovou."
Výrazné zrychlení by mezi Hradcem a Pardubicemi měla přinést teprve dvoukolejka, ta je však zatím jen na papíře.
"Úsek mezi Opatovicemi a Stéblovou se začne stavět snad příští rok, ale ten ještě zrychlení znamenat nebude. Stavba kompletní dvoukolejky bude trvat nejméně tři čtyři roky," přiznává Dušek.