Rekonstrukce silnice a její rozšíření o stoupací pruhy na vrchol Pasa. | foto: Královéhradecký kraj

Hradecký kraj musí shánět peníze pro silnice, ROP už nepošle ani cent

  • 1
Dotační program ROP Severovýchod končí. Do oprav krajských silnic z něj přitekly miliardy, ale teď bude muset kraj na silnice druhé a třetí třídy hledat částky z jiných zdrojů.

Více než 18,6 miliardy korun vyčerpaly kraje Královéhradecký, Pardubický a Liberecký z regionálního operačního programu ROP Severovýchod. Ten však počátkem června vyplatil poslední evropské peníze a končí.

Nahradí ho nový integrovaný operační program (IROP), který však pro některé krajské projekty už nebude tak výhodný.

Krajům tím skončily zejména skvělé časy při financování oprav silnic druhé a třetí třídy, do nichž v uplynulých letech přitekly miliardy korun. Jen Královéhradecký kraj na opravu svých silnic nižších tříd vyčerpal z Evropy přes dvě miliardy.

„Končí jeden z významných zdrojů evropských peněz do našich silnic a náhrady sháníme jen velmi těžko. V tuto chvíli tak neděláme nic jiného, než že na opravy komunikací žebráme o malé částky u ministerstev dopravy a financí,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD), který je rovněž místopředsedou končícího ROP Severovýchod.

Evropské peníze v Královéhradeckém kraji pomohly zkvalitnit cestování třeba do Krkonoš či do Broumovského výběžku. Právě tam poslala Evropská unie přes 76 milionů korun na rozšíření o stoupací pruhy na vrch Pasa. Téměř 165 milionů korun pomohlo při rekonstrukci 22 mostů v celém Královéhradeckém kraji. „Nechci to zakřiknout, ale díky tomu je nyní stav mostů v našem regionu na velmi dobré úrovni,“ řekl královéhradecký hejtman Lubomír Franc (ČSSD).

Evropské peníze podle něj také pomohly zastavit zhoršování krajských silnic druhé a třetí třídy, na kterých se za poslední roky postupně tvořil mnohamiliardový vnitřní dluh. Ten se vyšplhal až na devět miliard korun a snižovat by se měl začít až letos právě díky posledním investicím, které kraj z ROP získal.

Hradecký kraj čerpal přes 7 miliard korun

„Ke konci loňského roku jsme se dostali do fáze, kdy se zastavila degradace vozovek, což je odrazem toho, kolik do nich kraj investuje,“ uvedl předseda představenstva Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje (SÚS) Pavel Hečko.

Samosprávám, institucím, ale i soukromníkům v Královéhradeckém kraji se podařilo do letošního června vyčerpat celkem 7,199 miliardy korun na 301 projektů, z toho nejvíc právě do dopravní infrastruktury. Za dotační peníze se podařilo zrekonstruovat 130 kilometrů silnic a vzniklo také skoro 50 kilometrů cyklostezek.

Královéhradecký kraj byl v rámci regionální rady nejúspěšnější: v Pardubickém kraji se podařilo vyčerpat 6,03 miliardy na 208 projektů a v Libereckém 5,37 miliardy na 242 projektů.

Představitelé ROP zmapovali také počet pracovních míst, která v souvislosti s dotovanými projekty vznikla. Královéhradecký kraj byl i v tomto směru z celé trojice nejúspěšnější. „Počet vytvořených pracovních míst v Královéhradeckém kraji je 331, v Pardubickém kraji 219 a v Libereckém 126,“ uvedla mluvčí ROP Severovýchod Silvie Špryňarová.