Autobus společnosti Orlobus v terminálu hromadné dopravy v Hradci Králové

Autobus společnosti Orlobus v terminálu hromadné dopravy v Hradci Králové | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Kraj ruší a omezuje autobusové linky. Starostům se nelíbí spoluúčast

  • 2
Stovky položek mají poslední změny v jízdních řádech autobusů v Královéhradeckém kraji. A to je teprve začátek. Další, větší vlna přijde už v červnu. Kraj chce, aby obce na nevýdělečné spoje přispívaly. Starostové se bouří.

Spoj zrušen. Vynechá nádraží. Zrušení zajíždění. Zkrácení trasy. Nebo "jen" Spoj omezen o prázdninách. Takovými výrazy se nové řády jen míhají a kromě škrtů je tu i jiná nepříjemnost - zdražení jízdného v průměru o pět procent. 

Změn v autobusových jízdních řádech, které začaly platit v neděli, jsou stovky a každý den je pociťují tisíce lidí. Všechny novinky mají společnou příčinu: kraj má na autobusy o deset milionů méně než loni.

"V loňském roce kraj utratil za autobusovou dopravní obslužnost zhruba 300 milionů korun. V letošním roce počítáme i po navýšení s částkou 290 milionů korun, tak je potřeba se do ní vejít," říká krajský radní pro dopravu Karel Janeček.

Změny se jen po pár dnech setkaly s velkou kritikou. Lidé i starostové obcí se s horšími možnostmi dopravy těžko smiřují. Někde se kvůli zachování alespoň nějakého spojení se světem rozhodli, že na autobusy přispějí z vlastní pokladny. Příkladem je Libchyně na Náchodsku. Krajští radní koncem ledna odhlasovali, že obec se 73 obyvateli přijde o všechny autobusové linky.

"Když se ta informace objevila v MF DNES, kraj od tohoto plánu upustil," říká starosta Michal Konvalina. Přesto Libchyně většinu spojů ztratila.

Letošní změny v jízdních řádech

Březnové škrty mají přinést úsporu kolem 300 tisíc kilometrů z 18 milionů nasmlouvaných na rok.

Červnové změny mají být ještě rozsáhlejší, kraj plánuje krácení minimálně o dalšího půl milionu kilometrů, možná jich však zruší rovnou milion. Třetí vlna má přijít v září.

Již nyní jízdné podražilo průměrně o pět procent, což u většiny spojů představuje jednu korunu. Letos vydá kraj na autobusovou dopravu o deset milionů korun méně než loni.

Poslední revoluci ve veřejné dopravě udělalo hejtmanství koncem roku 2009 a v průběhu následujícího roku. Kraj tehdy zrušil velké množství osobních vlaků, celkem kolem deseti procent spojů.

"Nezbylo nám nic jiného než přistoupit na finanční spoluúčast. Platíme si tři denní spoje, kraj nám účtuje 17 korun za jeden kilometr. Za rok to bude dělat přes 20 tisíc korun, což v našem rozpočtu není bezvýznamná částka," pokračuje starosta. Doufá, že obce se aspoň nebudou týkat další avizované změny.

Mnoho starostů spoluúčast odmítá

Také v příštích měsících firma Oredo, která organizuje dopravu ve východních Čechách, nevýdělečné spoje buď škrtne, nebo nabídne obcím, aby na ně přispívaly. Mnoho starostů to odmítá.

"Jsem pevně přesvědčen, že veřejná doprava je služba garantovaná lidem od zřizovatele, tedy od kraje. Házet financování na obce se mi krajně nelíbí," říká starosta Nepolis Dušan Šustr.

Na jeho obci se nové škrty podepsaly rovněž neblaze: "Velmi významně se nás dotýká zrušení linky z Nového Bydžova do Chlumce a zpět. Je to poslední pracovní spoj a bude to hodně bolestivá ztráta."

Lidé ji už pociťují na vlastní kůži. "Pracuju v Chlumci a teď budu muset volat manželovi, aby pro mě jezdil. Nebyla to zrovna šťastná změna," uvedla žena z Nepolis, která nechtěla uvést své jméno.

Platit kraji za nezrušené linky odmítají také jinde. "Model spolufinancování mi přijde zcela absurdní. Zanedlouho na nás tedy hodí i příspěvky na ztrátové zdravotnictví? Přenášení na obce je nesmysl," zlobí se starosta Opočna Štěpán Jelínek. Poukazuje také na dost podstatný zádrhel přispívání na autobusy: "V obcích, kde na tento model nepřistoupí, pak autobusový spoj nezastaví? To přece nikdo nemůže myslet vážně."

Obce si stěžují na nedostatek informací

Někteří starostové si také stěžují, že s nimi společnost Oredo dostatečně nekomunikuje.

"S Oredem jsme se dohodli, že nám všechny změny v jízdních řádech budou hlásit. A samozřejmě se nic nestalo. Mysleli jsme si, že s novým ředitelem přijde změna, ale bohužel jsme se spletli," krčí rameny starosta Svobody nad Úpou Jiří Špetla.

"Oredo jsem kontaktovala už 4. února kvůli vysvětlení rušení jednoho spoje. Přestože uplynula třicetidenní lhůta na odpověď, čekám stále marně," říká starostka Častolovic Jarmila Novohradská.

Jen co si cestující v Královéhradeckém kraji na nepříjemné novinky stačí zvyknout, za čtvrt roku přijde druhý "ořez" linek. Místo nynějšího zrušení 300 tisíc kilometrů se bude týkat možná až milionu kilometrů. A v září bude následovat prozatím poslední omezování autobusové dopravy. V jakém rozsahu, to zatím není jasné.

Spoje se ve velkém ruší i v sousedním Pardubickém kraji. Tamní náměstek hejtmana pro dopravu Jaromír Dušek tvrdí, že za vše může bývalé vedení firmy Oredo. "Předchozí jízdní řády byly zaviněny jeho nekvalitní prací. Bohužel s sebou stále neseme její dědictví a dát to do pořádku nemusí trvat měsíc, ale celý rok," říká Dušek.

Další změny v integrované dopravě hejtmanství s Oredem naplánovaly již na červen.