Lidé v autobusu čekání v koloně chápu, horší je to s těmi na dalších zastávkách.

Lidé v autobusu čekání v koloně chápu, horší je to s těmi na dalších zastávkách. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Kolony v Náchodě přivedly do úzkých tvůrce jízdních řádů, nejdou naplánovat

  • 2
Chybějící obchvat Náchoda a zdejší kolony nesužují zdaleka jen řidiče a místní obyvatele. Mají mnohem širší dopad, třeba do jízdních řádů linek z Broumovska. Plánovači už neví, jak je nastavit, aby vykryli nevyzpytatelná zpoždění.

Kolony aut na průtahu Náchodem někdy zdrží řidiče až půl hodiny. Není výjimkou, že autobusy po projetí Náchodem na zastávky na Broumovsku přijíždějí s velkou časovou ztrátou.

Pracovníci společnosti OREDO proto mají stále větší problém sestavit jízdní řády autobusů, které mají na své trase Pražskou ulici v Náchodě.

Dopravní situace ve městě je kritická, tvrdí technolog

"Největší problémy vznikají u autobusů, které jezdí ve směru od Nového Města nad Metují a z České Skalice. Zpoždění mají i vozy vyjíždějící na průtah v Náchodě u Slávie směrem od Kramolny a jedoucí centrem kousek od náměstí," říká technolog veřejné dopravy společnosti OREDO Denis Sitora.

ZVLÁŠTNÍ PRUH?

Pracovníci společnosti OREDO by určité řešení pro autobusy měli, avšak komunální politici prý zatím jejich záměr nepodporují.

"Kdyby na průtahu městem jeden speciální pruh sloužil jen pro záchranáře a hromadnou dopravu, problém by to vyřešilo. Ale zatím narážíme na obecný nesouhlas. V cizině, především na západě Evropy, už je toto řešení běžné. Také v Praze i jinde s nápadem tvrdě narážíme," tvrdí Sitora.

Situaci označuje za kritickou. Zdržení postihuje dálkové spoje od Hradce Králové či Pardubic a nevyhnou se mu ani místní linky z Jaroměře nebo Rychnova nad Kněžnou.

"Navíc v těchto dnech jsou kvůli opravám cest v Holohlavech, ve Slatině nebo u Bohuslavic semafory, takže zpoždění některých autobusů může po průjezdu Náchodem narůst až na tři čtvrtě hodiny," upozorňuje technolog.

Zhruba do šesté hodiny se dá Náchodem projet ještě celkem bez problémů, avšak od sedmé začíná doprava houstnout. Nejkritičtější situace je mezi půl druhou a půl čtvrtou odpoledne, kdy se lidé vracejí z práce.

Kolony se tvoří i v pátek, přestože kamiony v tu dobu na silnice nemohou. Náchodem však projíždějí řidiči vracející se z týdenních pracovních pobytů či lidé odjíždějící na víkend. V pátek proto bývají kolony někdy až do osmnácté hodiny.

V jízdních řádech jsou až půlhodinové rezervy

Zpoždění byla už tak velká, že se pracovníci společnosti OREDO v červnu rozhodli u řady spojů projíždějících Náchodem zavést až půlhodinové rezervy.

"Třeba spoje z Hradce Králové do Broumovského výběžku mají v Náchodě čtvrthodinové přestávky. Ovšem když se na průtahu městem o půl hodiny opozdí, na vyrovnání manka v čase to nestačí. Když je však dopravní situace v Náchodě lepší, autobusy tam stojí zbytečně. Ale odhadnout se to nedá," vysvětluje Sitora.

A jak berou nezaviněná zdržení cestující autobusů? Čekání v kolonách prý chápou, protože vidí, že ostatní lidé v autech jsou na tom stejně.

"Horší je to s lidmi, kteří v Náchodě nebo někde za Náchodem čekají na zastávkách na svůj spoj. Na zdržení si často stěžují," říká Sitora.

Kamenem úrazu v Náchodě je Pražská ulice.