Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavbu lanovky na Sněžku zkomplikoval kabel a skála, už se zase staví

  12:13aktualizováno  12:13
Stavbu lanovky za 300 milionů korun na nejvyšší českou horu pozdržel nezakreslený kabel a skalní podloží. Pokud by se kvůli nim budování dráhy nestihlo v termínu, ohrozilo by to dotace z Evropské unie. Starosta Pece ale tvrdí, že lanovku dokončí v termínu a náklady navíc už město sehnalo.

Vizualizace nové stanice lanovky na Sněžce | foto: MF DNES

Výstavba nové lanovky na Sněžku, která by měla zahájit zkušební provoz už za půldruhého roku, poslední dobou připomíná hru na hledače pokladů. Nečekané "poklady", na které stavaři při budování základů narážejí, ale výstavbu lanovky protahují.

Problémy provázejí stavbu lanové dráhy už od loňského září, kdy na ní stavaři začali pracovat. Peci pod Sněžkou, která moderní kabinkovou dráhu za 300 milionů korun staví, se nejprve nedařilo vybrat poskytovatele úvěru na 90 milionů korun.

Pracovat se nemohlo kvůli neočekávanému kabelu a skále

V uplynulých týdnech se zase stavaři potýkali s nezakresleným elektrickým kabelem a se skalním podložím v místech, kde ho neočekávali. To všechno ukusuje vzácné týdny z období, kdy na Sněžce neleží sníh.

Fotogalerie

"Kabel byl v místech, kde jsme chtěli hrabat patky, proto jsme s nimi nemohli začít už loni na podzim. Už je však z poloviny vykopaný," uklidňuje starosta Pece pod Sněžkou Alan Tomášek a dodává, že vše jde podle plánu a lanovka bude hotova v termínu.

Ale poté, co se stavaři vypořádali s překážejícím kabelem, při zakládání stavby dolní stanice lanovky v Peci pod Sněžkou museli zastavit práce kvůli nečekanému nálezu skalního podloží v místech, kde byl původně les a projektanti tam očekávali pouze ledovcové usazeniny.

"Muselo dojít ke změně v zemních pracích, které si vyžádaly navrtávání podloží s následným lámáním hydraulickými klíny," vysvětluje Dušan Čížek, generální ředitel společnosti BAK, která stavbu provádí.

Náklady vzrostly o několik milionů

Peci kvůli oběma nečekaným událostem vznikly několikamilionové vícenáklady. Na jejich pokrytí se už dohodli s poskytovatelem dotací. Pokud by ale stavaři stavbu v dohodnutém termínu nestihli, hrozila by městu ztráta dotace z evropských fondů ve výši 200 milionů korun.

"Není to jednoduchá stavba a má problémy jako každá jiná. Věřím ale, že firmy, které se na ní podílejí, jsou si jejího významu vědomy a dokončí ji v termínu. Stavební práce v místech, kde byla skála, už znovu začaly," říká Tomášek.

Nová lanová dráha na Sněžku by měla začít zkušebně jezdit už od 31. března roku 2014. Doba trvání stavby se odvíjí i od přísných požadavků správy Krkonošského národního parku, celý horní úsek lanovky prochází nejpřísněji chráněnou zónou parku.

Stavaři tam například nebudou smět používat mechanické stroje a na terénní úpravy navíc mohou použít pouze zeminu, kterou vytěží při přípravě výkopů.

"Vybudují se také nové kanalizační a vodovodní přípojky i přípojky nízkého napětí budovy dolní stanice či mezistanice. Pitná voda a splašky se budou dopravovat stejně jako doposud lanovou dráhou," informovala mluvčí společnosti BAK Vladimíra Baťková.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.