Farmářka Ludmila Havránková u stavby posledního úseku dálnice D11 u Hradec Králové. (24. listopadu 2006)

Farmářka Ludmila Havránková u stavby posledního úseku dálnice D11 u Hradec Králové. (24. listopadu 2006) | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Kéž Bárta rozsekne problém D11, přejí si hradečtí politici

  • 14
V nejbližších dnech se má ministr dopravy Vít Bárta sejít s královéhradeckou farmářkou Ludmilou Havránkovou. Právě na sporu s ní vázne státu už 17 let dostavba dálnice D11 ke krajskému městu. Kéž by to Bárta rozsekl, přejí si místní politici. V rychlé řešení ale už nevěří.

Podle oficiálních dokumentů Ředitelství silnic a dálnic má už za dva roky autostráda vést až ke Smiřicím a v roce 2013 do Jaroměře. Že to tak opravdu bude, ale skoro nikdo nevěří.

"Jako patriot si samozřejmě přeji, aby dálnice do Hradce vedla co nejdřív. Ale obávám se, že zdaleka ne všichni lidé zainteresovaní do tohoto problému chtějí totéž. Ostatně dlouhatánský spor o pozemky tomu jen nasvědčuje," tvrdí třeba lídr Volby pro město (VPM) pro nadcházející komunální volby Martin Dvořák.

Stát by měl změnit taktiku, míní místní

Podle někdejšího komisaře hradeckého policejního dopravního inspektorátu Lubomíra Šitiny je dálnice končící v polích tři kilometry před Hradcem pro ostudu:

"Dokonce jsem se setkal s případy, kdy turisté u provizorního sjezdu nevědí, kudy se do města dostat. A vůbec se tomu nedivím, vždyť i značení je katastrofální."

Od setkání ministra dopravy Víta Bárty se statkářkou Ludmilou Havránkovou však regionální politici převratné změny nečekají.

"Spíš napjatě vyčkávám. Také bych chtěl, aby došlo k dohodě, ale nevím, jestli se konečně podaří prolomit hráz, která mezi statkářkou a státem vznikla," říká Richard Nádvorník z TOP 09.

"Doufám, že stát změní taktiku a s paní Havránkovou se bude bavit jako s rovnocenným partnerem. Až potom se před námi rýsuje naděje na dokončení dálnice," míní lídr Naděje pro město Adam Záruba.

"Nejde říct, že to očekávám. Spíš si přeji, aby Bárta spor a vůbec celou dálnici rozsekl. O potřebnosti D11 přece není třeba diskutovat," říká Pavla Finfrlová z ODS, která by na primátorském křesle mohla vystřídat Otakara Divíška.

"Už s ohledem na snahu pana ministra řešit problémy rychle, také v tomto případě očekávám nalezení řešení. Oceňuji, že vyjíždí na místo a chce s farmářkou Havránkovou mluvit," chválí Bártův vstřícný krok Ivana Bezdíčková, jež v komunálních volbách vede novou stranu Věci veřejné.

Orgoníková: Vyjednávání se statkářkou byl úlet

"Způsob vyjednávání se statkářkou byl jeden velký úlet. Schůzka ministra s paní Havránkovou je potřeba," soudí poslankyně Hana Orgoníková, která stojí v čele hradecké kandidátky ČSSD.

"Způsob vyjednávání je velkou ostudou všech minulých vlád," dodává Zdeněk Fink z Hradeckého demokratického klubu.

Souhlasí také ředitel hradeckého artkina Centrál a lídr uskupení Doma v Hradci Leoš Kučera, který na provizorní sjezd z dálnice u Praskačky už rezignoval a raději jezdí přes Opatovice:

"Vůbec bych se nedivil, kdyby za ta léta u paní Havránkové vznikl jakýsi blok. Vyjednávání nejsou jednoduchá, ale stát se k ní nezachoval dobře."

Sjezd u Stěžer by podle odborníků nepřinesl nic dobrého

Ministerstvo dopravy před dvěma týdny nevyloučilo, že přehodnotí Slamečkův návrh posunout dálniční sjezd ke Stěžerům a vrátí se k původně plánovanému dokončení u křižovatky Bláhovka. Vše nyní závisí na výsledku jednání Bárty se statkářkou, ke kterému by v Plačicích mělo dojít v nejbližších dnech.

Dálnice D11 dnes končí provizorním sjezdem u Praskačky (modrá). Regionální politici nejvíc věří v řádný sjezd u křižovatky Bláhovka (červená), ve hře je ale také exit u Stěžer (zelená).

Bývalý hradecký dopravní komisař Lubomír Šitina by zvedl ruku pro Bláhovku: "Sjezd u Stěžer by nepřinesl nic dobrého. Za současné situace v žádném případě nelze nasměrovat dálniční dopravu do stávající Zelené ulice, vždyť je to vyloženě ulička, kde i cyklista pro projíždějící auto představuje překážku."

Originální řešení má Záruba. "Myslím si, že i pro budoucí napojení dálnice směrem k Jaroměři i silnici R35 by byl sjezd nejvhodnější až u ČKD. Vždyť dopravní situace v Kuklenách je už teď neúnosná a přivést víc aut do Zelené ulice by byla katastrofa," upozorňuje lídr Změny pro Hradec.

Většina politiků chce sjezd u Bláhovky

Pro původní sjezd u Bláhovky je i Zdeněk Fink z Hradeckého demokratického klubu: "Rozladilo mě, když se od něj upustilo. Vždyť pamatoval na hasiče a jiné složky záchranného systému i na napojení takzvané jižní spojky. Teď se zdá, že by o něm chtěli rozhodovat developeři."

Pro Bláhovku by byl i Dvořák. "Funkčně by to bylo skutečně nejvýhodnější, Stěžery jsou v mých očích pouhým kompromisem."

Ještě ostřejší slova volí Finfrlová: "Kdyby se z dálnice sjíždělo až u Stěžer, pozbyla by smyslu investice několika desítek milionů korun do operačního střediska záchranných složek v Kuklenách."

Věci veřejné ještě neznají nejvhodnější konkrétní řešení, ale Bezdíčková říká, že variant mají jejich straničtí dopravní experti více:

"Je však velice předčasné je zveřejňovat. Vše se totiž bude odvíjet od toho, jak stát vyřeší situaci a trasu nadřazeného dopravního systému. Konkrétně třeba právě problém s paní Havránkovou. Z pohledu města budeme prosazovat takové řešení, které nezpůsobí nadměrnou zátěž některého městského obvodu."