Citroen Jumpy po nehodě u Třebechovic pod Orebem

Citroen Jumpy po nehodě u Třebechovic pod Orebem | foto: SDH Třebechovice pod Orebem

Mezi silnicemi smrti v Hradeckém kraji jsou hned dva úseky u motorestů

  • 0
Silnice v Milovicích u Hořic, krňovická křižovatka a cesta z Hradce k motorestu Koliba. Královéhradecký kraj má mezi dvacítkou nejrizikovějších úseků v republice hned tři zástupce. Horší jsou jen střední Čechy.

Video olomouckých hasičů, kteří se koncem loňského října nachomýtli u těžké nehody v Milovicích u Hořic na Jičínsku, tehdy na internetu viděly a ocenily tisíce lidí.

Se čtyřmi vážnými nehodami za poslední tři roky, které si vyžádaly dva lidské životy, se tento úsek silnice I/35 dostal dokonce na třetí místo celorepublikového seznamu. Menších nehod bez zranění se v blízkosti čerpací stanice a motorestu stalo nespočet.

Mezi deset nejhorších českých úseků se však dostala i "křižovatka smrti" u Krňovic a příliš nezaostává ani kritický úsek silnice I/35 u Koliby, kde během posledních tří let zahynuli tři lidé.

Milovická silnice je v nehodách nevinně, tvrdí policie

Dvacítku nejrizikovějších míst na českých silnicích dává už čtvrtým rokem dohromady pojišťovna Allianz.

"Podmínkou pro zařazení konkrétního úseku do statistiky jsou alespoň dvě navzájem zcela nezávislé dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo smrtí, mezi nimiž nebyla vzdálenost větší než 100 metrů," vysvětluje metodiku mluvčí pojišťovny Václav Bálek.

Jičínští dopravní policisté tvrdí, že přímo milovická silnice je v nehodách nevinně. Sama o sobě totiž podle nich nebezpečným místem není.

"Jedná se o přímý rovný úsek. Pokud řidiči dodržují pravidla provozu, nemuselo by tam k nehodám docházet. Bohužel to vždy neplatí, poslední smrtelná havárka se tam stala před dvěma lety. Většinou to je vinou nějaké chyby řidiče," vysvětluje jičínská policejní mluvčí Hana Klečalová.

Kvůli blízkým výjezdům od čerpací stanice a motorestu je v místě maximální povolená rychlost 70 kilometrů v hodině, ale omezení příliš nepomáhá: úsek se v mapě Allianz objevuje opakovaně už od roku 2011, kdy pojišťovna mapu nebezpečných míst vydává.

Podle žebříčku patří kraj k nejnebezpečnějším regionům v zemi. Zatímco řada z nich se do "smrtelné dvacítky" nedostala, kraj v ní má tři zástupce a dělí se o druhou příčku s Olomouckým a Zlínským krajem. Se sedmi úseky bezkonkurenčně vedou střední Čechy.

Na křižovatce i u motorestu radši šlápněte na brzdu

Jako druhou nejnebezpečnější silnici v kraji studie vyhodnotila nechvalně proslulou krňovickou křižovatku u Třebechovic pod Orebem.

Přezdívku křižovatka smrti nemá mezi řidiči náhodou, za poslední roky nasbírala mnoho křížků: smrtelné nebo těžké zranění tam utrpělo sedm lidí a plno dalších nehod tam běžně končívá pomačkanými plechy.

"V přehledu je šestým nejkritičtějším místem v České republice," upozorňuje Bálek.

Jako třetí nejnebezpečnější v kraji a osmnáctou v republice vyhodnotili dopravní experti pojišťovny část silnice I/35 na pomezí Královéhradeckého a Pardubického kraje mezi Novým Hradcem Králové a motorestem Koliba.

Nebezpečné silnice

První číslo udává počet vážných nehod, druhé úmrtí, třetí těžká zranění a poslední lehká zranění za poslední tři roky.

1. (3. v ČR) I/35 Milovice u Hořic
4 2 4 9

2. (6.) I/11 Třebechovice
4 1 4 4

3. (18.) I/35 u Koliby
3 3 3 4

4. I/11 Lhota pod Libčany
7 2 2 0

5. I/33 Náchod
26 0 3 2

Relativně rovný úsek tam řidiče svádí k rychlejší jízdě a předjíždění, přitom je tam hustá doprava. Dalším nebezpečím v tomto úseku je častá špatná viditelnost, neboť vede lesem.

Většina nehod, podle nichž odborníci tabulku tvořili, měla společné rysy.

"Nehodové lokality i jednotlivé havárie jsou všeobecně rozdílné, ale ze souhrnné statistiky lze vyvodit několik dílčích závěrů a specifikací. Převážná většina nehod se totiž stala ve dne, na suché vozovce a viníkem byl řidič, který nebyl pod vlivem alkoholu," upozorňuje dopravní odborník Jaroslav Heinrich z projekční kanceláře HBH projekt, která se na vzniku automapy podílí.

Policisté v Hradeckém kraji loni vyšetřovali přes čtyři tisíce dopravních nehod, na silnicích zemřelo 37 lidí, ve 22 případech šlo o chodce a cyklisty. Oproti předchozím letům však loni na krajových silnicích mrtvých i těžce zraněných rapidně ubylo.