Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

La Grace bude žít dál, věří kapitán ztroskotané korzárské plachetnice

  8:46aktualizováno  8:46
Kapitán korzárské plachetnice La Grace, která na konci října ve Španělsku ztroskotala, se po mořích plaví už skoro dvacet let a za tu dobu zažil tři útoky pirátů. Repliku brigy z 18. století se Josef Dvorský z Hradce Králové rozhodl stůj co stůj zachránit.

Josef Dvorský z Hradce Králové, kapitán korzárské plachetnice La Grace. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Kapitán vyrazil zachraňovat La Grace ihned po jejím ztroskotání a ve Španělsku strávil dva těžké měsíce. Nyní se dvaačtyřicetiletý Josef Dvorský vrátil do Hradce Králové, aby svátky strávil s rodinou:

"Už jsem hrozně unavený, potřeboval jsem si odpočinout a rodině jsem slíbil Vánoce, takže mám dovolenou. Po Novém roce se zase vracím k lodi," uvedl. 

Jaký jste měl pocit, když jste poprvé spatřil La Grace, jak leží u španělských břehů na boku a nabírá písek?
Strašný. Nejhorší okamžiky byly, když jsme nocovali na pláži, čtyřiadvacet hodin denně jsme loď hlídali a snažili se minimalizovat případnou škodu. V noci sedíte na pláži a díváte se na trup, jak se bezmocně klátí ve vlnách. Síla moře je taková, že rozbije betonovou zeď, a vy víte, že dřevěná loď se může s každou další vlnou rozlomit.

Fotogalerie

Záchranná akce se nakonec povedla, loď jste dostali do přístavu a pojišťovna vyplatí plnění v celé výši. Na opravu to ale stačit nebude...
Problém je, že jsme si loď nechali pojistit pouze na částku, kterou jsme do ní dali, tedy na 500 tisíc eur, což je asi 15 milionů korun, abychom v případě totální ztráty pokryli náklady a byli na nule, ale do krytí není započítaná práce. S tou bychom byli na dvojnásobné částce. Za 500 tisíc eur se nyní udělají nejdůležitější věci, aby byla loď provozuschopná. Opraví se motor, kýl, kompletně plaňky, barvy, laky, ale v interiérech pouze elektroinstalace.

Na kolik vyšla záchrana lodi?
Samotná záchranná operace vyšla na 118 tisíc eur, zbytek peněz nám snad dovolí odplout, ale La Grace hotová rozhodně nebude. V interiérech je všechno zničeno. Během poslední bouře se loď zanořila do úrovně hladiny a vlny se dostaly na paluby, kde vymlátily okna a dveře a uvnitř způsobily ohromné škody.

V Česku se zvedla velká vlna solidarity. Kolik poslali na záchranu La Grace její fanoušci?
To je pravda, na La Grace se vybralo přes 1,5 milionu korun. Původně jsem čekal kolem 20 nebo 30 tisíc a když se na účtu objevilo přes milion, nechtěl jsem tomu vůbec věřit. Majitelé a klub také shání peníze. Důležité je, že La Grace bude žít dál, i když to nebylo jednoduché rozhodnutí.

Proč?
Kdybych k ní neměl citový vztah a kdyby se jí tisíce lidí nerozhodly pomoct, tak by její záchrana byla naprostý ekonomický nesmysl. Za ty peníze bychom postavili novou loď, a možná i lépe, ale už by to nikdy nebyla ta La Grace.

Jeřáb ji vyzvedl z vody a opravy jsou v plném proudu, co už jste stihli udělat?
V první fázi jsme zachraňovali věci z lodi, pak jsme se pustili do úklidu a vytrvale plníme zničenými věcmi kontejnery. Nejhorší bylo, že loď se v bouři začala zahrabávat do písku, takže jsme museli ručně lopatkami a v kyblích vyházet půl metru písku.

Jak se k nehodě postavila španělská pojišťovna?
Na začátku si hodně rozmýšleli, jestli do toho půjdou, ale byli pod velkým mediálním tlakem. La Grace má největší českou vlajku a reprezentuje Česko v zahraničí, takže na ně tlačilo i ministerstvo zahraničních věcí, neměli na vybranou.

Zveřejnili závěry vyšetřování nehody?
Nezávislá expertiza pojišťovny překvapivě došla k úplně jinému závěru, než co říká posádka lodi. Podle pojišťovny loď narazila už asi dvě míle před Marbellou vlivem navigační chyby kapitána. Já ale věřím posádce, která říká, že se jim uvolnila kotva a nenastartoval motor, takže je vítr zahnal na mělčinu. Loď měla zničenou vrtuli, takže je jasné, že museli najet na nějaký těžký předmět. A třistakilové kormidlo se navíc záhadně našlo asi jednu námořní míli od místa ztroskotání. Výsledek vyšetřování však naštěstí neměl vliv na plnění pojišťovny, všechny jejich podmínky jsme splnili.

Jak se vlastně Hradečák stane kapitánem korzárské plachetnice? Kdy jste vyplul na moře poprvé?
V roce 1982 v Bulharsku, kde jsem byl na dovolené s rodiči, a pak v Polsku s jachtařských klubem. Tehdy jsem dělal jachting jako sport, až později přišla filozofie, že je potřeba žít s mořem v pokoře a ne se snažit za každou cenu vyhrát. Na plný úvazek se tím živím od roku 1994.

Potkal jste na svých plavbách opravdové piráty?
Měl jsem tu smůlu, že jsem je potkal třikrát, a rozhodně to nebyla žádná romantika. Dnešní piráti jsou obyčejní zloději s automatickými zbraněmi. Dvakrát jsem vyhrál a jednou prohrál. Poprvé jsme museli bojovat, když nám na Haiti naskákali na palubu domorodci s mačetami. Bylo nás pět chlapů a všichni jsme se vrhli do podpalubí vyzbrojit, ale když jsme se vrátili s válečky na nudle a noži, protože zákon zakazuje mít na lodi zbraně, bylo už po boji.

Co se stalo?
Jediná žena z naší posádky je mezitím zneškodnila hasicím přístrojem, takže asi dvanáct chlapů plavalo v moři a mnulo si oči s bílými čepicemi na hlavách. Podruhé jsme pirátům ujeli a potřetí to bylo špatné, zabrali nám loď a my jsme skončili jen ve slipech a bosi na malém ostrově na pláži.

La Grace je školní loď, kolik už jste vychovali kadetů?
Jenom letos v létě jsme měli na palubě 647 lidí, z nich asi 80 procent má zájem o námořní jachting, takže lezli po stěžni, tahali plachty, kormidlovali nebo se učili navigaci. Turnusy jsme měli trvale plné, zájem o loď je ohromný.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.