Křižovatka Koruna u nákupního centra Aupark v Hradci Králové (8.11.2016). | foto: Lukáš Urban

Otevření Auparku v Hradci může zhoršit dopravu, MHD už teď jezdí pozdě

  • 14
Páteční slavností otevření nového obchodního centra Aupark prověří křižovatku Koruna v centru Hradce Králové. Kruhový objezd už nyní mnohé autobusy a trolejbusy zpožďuje.

Zpoždění nabírají vozy městské hromadné dopravy, které jedou směrem do centra města. Redaktorka MF DNES si na zastávce Gočárova třída zapisovala časy přijíždějících autobusů a trolejbusů a porovnávala je s jízdním řádem.

Od 11:11 do 11:33 hodin, kdy není ve městě žádný dopravní přetlak, přijelo na zastávku šest vozů, z nich pět mělo zpoždění od jedné do šesti minut.

Vyjížděly přitom z hlavního nádraží a Gočárova třída byla teprve druhou stanicí, na níž zastavovaly. V ranní a odpolední špičce bývají zpoždění ještě delší. Cestující proto na některých zastávkách ani nepočítají s přesným odjezdem, ale jen odevzdaně čekají, až jim něco pojede.

Představitelé dopravního podniku však jakákoli zpoždění popírají. „Asi vás zklamu, ale podle naší GPS k žádným zpožděním nedochází, průjezdy křižovatkou jsou plynulé,“ uvedl dopravně-technický náměstek dopravního podniku Vladimír Pejřil.

Avšak zejména ve špičce, kdy ke Koruně po Gočárově třídě stále přijíždějí další automobily, si vozy dopravního podniku na vjezdu z Puškinovy ulice pěkně postojí, protože podle předpisů musí zleva jedoucím vozidlům dát přednost.

Na komplikace jsou připraveni i policisté

V souvislosti s pátečním otevřením nového obchodního centra se řidiči projíždějící touto částí centra musí připravit na komplikace, které mohou způsobit zákazníci jedoucí do Auparku autem.

Připraveni budou i policisté. „Víme o tom a kdyby tam třeba došlo k nehodě nebo k jiným komplikacím, hodláme dopravu usměrňovat,“ uvedla mluvčí hradecké policie Lenka Burýšková.

Kolony se prý nyní v období špičky nevyhnou žádné křižovatce ve městě.

„Hustota dopravy stoupá, po městě jezdí víc vozidel než před pěti deseti lety,“ upozornila mluvčí. Podle ní si policisté dělali malý neoficiální průzkum, při němž zjistili, že ve většině automobilů sedí jeden člověk (o dalších komplikacích čtěte zde).

„Lidé by možná měli zvážit, jestli by neměli jezdit městskou hromadnou dopravou, když bydlí i pracují v Hradci Králové,“ dodala Burýšková, která sama jezdí do práce trolejbusem.

Nové centrum se otevře v pátek 11. listopadu a až do neděle je tam denně od 14 hodin připraven zábavní program.

Součástí obchodního centra je i velký parkovací dům s více než tisícovkou míst, který by měl z části sloužit i městu. „Nyní jednáme s developerem o počtu parkovacích karet pro město. Řešíme také systém parkování, kdy bude zdarma, jaký bude režim o víkendech a podobně,“ uvedl náměstek primátora Jindřich Vedlich (TOP 09).

Parkování o víkendech zdarma

Pro hosty centra bude parkování na čtyři hodiny zdarma, každá další započatá bude stát 25 korun. O víkendech a svátcích by se dle webu nákupního centra mělo parkovat zdarma. Dlouhodobé parkování si developer cení na 1 800 korun měsíčně.

Obchodní centrum i přilehlá křižovatka, kterou za 120 milionů korun vybudovalo město, je už dlouhou dobu trnem v oku některým aktivistům i lidem, kteří bydlí v okolí (více čtěte zde). Ti se obávají zejména toho, že nákladní vozy zásobující Aupark budou projíždět obydlenými ulicemi.

Město i developer to v létě popřeli, některé Hradečáky to přesto neuklidnilo.

„Nějaký pán z obchoďáku říkal, že tam kamiony jezdit nebudou, ale už dneska tam jezdí. Na magistrátu mi řekli, že to není pravda. Nikoho to v jedenáct v noci nezajímá, ale kamiony Kuklenskou ulicí jezdí už teď. Mluvit o tom, že tam nárůst dopravy nebude, je hloupost,“ uvedl Jan Vodička na červnovém zasedání zastupitelstva.